Gå til innhold

"Komplett" vannkjøling til 3500,-


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Har endelig fått litt faktisk give (og penger) til å spandere på meg et skikkelig vannkjølingsystem. Kriteriene mine var å få et system som er brukbart over flere prosessorer og skjermkort.

 

Har sett meg ut noe jeg tror er 1/2" hele veien. Men tror nok jeg trenger noen som er istand til å se over på oppsettet her, om det er mulig, og gi tilbakemld på hva som evt kan byttes ut.

 

CPU: Swiftech Apogee GTZ på en Q9450 (Så noen gode tester på nederst på linken jeg gav her).

GPU: D-Tek FuZion GFX 2. Som passer stort sett alle skjermkort idag, såvidt jeg skjønner. (Mitt standard 8800GTX)

Swiftech MC14 VGA Forged Copper Ramsinks. Og trenger da egentlig bare disse om jeg har skjønt strømttrekket på minnemodulene riktig.

Pumpe: Swiftech MCP655 12V. En god, stille pumpe, som klarer et høyt trykk etter hva jeg forstår.

Radiator: Black Ice GTX 240. Har sikla på denne radatoren i lang lang tid =P

Tank: Swiftech MCRES Micro Rev2. Virker som en praktisk tank.

Misc: SlangeklemmereSlange

 

Det jeg mangler her som de som leser sikkert ser, er nipler. Og jeg lurer da som sagt om alle utganger her holder 1/2" stand.. Om jeg har forstått noe her riktig..

 

Pluss diverse i algemidler. Noen som også da vet i samme slengen vet om hvordan det er å bruke kjøleveæske fra bil på slike systemer? Korrosjon o.l.?

 

Oppdatering:

Ultimatet oppsett?

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12911109

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg surfa mye her inne jeg nå ^^. Ser at 655 pumpa har 1/2" nipler som passer. Og om jeg kjøper "fat boy" nipler, så passer de hvertfall GTZen samt Fuzion GFX 2 kjøleren.

 

Ser også at de færreste her handler (om noen i det hele tatt) på jab-tech.com og heller på www.petrastechshop.com

 

Og etter å ha surfet der litt selv ser jeg jo såklart hvorfor =) Ryddig nettbutikk må jeg innrømme, kontra jab-tech.. Men nok om det.

 

Håper og regner med at folk kan komme med tilbakemld om de mener noe er feil, og gjerne gi meg tips på lure ting jeg gjerne kan glemme..

 

Lurer forresten på hvor mange meter slange folk her bestiller da de kjøper seg vk?

Lenke til kommentar

Ser bra ut det oppsettet der. Men hvis du har plass så ville jeg gått for en trippel radiator istedet for dobbel. Skjermkort avgir mye varme.;) Kansje en Black Ice 360?

 

Har selv nettopp kjøpt en trippel MIST Extreme, ApogeeGTZ, MCP655 og alt med 1/2" nipler. Slanger er jo et mareritt å få tak i her i landet så jeg fant disse på jobben: http://www.flak.no/index.php?expand=11&amp...mp;ProdNo=07804

 

1/2" er jo rundt 12.7mm så de burde passe som hånd i handske. Snakk med en båtbutikk i nærheten hvis du ikke skulle få tak i slange til vannkjølinga di.:) Tror de fleste båtbutikker her i landet handler fra FLAK.;)

 

Nipler bestemmer du selv størrelsen på bare pass på at du får riktig gjenger på niplene i forhold til komponentene. Tror det aller meste går på G 1/4" BSP gjenger fremover. Ved 1/2" nipler vil jeg anbefale 7/16" ID/ 5/8" OD hvis du skal kjøpe slanger fra Masterkleer, Tygon, XSPC etc. Da sitter de tett og fint.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Ok! Takker! :D Kikka litt på petras, og så disse PA120. radiatorene. Noen som kan forklare hvorfor de er i snitt 20$ dyrere enn i.e. HW-labs sine?

 

Tenkte forresten også trippel en stund, men sitter nå med et splitter nytt LL A71B, og har tenkt å kjøpe toplokket som har rom for dobbel. Kan jo selvfølgelig kjøpe trippel uansett, men en "slot" vil jo da stå ubrukt da, klemt opp mot metallet :p Så kom selv frem til at kanskje en dobbel og en enkel er like greit? Hvordan er en slik idè generelt egentlig?

 

*snip*Nipler bestemmer du selv størrelsen på bare pass på at du får riktig gjenger på niplene i forhold til komponentene. Tror det aller meste går på G 1/4" BSP gjenger fremover. Ved 1/2" nipler vil jeg anbefale 7/16" ID/ 5/8" OD hvis du skal kjøpe slanger fra Masterkleer, Tygon, XSPC etc. Da sitter de tett og fint.
Ok, her må du forklare meg hva du mener tror jeg :p 7/16" ID/ 5/8" OD er da slangens indre diameter og så ytre diameter? (har ikke peiling..)

 

Edit:

post-61598-1232527551_thumb.jpg

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Ok, har kikka, regna, og sett på litt forskjellig her nå.

 

Er det slik at Thermochill PA120.3 radiatoren har G 3/8" BSPP skruhull? Eller har den standard G 1/4" BSP? Enkelt sagt, er det vits å kjøpe "Fat Boy" til denne (som bruker G 1/4" thread)?

