Gå til innhold

Hotmail-brukere får POP-tilgang


Anbefalte innlegg

Problemet blir jo da at du ikke kan lese mailen fra en annen PC, eller de går tapt om PC-en din blir stjelt eller kræsjer. Med IMAP blir det mye mer elegant, og de fleste mailklienter har også mulighet for offline-modus for IMAP, slik at du også får med den ene fordelen det er med POP.
Det er jeg så absolutt enig i. Veldig dumt om du finner ut når du er på jobb at det er en mail du bare MÅ ha, også er den slettet fra serveren og ligger på harddisken hjemme. Ingen tvil om at IMAP er det absolutt beste :love: .

Det der har da ALDRI vært noe problem med POP heller, så lenge man velger at de ikke skal slettes fra serveren.

Jeg selv har brukt POP i lengre tid. Hvordan funker det med IMAP i Outlook da, mtp. hurtigvisningsfeltet? Jeg ønsker å kunne se mailene uten å måtte åpne de. Med IMAP så lastes jo KUN emnetitlene ned på mailene. Jeg regner med dette også er en instillingsmulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steina: Det er riktig at man kan velge å ikke slette mailene på server når man laster ned med POP, men det er likevel mye mer klønete enn IMAP fordi man ikke får synkronisert sletting, slik at om man sletter en mail lokalt vil den fortsatt ligge på server.

 

En annen frustrerende ting er når man sender mail, så vil mailen bare ligge i 'sendt' mappen lokalt hvis man bruker POP, mens med IMAP vil de også bli lagt inn på servern. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men selv liker jeg å arkivere sendte mailer sentralt, for jeg har mange ganger hatt behov for å finne tilbake til en gammel mail jeg har sendt. Og da er det kjipt å måtte lete rundt etter akkurat den PCen jeg brukte til å sende mailen.

 

Kort og godt: POP funka fint da jeg begynte å bruke mail for 11-12 år siden og bare satt og jobbet med én PC. Men i dag er det håpløst utdatert i forhold til IMAP, blant annet fordi IMAP gjør det lettere å jobbe fra flere PCer, og i tillegg passer mye bedre sammen med webmail pga at alt er synkronisert. Google har gjort et fornuftig valg her, mens Yahoo og Microsoft har ikke gjort det.

 

Det er en skam at så mange ISPer og andre mailtilbydere bare har POP og ikke IMAP.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
En annen frustrerende ting er når man sender mail, så vil mailen bare ligge i 'sendt' mappen lokalt hvis man bruker POP, mens med IMAP vil de også bli lagt inn på servern. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men selv liker jeg å arkivere sendte mailer sentralt, for jeg har mange ganger hatt behov for å finne tilbake til en gammel mail jeg har sendt. Og da er det kjipt å måtte lete rundt etter akkurat den PCen jeg brukte til å sende mailen.

Dette var jeg virkelig ikke klar over. Mente å ha lest at dette ikke var mulig verken for POP eller IMAP. Da blir det å skifte til IMAP med en gang gitt. ;)

Lenke til kommentar
Det der har da ALDRI vært noe problem med POP heller, så lenge man velger at de ikke skal slettes fra serveren.

Jeg selv har brukt POP i lengre tid. Hvordan funker det med IMAP i Outlook da, mtp. hurtigvisningsfeltet? Jeg ønsker å kunne se mailene uten å måtte åpne de. Med IMAP så lastes jo KUN emnetitlene ned på mailene. Jeg regner med dette også er en instillingsmulighet?

Som du hevder er det mulig å velge at mailene ikke skal slettes fra serveren, og fint er det, men da blir serveren fylt opp med meldinger som ikke blir markert som lest, selv om du har lest dem i Outlook. Det er litt irriterende og blir lett veldig uoversiktelig, spesielt om du flytter spes. meldinger til spes. mapper. Men verdens undergang er det jo ikke da.

Dette du hevder med IMAP og hurtigvisningsfeltet har jeg aldri tenkt over. Jeg mener at idag lastes hele mailen ned og kommer opp i hurtigvisningsfeltet uten at du trenger å klikke. Men er ikke 100% sikker. Uansett er det nærmest garanter en innstillingsmulighet. Det er jo bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
En annen frustrerende ting er når man sender mail, så vil mailen bare ligge i 'sendt' mappen lokalt hvis man bruker POP, mens med IMAP vil de også bli lagt inn på servern. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men selv liker jeg å arkivere sendte mailer sentralt, for jeg har mange ganger hatt behov for å finne tilbake til en gammel mail jeg har sendt. Og da er det kjipt å måtte lete rundt etter akkurat den PCen jeg brukte til å sende mailen.

Dette er et meget godt poeng. Ofte kan du trenge en eldre mail med et spesielt vedlegg. Eller du finner ut at du skal sende en mail til en person til. Har du da satt opp POP på mange PC'er kan det jo bli litt av en oppgave å finne den igjen... :hmm:

Lenke til kommentar
Som du hevder er det mulig å velge at mailene ikke skal slettes fra serveren, og fint er det, men da blir serveren fylt opp med meldinger som ikke blir markert som lest, selv om du har lest dem i Outlook.

