Gå til innhold

Her er miljø-N79


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nokia stated that in nearly two years they have sold 250 million phones in small packages (all lower to midrange ones) and saved 15 000 tones of packaging material, 100 000 cubic meters of water and avoided 5000 truck journeys as more phones fitted in each truck."

 

- Snipp fra www.gsmarena.com

Lenke til kommentar

Men å innføre XpressOn-deksler og inkludere tre slike er miljøvennlig, Nokia?

Dette lader trikset har jeg ikke så mye til overs for. Om ladere utgjør en nevneverdig trussel eller skade er vi, hmm, fucked allerede.

 

Det som dog er positivt er et kontinuerlig fokus på effektivitet innenfor distribusjon. De små eskene er et godt eksempel på dette. Bruk av gjenvunnet papp er også positivt. Det er fint med stadig fokus på miljø, men å ha en lader mindre i esken kan jeg ikke tenke meg er det store..

Lenke til kommentar
Nokia sparer 5 pund og gir bort 4 av de. Hvem har sagt miljøvern ikke lønner seg?

 

Hva med å gi forbrukeren et viktig insitament for å velge denne, lavere pris.

 

Næh. Å produsere én lader koster Nokia noe sånt som 2-3 kroner. De sparer ikke allverden på mindre esker heller, med tanke på at det koster noe sånt som 1000 dollar per kontainer fra Kina, dvs. det samme som du betaler for én E90 når det er plass til mange mange tusen i kontaineren. Det er med andre ord bare snakk om småtterier i økonomisk besparelse.

Lenke til kommentar
Men å innføre XpressOn-deksler og inkludere tre slike er miljøvennlig, Nokia?

Dette lader trikset har jeg ikke så mye til overs for. Om ladere utgjør en nevneverdig trussel eller skade er vi, hmm, fucked allerede.

 

Det som dog er positivt er et kontinuerlig fokus på effektivitet innenfor distribusjon. De små eskene er et godt eksempel på dette. Bruk av gjenvunnet papp er også positivt. Det er fint med stadig fokus på miljø, men å ha en lader mindre i esken kan jeg ikke tenke meg er det store..

 

Først må materialene som blir brukt til laderen produseres og fraktes til fabrikken. Så må laderen produseres. Deretter må laderen fraktes til stedet mobilen pakkes. Etter det må den ferdigpakkete mobilen fraktes til distribusjonslokaler, og videre til butikken. Siste leddet vil være enda mer energikrevende siden det totale volumet går opp med en lader i esken. Vektøktningen er mest sannsynlig neglisjerbar.

 

Dette gjentas, antallet økende jo lengre ut i kjeden du beveger deg - siste leddet flere tusen ganger. Summa sumarum, en stor besparelse om man utelater laderen.

 

Et helt gyldig poeng er jo de ekstra dekslene, som i mine øyne gjør tiltaket lite gjennomtenkt.

Endret av wilbur
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk bare en billader til min gamle nokia telefon.. Men det er ingen problem, jeg lar bare bilen gå på tomgang noen timer så er telefonen oppladet! :new_woot:

 

Håper du tuller nå....

 

men uansett et bra tiltak fra nokia!

 

Selvfølgelig tuller jeg :p Men poenget mitt var at jeg ikke tror å kutte ut mobilladeren er den rette veien å gå. Det hjelper ikke mye å selge telefonen uten lader om enn må gå i butikken for å kjøpe dette selv senere. Tviler på at det blir noe mindre plast på denne måten.

Lenke til kommentar

Nokia er markedsledende innenfor bruk av etablerte standarder. Vi ser for tiden en gradvis overgang til lading via MicroUSB, og en rekke 2009-telefoner vil støtte dette.

 

Først må materialene som blir brukt til laderen produseres og fraktes til fabrikken. Så må laderen produseres. Deretter må laderen fraktes til stedet mobilen pakkes. Etter det må den ferdigpakkete mobilen fraktes til distribusjonslokaler, og videre til butikken. Siste leddet vil være enda mer energikrevende siden det totale volumet går opp med en lader i esken.

Selvfølgelig. Og alt dette klarer de gjøre slik at laderen koster 100 kr, og da har alle ledd tjent på det. Det jeg vil frem til er at produksjon av ting som datakabler, ladere og lignende har blitt effektivisert opp og ned og frem og tilbake, sånn at å produsere noen tusen mindre ladere er ikke den store gevinsten. Men, det er selvfølgelig en fin start!

 

Som sagt finner jeg det mer interessant og mer miljøsparende at de omtrent halverer størrelsen på esken på deres mestselgende modeller, som 1112 og 1200, og dermed sparer veldig mye på frakt i alle ledd.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...