 

Også har jeg skjønt det slikt at på vifter så har alle et såkalt "dødpunkt" i fra sentrum ut noen centimeter på vifta, så derfor er det faktisk noe i det å kjøpe "Fan Shroud"?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

G3/8" to G1/4" AdapterDu vil trenge to slike adaptere til thermochill radiatoren.

 

Enkel grunn for at thermochill radiatorene er dyrere. De er best. :p Lages få av dem dermed er de dyrere.

Iforhold til et topp lokk med færdig kuttet hull til radiator vil ikke en thermochill passe da de har litt sære mål.

Thermochill har også en meget dårlig lakk finish i forhold til blant annet hw-labs.

Da jeg pusset ned min hw-labs fant jeg ut at den har 8 lag med lakk mens thermochill har bare et lag.

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg. Ikke tenk penger.. ^^ Det jeg lurte på er hva er best av en trippel mot både en dobbel og en enkel? Poenget her er at da kan jeg gjemme en utenfor bak, men doble kan henge øverst.. Ellers vet jeg ikke hvordan jeg skal få plass til en trippel inne i kabinettet uten å få luften skikkelig ut.

 

Selv om jeg alltids kan dra frem en dremmel og modde ut noen hull tilpasset trippelen i topplokket...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Kan denne funke?

http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...oducts_id=24603

 

Personlig ville jeg ha gått for en trippel. Det ser ryddigere ut og yter mer. Gir mindre flow reduksjon og er billigere.

Dæven der var det en for trippel også gitt! ^^ Men alas.. Den er nok laget for tettsittende vifter =)
Hole spacing fits most radiators on the market except Thermochill

 

Men om det du sier med flow stemmer så kutter jeg bare ut hull selv jeg med en god dremmel.. Har jo utstyr for å lage det fint også.. =)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

ID= Inner Diameter

OD= Outer Diameter. :)

 

Og selv går jeg for en trippel radiator pga. høy effektivitet og lavere trykkfall enn ved to radiatorer. Bare å kutte i vei!

Tenkte jeg skulle lage meg en "shroud" også. Da får viftene jobba mere effektivt siden de får brukt hele arealet sitt og får jevn tilførsel, istedet for å sitte klina helt opptil masse restriksjoner i luftveien.

Endret av kimosabi
Lenke til kommentar

Hohoho, kikka over tallene igår. Ser at oppsettet er nærmere 4000,- inkl frakt.. Huff og uff..

 

Men har hvertfall et overslag her:

PetrasTechShop.com:

ThermoChill PA120.3 135$

Grill for topp-lokket 34$

Thermochill PA120.3 Fan Shroud 19$

Swiftech MCP655 80$

Swiftech MCRES-MICRO Rev2 26$

10x 1/2" Fat Boy 25$

2x G3/8" to G1/4" 16$

10x Tygon 7/16" ID (5/8" OD) 30$

Swiftech SmartCoils 625 40" 3$

10x Herbie Clamp Size F 2.5$

Swiftech Apogee GTZ 65$

D-Tek FuZion GFX 2 47$

Swiftech MC8800 SMC 40$

------

SUM: 522$

 

Jab-Tech.com:

ThermoChill PA120.3 125$ Inkl overg.

Thermochill PA 120.3 Shroud 25$

Anodised 120.3 Rad Grill 29$

Swiftech MCP655 75$

Swiftech MCRES-Micro Rev 2 25$

10x 1/2" Fat Boy 25$

10x Tygon 7/16" ID (5/8" OD) 18.5$

Coolsleeves - Horizon Blue 40" 3$

10x UV Blue- 5/8in. ID 8.5$

Swiftech Apogee GTZ 62$

D-Tek FuZion GFX 2 47$

Swiftech MC14 VGA Forged Copper Ramsinks 16$

-------

Sum: 459$

 

Hehe rimelig klart hvem som er billigere =)

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Det er dyrt. Ingen tvil om det. Men du kan feks. gå ned til en swiftech mcr320qp. Du vil få nesten like gode temps 3-5grader i forskjell. Du trenger ikke coils til slangene. Shroud er heller ikke 100% nødvendig.

 

Ta en titt på bruktmarkedet. Kanskje finner du noe av intresse der;)

Hehe, så lenge oppsettet stemmer så gir jeg egentlig en lang en jeg ^^ Koster å være kar har jeg hørt.. :D Men takk for innspillet tross alt da =)
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt meg de to siste viftene til radiatoren.. Starter lett =) http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14

 

Så tenkte jeg i første omgang nå å starte med å omforme toppen på kabinettet. Altså skjære til radiator hull, og kanskje få moddet inn en egen løsning for "grill"..

 

Kanskje få en arbeidslogg etterhvert? Eller kanskje litt for lite prosjekt for noe sånt.. :p Hva vet jeg =)

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt meg de to siste viftene til radiatoren.. Starter lett =) http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-14

 

Så tenkte jeg i første omgang nå å starte med å omforme toppen på kabinettet. Altså skjære til radiator hull, og kanskje få moddet inn en egen løsning for "grill"..

 

Kanskje få en arbeidslogg etterhvert? Eller kanskje litt for lite prosjekt for noe sånt.. :p Hva vet jeg =)

ville heller anbefalt en feser radiator.. de er enda bedre enn thermochill.. har selv pa120.2 men skal bytte den ut iløpet av par m¨åneder med feser 240 og kanskje feser monsta..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...