Gå til innhold

Linux-community med bla. driverbank


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en aktiv linux-bruker. Min store hobby er linux generelt.

 

Lurer på om noen kunne være intressert i et norsk linux-community som er litt mere enn

et forum. Her inkludert en driver-bank, der brukere kan laste opp sine suksess drivere og laste ned andres (..i tillegg til linker.) Det er jo ofte drivere til wifi og skjermkort som setter stopper for nybegynnere.

 

Ellers jobbes det med en brukt -kjøp & salg ordning for linux-hardware (ikke forum), og gode-råd-spalte. Gode-råd-spalten er tanken at skal styres av brukerne selv. Dette gjelder også nyhetspublisering på nettstedet.

 

Nettstedet kommer også selvfølgelig til å ha en guide over linux-kompatibel hardware.

 

Jeg er en php programmerer som får gjort mindre og mindre etter hvert som linux-distroene tar mere av min fritid.

Har jobbet med et prosjekt der driver-bank, og community ( ikke bare et forum.. ) har vært målet, dette har blitt veldig godt mottatt fra mine kollegaer.

 

I den forbindelse ønskes tilbakemeldinger ( både positive og negative ).

Har vi behov for dette? Noen som er lei av googling og forumhopping?

 

Dette vil være avgjørende for ferdigstillelsen av prosjektet

 

Ønsker mange svar på denne tråden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettstedet kommer også selvfølgelig til å ha en guide over linux-kompatibel hardware.

 

Har jobbet med et prosjekt der driver-bank, og community ( ikke bare et forum.. ) har vært målet, dette har blitt veldig godt mottatt fra mine kollegaer.

 

I den forbindelse ønskes tilbakemeldinger ( både positive og negative ).

Har vi behov for dette?

- Driver-bank?

Nei. Bidra heller upstream!!!

- Guide over linux-kompatibel hardware?

Med mindre du har en eller annen magisk idè for å være bedre enn alle de andre som driver med slikt der ute, så nei. Bidra heller til eksisterende prosjekter.

- Norsk Linux community?

Ja, det kunne vi igrunnen godt hatt. Spørsmålet er hva unikt og ettertraktet man kan bidra med, hva vil skille ditt "community" fra linux1.no/diskusjon.no/whatever?

Lenke til kommentar

Stiller meg litt undrende til hvordan en "driver-bank" skulle virke i praksis, gitt måten drivere fungerer på i linux.

 

Støtter meg på de andre her, en norsk "community" kunne vært vel og bra, men hardwarekompatibilitetslister (langt ord!) osv finnes det så mye av fra før, at det kanskje ville vært litt dumt å lage enda en.

Lenke til kommentar

En driverbank er ment som et oppslagsverk over aktuelle drivere. Denne inneholder info om drivere i tillegg til at det ligger link/driver for nedlasting. Hele poenget er å lette installeringen av linux.

 

Community blir det. Med dette menes det ikke slik som diskusjon.no eller linux1. Communityet blir noe utvidet utover et enslig forum. Men det ønskes selvfølgelig gode råd og tips i den forbindelse.

 

Har en del planer, men det vil ikke offentliggjøres før evt. lansering.

 

Innspill?

 

Jan

Lenke til kommentar
En driverbank er ment som et oppslagsverk over aktuelle drivere. Denne inneholder info om drivere i tillegg til at det ligger link/driver for nedlasting. Hele poenget er å lette installeringen av linux.

Hvor lang fartstid med Linux har du sa du? Og når jeg sier "med Linux" så mener jeg litt mer enn å leke med Compiz i Ubuntu. No offence, men slik jeg ser det har du ikke fått med deg, evt missforstått et par sentrale konsepter.

Lenke til kommentar
En driverbank er ment som et oppslagsverk over aktuelle drivere. Denne inneholder info om drivere i tillegg til at det ligger link/driver for nedlasting. Hele poenget er å lette installeringen av linux.

Hvor lang fartstid med Linux har du sa du? Og når jeg sier "med Linux" så mener jeg litt mer enn å leke med Compiz i Ubuntu. No offence, men slik jeg ser det har du ikke fått med deg, evt missforstått et par sentrale konsepter.

 

Du tenker antakelig på drivere som ligger i repoene. Hvis du sjekker litt finner du fort ut at det finnes en del hardware som ikke støttes av disse driverne. Silicone integrated .. er et lite eksempel..

 

Fartstid = 5 år.

Compiz? nææ

Lenke til kommentar

Drivere skal ligge i pakkekildene klare til nedlastning (ala nVIDIA/Broadcom) eller inkludert med kjernen paa installasjonsmediet (ala alle andre frie drivere).

 

Om driveren ikke ligger i noen av disse er det liten sjanse for at den eksisterer, eller saa er den saa ny at distribusjoner som Ubuntu ikke har lagt dem til ennaa. Om du derimot skulle vite om drivere som for en eller annen grunn blir ignorert av distributörene og heller ikke fölger med kjernen saa bör du sende inn en bug-rapport slik at noen kan faa sett paa saken fortest mulig.

Det aa lete etter drivere paa nett og CD-er er noe Windows ogsaa er paa vei ifra.

 

Men idéen om et norskt community er godt.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
En driverbank er ment som et oppslagsverk over aktuelle drivere. Denne inneholder info om drivere i tillegg til at det ligger link/driver for nedlasting. Hele poenget er å lette installeringen av linux.

Jeg skjønner ikke hvordan du har tenkt til å ordne dette. Jeg leter i hvert fall aldri etter drivere for nedlasting på nettet. Det finnes dessuten enorme oppslagsverk om støttet maskinvare osv. fra før, jeg tror vi er best tjent ved å bidra til disse.

 

Community blir det. Med dette menes det ikke slik som diskusjon.no eller linux1. Communityet blir noe utvidet utover et enslig forum. Men det ønskes selvfølgelig gode råd og tips i den forbindelse.

 

Har en del planer, men det vil ikke offentliggjøres før evt. lansering.

Hva har du tenkt til å gjøre anderledes fra diskusjon.no og linux1? Hvorfor holde planene hemmelig?

 

Jeg liker likevel ideen om et fellesskap (community). Jeg forestiller meg f.eks. at en IRC-kanal for diskusjon.no (altså kun linux-delen og bsd osv.) kunne vært nyttig å ha til tider. Dersom man er mange aktive og kunnskapsrike brukere på en IRC-kanal, så kan det være en kjapp og grei måte å få svar på spørsmål og diskutere. Det er sikkert flere enn meg som alltid har IRC kjørende(?). :)

Lenke til kommentar

Henger selv kun paa Freenode/GIMPnet. Men hvilken server henger folk flest paa da?

Ser alltid fri kildekode prosjekter ha kanal paa Freenode, aldri sett dem paa Quakenet eller noe, saa joina der :p

 

Burde kanskje poste dette i kaféen, da faar man flest svar :S

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...