Dette stemmer vel ikke helt. Når jeg leser eposten i outlook (eventuelt bare laster ned?), så blir den markert som lest på serveren når jeg sjekker den med webmailfunksjonen.

 

Men når jeg lastet ned alle mailene til mobiltelefonen min nylig med POP, så ble jo alle mailene markert som ulest, noe som var litt slitsomt, så litt usikker på hvor rett det var det du sa, iogmed at de blir markert lest på webmailen når jeg leser med outlook. ?

Lenke til kommentar

Igjen innstillinger i klienten som er forskjellige.

IMAP har ikke disse problemene, POP funker fint når man kun har en enhet og man er aldri inne i på et webinterface. Men hvis man har flere enheter (2 pc'er, mobil og web) så holder ikke POP, det blir bare rot, det er nå min erfaring, men så fant jeg ut at gmail tilbød IMAP ;)

No problem :D

Lenke til kommentar
Ser ikke vits i popen, men har betalingsløsningen IMAP?

Utrolig irreterende når du har hotmailen i outlook og sletter en mail der så må en

også inn på webmailen for å slette den der også.

Etter litt research finner jeg ingen ting om at betalingsløsningen Hotmail Plus tilbyr IMAP. Men etterhvert som Hotmail går over til vanlig POP3 vil jo mailene bli slettet fra Hotmail sine server når du laster dem ned til Outlook (sett inn annen epostklients navn her.) Da slipper du å gå over på webmailen og slette de der også.

 

Så forskjellen på pop og pop3 er at når jeg laster ned hotmailen min i outlook og eventuelt sletter den, vil den også bli slettet på min hotmail webmail?

Lenke til kommentar
Ser ikke vits i popen, men har betalingsløsningen IMAP?

Utrolig irreterende når du har hotmailen i outlook og sletter en mail der så må en

også inn på webmailen for å slette den der også.

Etter litt research finner jeg ingen ting om at betalingsløsningen Hotmail Plus tilbyr IMAP. Men etterhvert som Hotmail går over til vanlig POP3 vil jo mailene bli slettet fra Hotmail sine server når du laster dem ned til Outlook (sett inn annen epostklients navn her.) Da slipper du å gå over på webmailen og slette de der også.

 

Så forskjellen på pop og pop3 er at når jeg laster ned hotmailen min i outlook og eventuelt sletter den, vil den også bli slettet på min hotmail webmail?

Nei. Det han prøver å si, er at med POP så laster man ned (eller flytter om du vil) mail fra server og lokalt på PC-en din.

Lenke til kommentar

pop ER POP3

forskjell på POP3 og IMAP er at med IMAP så jobber du på en måte direkte på mail servern.

Gjør du en endring i mail klienten så gjør du samme endring på servern.

 

Men du kan sette innstillinger i mail klienten slik at mailer blir slettet når du laster dem ned osv.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål etter skiftet fra POP til IMAP, men orker ikke lage en ny tråd om dette, så jeg spør like så gjerne her.

 

Jeg har en mailkonto og domene hos domeneshop.no, men dette burde vel kanskje ikke ha noe å si.

 

Jeg har lest folk her har skrevet utrolig mye om at når du laster ned mail via POP, så blir ikke mailene merket som LEST på serveren. Dette vil jeg ha en oppklaring på, en gang for alle, for dette ser ikke ut til å stemme i det heletatt.

 

Jeg har nå satt opp IMAP i tillegg til POP i MS Outlook, slik at jeg har begge kun i en overgangsfase. Men når en epost lastes ned via POP, så kommer den som "lest" via IMAP.

Viser til at jeg også tidligere har erfart at epostene ble markert som lest på serveren når jeg lastet de ned via POP. Så dette bekrefter bare mine spekulasjoner. Når du laster ned en epost via POP, så BLIR eposten markert som LEST på serveren.

 

Men inntrykket mitt generelt over hvordan IMAP funker i forhold til POP, er utrolig dårlig.

Jeg ser fordelene med synkronisering opp imot serveren, da med tanke på sendte eposter, sletting av eposter og sortering, men IMAP fungerer egentlig litt tregt, da du jobber opp imot serveren til en hver tid. Mulig dette har noe med serverene til domeneshop å gjøre?

 

I tillegg så plages jeg med en popup hver halvtime eller noe, om at IMAP har mistet tilkoblingen til serveren. (timeout).

 

Mulig det er noen instillinger i Outlook for dette, men så langt så har jeg ikke funnet noe. Vil se litt videre på dette i morgen etter arbeid om jeg ikke får noen svar på dette innlegget til da.

Lenke til kommentar

Det er absolutt stor grunn til at forbrukere bør holde seg unna POP og velge tilbyder som kan tilby IMAP-støtte. POP er en protkoll utviklet for at du synker mailen din en sjelden gang. Du har dermed en lokal kopi på din device, men gjør det tungvint å adminstrere. I dag med mobilt bredbånd og nettilgang på de fleste steder er det å foretrekke å kunne jobbe direkte på mailserveren. Når jeg sletter en mail vil jeg ha den slettet for alltid...

 

Gmail 1 - Hotmail 0

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...