Gå til innhold

Trackmania Nations og Steam


Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg er definitivt ikke noen Gamer! (Ihvertfall ikke siden Commodore 64, og noen uker med Playstation 2 for en del år siden)

 

Gjennom et par artikler på DinSide.no har jeg fattet interesse for et gratis bilspill kalt Trackmania Nations Forever. Lurer på følgende:

 

- Hvordan få lastet ned dette? Kan jeg gjøre det på vanlig måte, eller må det skje gjennom Steam?

 

- Og hva er dette Steam-greiene? Krever registrering? Noen ulemper?

 

Setter stor pris på litt forklaring.

 

Kan nevne at jeg ikke er interessert i å spille online, eller mot andre i det hele tatt. Kun for litt hjemme-alene-moro av og til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan få det på steam og ved å laste ned fra trackmania sine sider.

 

Steam er som en online webbutikk der man kan kjøpe spill samt chatte med friends du legger til.

Spillene du kjøper blir bundet til accounten du lager hos steam så ved å logge inn med din account på en annen pc vil du få adgang til de samme spillene, et minus er da at du må være logget in på din account for å få adgang til spillene.

Lenke til kommentar

Ok trackmania nations forever er ett dritbra spill, spilt det mye selv.

Det finnes både på steam og uten steam, det kan lastes ned her www.trackmania.com/ husk at du må velge trackmania NATIONS forever og ikke united forever.

 

jeg er ikke flink til å forklare med skal gjøre mitt beste.

Når det gjelder steam er det ett slags program som lagrer spillene dine på en account som du har med passord og brukernavn. Dette gjelder spill som for tiden er steam krevende eller steam støttende, for eksempel trackmania nations united kan lastes ned på din steam account og det kan lastes ned helt vanlig. Når du logger inn på din steam account kan du kjøpe spill på steam store eller du kan legge inn spill som du har kjøpt i butikken, for eks. Counter strike eller half life og alle slike spill som er utviklet av Valve.

Og når du har spill på din steam account kan du logge inn på den på en annen datamaskin og laste ned spillene fra din account så blir de lagret på datamaskinen og du kan spille dem. Men uansett om de spillene er lagret på datamaskinen kan du bare spille dem hvis du er innlogget på den steam accounten som spillet hører til.

På steam er det også server browser til spillene dine, hvis du har hørt om Left 4 Dead, Counter strike og slike spill, de er bare på steam.

På steam kan du også chatte med andre, ha vennene dine på en friends liste og joine grupper osv,

Så steam er bare en slags digital oppevaringsboks for spillene dine, dette gjelder da bare spill utviklet av valve. :woot:

Lenke til kommentar

Steam er bare en online butikk for PC spillsalg, en ganske grei sådan også (med unntak av et visst $->euro-grep for litt siden... har forrsten ikke sjekket den så nøye senere så vet ikke om det er rettet opp).

I tillegg har du en oversikt over spill innstallert via Steam, som du kan starte. Det er også noe online chattegreier mens du spiller, men jeg har ikke sjekket dette noe nøye heller..

 

Men det er ikke nødvendig å ha Steam i gang for å spille TMN Forever. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg fant i hvertfall TMF jeg kan starte uten at Steam starter opp (i steam-mappa - Det var "D:\Games\Steam\SteamApps\common\trackmania nations forever\TmForeverLauncher.exe" hos meg)

 

Spiller ikke noe særlig online selv (åltså, nesten ingenting), men akkurat TMF er til tider gøy online, så tror du bør prøve det ;) Men skal sies at det er mange "håpløse" baner (det er TMN da...) og servere der ute. Og mange artige!

 

 

EDIT: Glemte helt bort det med at man har en konto man logger seg på hos Steam, men det forklarte andre her bra. Man kan også stille om Steam til å kjøre offline, så man må ikke være online heller (unntatt første gangen hvis du trenger å registrere et spill).

+ TMF typo og jeg gadd å sjekke snarvei-egenskapene til TMF allikevel:p

Endret av Z_for_Zero
Lenke til kommentar

Lastet ned fra FileFront. Innstallerte. Men får ikke startet spillet.

 

Når jeg starter spillet blir skjermen svart, og det står "Please wait" nede i høyre hjørne. Skjer ingenting mer. Ventet leeeenge. Ctrl/Alt/Del for å få opp oppgavebehandler går ikke, må bare restarte pc.

 

Kan det ha med brannmuren å gjøre? (Stod at TM skulle sjekke nettverksforbindelse før svart-skjermen kom. Spillet ber om utgående aksess, har prøvd både å nekte og å gi tillatelse).

Lenke til kommentar

Du sier du ikke vil spille online, men jeg anbefaler deg å prøve. Trackmania er bygd opp litt annerledes enn de fleste spill ser du. Å spille online er akkuratt som å spille alene, du kjører dine runder og forsøker å sette best mulig tid i løpet av 5-6minutt på hver bane. Alle de andre spillerene gjør det samme, og bilene kan ikke kollidere med hverandre (du kan også stille det lsik at du ikke ser de andre bilene).

 

Tingen er at de beste banene får du ved å spille online hvor folk selv lager fantastiske baner. Anbefaler f.eks den norske serveren Speedtracks, masse bra baner om du liker fart. Om du ikke gjør det så bra bryr ingen seg om, men du vil nok merke at du blir bedre etter en ganske kort stund. Gi det et forsøk ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Zero så vidt jeg kan se i brannmuren har jeg også gitt TMFOREVER.EXE og TMFOREVERLAUNCHER.EXE full nett-tilgang.

 

Jeg har deaktivert en del windowsprosesser, men vet ikke om det skal ha noe å si for å få startet programmet. Skjønner heller ikke hvorfor spillet skal være avhengig av nett-tilgang for å kunne brukes.

 

Toxin, jeg vil sikkert vurdere å teste online også. Tror ikke jeg skal gjøre meg helt bort. I løpet av den korte tiden jeg hadde Playstation spilte jeg Grand Tourismo helt ut og tok alle de der sertifikatene. Jeg er derimot litt redd for å bli hekta på spilling. Jeg bruker allerede altfor mye tid foran pc. Ikke alltid like populært hjemme, og ikke alltid like lett å stå opp på morran:)

Lenke til kommentar

Fikk det til nå! Ga TMFOREVERLAUNCHER.EXE tillatelse til å starte Internet Explorer (jeg bruker vanligvis Firefox) Svartskjermen kom da også, men når jeg trykte Enter-tasten kom jeg igang.

 

Prøvde etterpå å slette tillatelsen til å starte IE. Fungerte da også.

 

Her er hva jeg tror:

 

1. Det hadde fungert hele tiden bare jeg hadde trykket Enter-tasten før noe annet, inkl musetrykk. Bare at jeg ikke oppdaget det.

 

eller

 

2. Spillet trengte en slags on-line aktivering via IE før første gangs bruk.

 

Uansett, skikkelig stilig! LETT å bli hekta på dette. Blir sikkert online etter hvert:)

 

Noen som har tips til hvilke taster det er mest komfortabelt å bruke? (Går ut fra at jeg kan konfigurere dette selv)

 

Og sist men ikke minst: Kan man kjøpe og koble til en slags yo-stick, controller eller ett eller anna for å slippe å bruke tastene. Svært interessert i dette.

 

Ellers bare en ting å si... :) :) :)

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...