Gå til innhold

BK:Gigapixel-panorama av Papirbredden i Drammen


2r@rn3

Anbefalte innlegg

Satan å nydelig, skarpheten og fargene er helt perfekte. Hva slags kamera har du?

Det er et helt irrelevant spørsmål, for du kunne fint ha tatt dette bildet med en D40.

Kansje det ikke er irrelevant for picatta ;) .

Jeg lurer bare på hvorfor han trenger å vite det, og hva han evt kan lære av den kunnskapen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satan å nydelig, skarpheten og fargene er helt perfekte. Hva slags kamera har du?

Det er et helt irrelevant spørsmål, for du kunne fint ha tatt dette bildet med en D40.

Kansje det ikke er irrelevant for picatta ;) .

Jeg lurer bare på hvorfor han trenger å vite det, og hva han evt kan lære av den kunnskapen?

 

 

Da jeg er rimelig ny med speilrefleks som hobby, og er veldig interessert i dette, er jeg interessert i samtlige faktorer ved bildetaking, spesielt med slike gode bilder. Jeg er klar over at det er objektivene som utgjør den største kvalitetsfaktoren (utenom fotografen) for bilder, derfor kunne jeg også spurt om hvilket merke det var på objektivet, men det er godt nok opplyst ifra trådstarters side i første tråd.

 

Mitt inntrykk av kvelds/nattbilder er at det er stor forskjell på egenskapene til kameraene der ute med tanke på hvordan dem takler kontraster og lavt støynivå med høy og lav ISO verdi.

 

Så for meg var ikke dette spørsmålet helt irrelevant, men for deg PMnormal, hvis inntrykk jeg har fått av deg, ikke er annet enn at du er en dyktig fotograf som har god oversikt over det gyldne snitt og andre diverse "regler" for fotografering, at ett slikt spørsmål ikke ville gi deg noe videre innblikk i fotograferingens verden.

Lenke til kommentar

Du missforstår litt. Alle kameraer kan ta disse bildene, fra de beste kompaktene til de beste slr-ene. Man bruker ikke høy iso på slike bilder, og det har du vel forstått allerede. Og da trenger du ikke vite noe om kamera, fordi det kunne vært tatt med alt fra en D3 til en D40. Og det var hele poenget med mitt innlegg, som jeg også spesifikt skriver i den første posten om temaet.

 

Dette er ikke et pedagogisk forsøk på å ta fokus fra det tekniske, og overføre fokus til det kunstneriske. Det var et teknisk svar på et teknisk spørsmål. Og det er at kamera er helt irrelevant her. For ethvert kamera kan ta disse bildene. Det du skal bry deg om er hvilke brennvidder som passer til panorama, og hvilket program som er brukt. Jeg forsøker med andre ord å få det til å fokusere på noe annet, slik at du kan stille spørsmål som betyr noe for deg i praksis.

Lenke til kommentar
Hvordan stitchet du det sammen? Hvordan gikk du frem når du tok bildet? Overlapper de forskjellige eksponeringene hverandre?

 

Fett bilde. Ganske fett :)

 

Bildene er satt sammen i Photoshop. Jeg vil anta at bildene overlappet med ca 10% for hver eksponering. Den største utfordringen med dette panoramaet var den store forskjellen i lyset fra venstre til høyre side. Venstesiden var ganske mørk, og på høyre side har solen akkurat gått ned, og himmelen var veldig lys. Det å få til en konsistent (nesten) eksponering gjennom hele bildet, uten å få synlige overganger fra den ene eksponeringen til den neste, var det som var mest "fiklete".

 

Jeg brukte stativ (selvsagt), blenderprioritet f/8 for å ha lik dof på alle bildene. Jeg brukte live-view når jeg tok bildene, og justerte på øyemål med eksponeringskontrollen slik at bildene tilsynelatende så like ut fra den ene "framen" til den neste. Lysmålingen var vel satt til gjennomsnittsmåling. Det kjekke med live-view er at du har en liten firkant du kan flytte rundt og måle eksponeringen i forskjellige deler av bildet.

 

Jeg brukte ikke MLU (speillås), selv om det hadde vært riktig med tanke på at eksponeringen lå ganske nær det kritiske område. (eller er det sånn at live-view vipper opp speilet, og dermed indirekte gir MLU?)

 

Uansett, hyggelig at bildet falt i smak. Og det er bare å prøve på det samme. Det er ikke vanskeligere enn at de fleste får det til. Har du ikke photoshop, så finnes det flere løsninger som stitcher panoer. Noen er også gratis.

Lenke til kommentar

Photoshop har jeg, og må prøve meg på noe lignende selv. Har funnet et par utsiktsposter som hadde passet til noe lignende. Ser at måten du gjorde det på er ganske lik den jeg hadde prøvd meg på, men det er alltid greit med litt mer informasjon fra forskjellige ståsteder. Takker for langt og fin utgreing :)

Lenke til kommentar

Sleng utt hele bildet du! Tror moderatorene slipper det igjennom når det gjelder dette bildet. Jeg vil zoome mer!

 

Utrolig pent! Drammen er som fler har sagt en stygg by, men tror jeg må endre synet mitt på det nå!

 

Sjeldent jeg som en ikke fotograf liker bildene dere legger ut her, jeg nyter allikevel og se på de. Men dette var meget meget bra sett fra ett alment perspektiv! Dette bildet hadde tatt seg ut på en vegg! Meget bra :thumbs:

Lenke til kommentar

Drammen var kustøgg for få år siden, men alt det er forandret nå. Fra å være Oslofjordens ugly duckling, så er den lille byen ved fjorden blitt en liten perle. Grattis til beboerne i denne tidligere så lite vakre småbyen, som endelig kan være stolte av hvor de kommer fra.

 

Noe bildet forteller ganske mye om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...