Gå til innhold

Alkohol og folkehøgskole


muummi

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå på folkehøgskole, hadde tenkt meg på Voss, men de har en regel som stort sett alle folkehøgskoler har, og det er at så lenge man bor på skolen så har man ikke lov til å drikke alkohol utenfor skolens område i helgene, hva slags idiotiske regler er dette? Er det noen som har erfaring med akkurat dette og om slike regler pleier å bli fulgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke folkehøgskoler for folk med skjerf som ikke gidder gå på vanlig skole? I alle fall det inntrykket jeg siter igjen med ut ifra de folka jeg kjenner. Er vel litt forskjell på frilynte og kristne plasser også :)

 

Kjenner mange "huer" som har gått på folkehøgskole, tror ikke det var nyktre-opp-år for dem for å si det sånn :!:

Lenke til kommentar
Du kan jo vel gå UTENFOR skolens område i helgene når du skal drikke?

 

Nei det er det som ikke er lov så lenge man går på skolen.

 

Er ikke folkehøgskoler for folk med skjerf som ikke gidder gå på vanlig skole? I alle fall det inntrykket jeg siter igjen med ut ifra de folka jeg kjenner. Er vel litt forskjell på frilynte og kristne plasser også :)

 

Kjenner mange "huer" som har gått på folkehøgskole, tror ikke det var nyktre-opp-år for dem for å si det sånn :!:

 

 

Folkehøgskole er jo mest for de som ikke helt veit hva dem vil gjøre videre. Man får jo litt mere innsikt i forskjellige fag og ting. Itilegg så er det jo veldig sosialt da.

Lenke til kommentar

Sikker på at du leser rett?

For standarden for frilynte folkehøgskuler var iallefall:

ikkje alkohol skulens område , og ingen bruk av narkotika så lenge ein er elev ved skulen.

Kristne kan kjøre andre regler i tillegg til skuler med 16-års aldergrense.

 

Men eg ser ikkje heilt problemet. For blir det eit problem å ikkje drikke så har ein kanskje eit større problem.

 

No er det ei stund sidan eg gjekk på folkehøgskule, men eg trur ikkje så veldig mange folk med skjerf hadde fungert på linja eg gjekk på. Folkehøgskule er for alle som har lyst å gjere noko anna eit år, komme vekk frå den venlige dagens mas og heller dyrke ein hobby eller to.

Lenke til kommentar
Sikker på at du leser rett?

For standarden for frilynte folkehøgskuler var iallefall:

ikkje alkohol skulens område , og ingen bruk av narkotika så lenge ein er elev ved skulen.

Kristne kan kjøre andre regler i tillegg til skuler med 16-års aldergrense.

 

Men eg ser ikkje heilt problemet. For blir det eit problem å ikkje drikke så har ein kanskje eit større problem.

 

No er det ei stund sidan eg gjekk på folkehøgskule, men eg trur ikkje så veldig mange folk med skjerf hadde fungert på linja eg gjekk på. Folkehøgskule er for alle som har lyst å gjere noko anna eit år, komme vekk frå den venlige dagens mas og heller dyrke ein hobby eller to.

 

Nei jeg har lest rett.

 

Er ikke det at det er noe problem å ikke drikke, men syns bare det kan være godt å reise ut på by`n en helg og ta seg ett par halvlitere, noe som altså ikke er lov selv om disse skolene er frilynte.

Lenke til kommentar

Jeg går på FHS nå, og det er ikke lov å drikke på skolens område, men utenfor er det fult lovlig. Lærerne sier til og med at om de hadde truffet på oss på byen, ville de gjerne drikke med oss (Noen av lærerne, ikke alle vel og merke)

 

Skolen jeg går på er frilynt. Hvilken skole leser du på?

 

Men selv om det ikke er lov å drikke på skolens område, gjør alle det likevel. :p

Lenke til kommentar
Er ikke det at det er noe problem å ikke drikke, men syns bare det kan være godt å reise ut på by`n en helg og ta seg ett par halvlitere, noe som altså ikke er lov selv om disse skolene er frilynte.

Det er forskjell på å drikke og å drikke også da. Det er forskjell på å ta seg et par halvlitere over noen gamle skrøner, og på å rave dritings hjem (=tilbake til skolen, remember?) utpå morrakvisten en gang mens man prøver å voldta postmannen og gjør fra seg i rosebedet til rektor.

