Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Hund bitt av annen hund - dekking av utgifter


pappagutt

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden ble min mors hund, en terrier på ca 3 kg, angrepet og bitt av en schæfer. Denne hunden gikk uten bånd, og helt uten forvarsel løp den ca ti meter vekk fra eieren og "overfalt" hunden til min mor.

Resultat ble at hun måtte opereres, og regningen ble på ca 3.000kr. Jeg sendte deretter over kvitteringer og skrev at jeg håpet de ville dekke disse utgiftene iom at deres hun var den som forårsaket dette. Jeg fikk ikke noen tilbakemelding, og forsøkte å kontakte personen uten hell. Skrev deretter et nytt brev som jeg heller ikke fikk svar på.

I går sendte jeg SMS til denen personen, og fikk svar tilbake at det ikke var hennes hund, men hennes datters, og at jeg måtte ta dette med henne. Det var forøvrig moren som som gikk tur med hunden ifm "overfallet".

Samtidig skrev hun at deres schæfer også hadde fått skader, så hun kunne ikke skjønne at jeg hadde krav på noen ting.

 

Faktum er at hennes(eller hennes datters hund) gikk løs uten for blokken der hun bor, og at den angrep en annen (bitte liten) hund som gikk i bånd. Om min mors hund bet tilbake mener jeg er uninteressant i denne sammenheng. Hennes hund gikk til angrep, og en annen hund vil da selvføligelig reagere med å bite tilbake, uansett hvor stor

angriperen er.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg rent juridisk bør gå frem for å få dekket utgifter jeg har hatt med dette. Hun er tydligeligvis ikke interessert i å betale, og selvom jeg egentlig ikke bryr meg om pengene har dette blitt en prinsipp sak for meg. Kommer uansett til å kontakte advokat og la han gå videre med dette, men tenkte jeg skulle høre her først hva folk mener er den beste måten å løse dette på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skadeserstatningsloven har en egen paragraf som gjelder dyr:

 

§ 1-5. (ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

 

Som du ser er det ganske strenge regler for de som er hundeeiere mtp skade hunden gjør. Punkt 1 og 2 er faktisk et objektivt ansvar og gjelder uansett om man har opptrådt uaktsomt eller ikke. Å la hunden gå løs vil nok også lett karakteriseres som brudd på betingelsene i punkt 4. Slik jeg ser det har du en ganske klar sak. Du kan prøve å først sende en faktura til skadevolder, med utskrift og henvisning til denne paragrafen, samt kopier av kvitteringer. Hvis det ikke virker, kontakt en jurist. Det kan hende du får "første timen gratis", e.l. Et brev fra en advokat er ofte nok til å overbevise de fleste...

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
[,,]Kommer uansett til å kontakte advokat og la han gå videre med dette, men tenkte jeg skulle høre her først hva folk mener er den beste måten å løse dette på.

 

Ta kontakt med politiet, så slipper du utgifter til advokat.

 

Bør jo kanskje være greit å ta kontakt med personen igjen, og legge frem forslaget om å dekke hverandres, dokumenterte!, utgifter i forbindelse med saken. Sånn at hvis din mors hund har forvoldt noe skade, dekker hun det og visa versa...

Lenke til kommentar
Skadeserstatningsloven har en egen paragraf som gjelder dyr:

 

§ 1-5. (ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

 

Som du ser er det ganske strenge regler for de som er hundeeiere mtp skade hunden gjør. Punkt 1 og 2 er faktisk et objektivt ansvar og gjelder uansett om man har opptrådt uaktsomt eller ikke. Å la hunden gå løs vil nok også lett karakteriseres som brudd på betingelsene i punkt 4. Slik jeg ser det har du en ganske klar sak. Du kan prøve å først sende en faktura til skadevolder, med utskrift og henvisning til denne paragrafen, samt kopier av kvitteringer. Hvis det ikke virker, kontakt en jurist. Det kan hende du får "første timen gratis", e.l. Et brev fra en advokat er ofte nok til å overbevise de fleste...

 

Takker for bra svar. Kommer til å sende henne 1 brev til og legge ved utskrift av loven så får jeg se hva som skjer. Gidder ikke prøve å snakke med henne, kommer desverre ingen vei med det.

 

[,,]Kommer uansett til å kontakte advokat og la han gå videre med dette, men tenkte jeg skulle høre her først hva folk mener er den beste måten å løse dette på.

 

Ta kontakt med politiet, så slipper du utgifter til advokat.

 

Bør jo kanskje være greit å ta kontakt med personen igjen, og legge frem forslaget om å dekke hverandres, dokumenterte!, utgifter i forbindelse med saken. Sånn at hvis din mors hund har forvoldt noe skade, dekker hun det og visa versa...

 

Ser poenget ditt, men hun har ikke hatt noen utgifter til dette. Føler uansett at hun er den som er ansvarlig for at situasjonen oppstod, og når hun først ønsker å være så vanskelig kan jeg også være det :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...