Gå til innhold

Alle mulige ladbare batterier og sånn..


Anbefalte innlegg

Jeg har klart å samle meg opp diverse ladbare batterier. Tenker nå å samle disse sammen lade dem opp og få litt orden på dem.

 

Er det noen som vet om noen nett-kalkulator eller formel, som forteller hvor lenge de forskjellige batteriene bør lades i de forskjellige laderene?

 

Jeg har for det meste AA, AAA og 9V batterier i Ni-Mh og noen få i Ni-Cd. Disse varierer fra 650 mAh (AAA) og opp til 2600 mAh på de siste AA batteriene. Ladere bruker feks. 1,2v og 210mA, men det finnes mye variasjon innen ladere.

 

 

Ellers:

Jeg har noen apparater som ikke yter 100% med 1,2v batterier.

Finnes det 1,5v ladbare AA og AAA batterier og ladere til disse?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Regner med at denne gjør susen: http://www.batteryspace.com/index.asp?Page...ustom&ID=21

Skriver da bare inn mAh tallet fra batteriet, og mA tallet fra laderen, og velger [Calcualte].

Regner da med at denne kalkulatoren kun er bergenet for standard 1,2v batterier og ladere. Det ser ut som om utregningsresultatet stemmer greit med noen av de anbafalte ladetidene som står på den ene laderen jeg har.

 

Det er ofte lurt å la batteriene stå 5-10% lengre enn det som er anbefalt for å få topp resultat.

 

I kalkulatoren er det mulig å putte tall i hvilken som helst av 2 bokser og den 3. vil vise utregningen.

 

Man kan da få denne kalkulatoren til å regne ut "Battery Capasity" ved å putte inn "Charge rate" og tiden du tenker å lade i feltet "Max time to full charge".

Eller å regne ut (..det som kan være anbefalt..) "Charge rate", ved å putte inn "Battery capasity" og anbefalt ladetid i feltet "Max time to full charge".

 

Vet ikke om det er nødvendig, men:

Denne kalkulatoren skiller ikke mellom NI-MH og NI-CD batterier.

Den spør ikke etter lade volt og batteri volt. (Vet ikke hvordan dette vil påvirke utregningen ved feks 9V batterier).

Den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...