 

Skal faktisk ikke se bort fra at akkurat det der har skjedd før, og at det da ble innført regler angående alkoholinntak :)

Lenke til kommentar

jeg gikk på Voss folkehøyskole i fjor. så lenge du er i Voss og sover på skolen skal du ikke drikke. så det vandelige var at folk med stort alkoholbehov dro på hyttetur, eller til Bergen i helgene for å drikke seg sørpe fulle. utelivet i Voss er uansett ikke så mye å skryte av.

 

mange var missfornøyde med regelen, og det var mye syting i fellesdiskusjonene. cirka halvparten av elevene fikk brev med advarsel om utvisning pga at de hadde brutt drikkeforbudet, men ingen ble utvist pga det.

 

alt i alt synes jeg ikke skolen alkoholreglemang burde være det avgjørende når du velger om du skal gå på folkehøyskole eller ikke.

Lenke til kommentar
jeg gikk på Voss folkehøyskole i fjor. så lenge du er i Voss og sover på skolen skal du ikke drikke. så det vandelige var at folk med stort alkoholbehov dro på hyttetur, eller til Bergen i helgene for å drikke seg sørpe fulle. utelivet i Voss er uansett ikke så mye å skryte av.

 

mange var missfornøyde med regelen, og det var mye syting i fellesdiskusjonene. cirka halvparten av elevene fikk brev med advarsel om utvisning pga at de hadde brutt drikkeforbudet, men ingen ble utvist pga det.

 

alt i alt synes jeg ikke skolen alkoholreglemang burde være det avgjørende når du velger om du skal gå på folkehøyskole eller ikke.

 

 

Jaha, ok skjønner. Kommer nok til å søke på Voss. Men du som har gått der, er det bra miljø der? Er lærerne greie??

Lenke til kommentar
jeg gikk på Voss folkehøyskole i fjor. så lenge du er i Voss og sover på skolen skal du ikke drikke. så det vandelige var at folk med stort alkoholbehov dro på hyttetur, eller til Bergen i helgene for å drikke seg sørpe fulle. utelivet i Voss er uansett ikke så mye å skryte av.

 

mange var missfornøyde med regelen, og det var mye syting i fellesdiskusjonene. cirka halvparten av elevene fikk brev med advarsel om utvisning pga at de hadde brutt drikkeforbudet, men ingen ble utvist pga det.

 

alt i alt synes jeg ikke skolen alkoholreglemang burde være det avgjørende når du velger om du skal gå på folkehøyskole eller ikke.

 

 

Jaha, ok skjønner. Kommer nok til å søke på Voss. Men du som har gått der, er det bra miljø der? Er lærerne greie??

 

Miljøet var veldig godt det året jeg gikk der og lærerene er stort sett flinke. Det er selvfølgelig ingen garantier, siden mye forandrer seg fra år til år. Jeg gikk Data og min hovedlærer syntes jeg ikke var spesielt flink, men han har sluttet.

 

Mens jeg gikk der var det mange småting som iriterte meg (tidlig morgensamling, tregt internett, obligatioriske Kor-øvinger) men nå i ettertid sitter jeg igjenn med stort sett gode minner, og mange nye venner. Sånsett er jeg veldig fornøyd med året mitt.

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...
Purplehaze skrev (På 16.1.2009 den 15.02):

Det er forskjell på å drikke og å drikke også da. Det er forskjell på å ta seg et par halvlitere over noen gamle skrøner, og på å rave dritings hjem (=tilbake til skolen, remember?) utpå morrakvisten en gang mens man prøver å voldta postmannen og gjør fra seg i rosebedet til rektor.

 

Skal faktisk ikke se bort fra at akkurat det der har skjedd før, og at det da ble innført regler angående alkoholinntak :)

Takk.

Lenke til kommentar

Skolen har et vist ansvar når dere er elever der, selv om alle er over 18. Skjønner godt at de ikke ønsker fulle elever på skolens område ettersom det fort blir kaos når 20-30 18-åringer raver rundt drita full. Gikk selv på FHS og likte at det var null drikkepress siden det ikke var lov, vi drakk i frihelgene annenhver mnd og det holdt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...