Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm, harddisk forsvunnet fra Bios.


Anbefalte innlegg

Fikk en blåskjerm+restart på maskinen i dag, og etter det har systemdisken forsvunnet fra bios og jeg har ikke fått startet opp igjen.

Antar at det betyr at disken er død, men finnes det noen måte å gjenopplive den på? Eller kan jeg like greit kjøpe en ny en med en gang og spare meg bryet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kablene er sjekket, uten at det ga noe effekt. Systemdisken står som "not detected" i BIOS, mens alle de andre diskene vises.

 

Specs:

Asus P5B

Intel Core2Duo E6600

4x 1GB Corsair xms2

GeForce 8800GTS

 

Disken er en WD Raptor 150GB.

 

Muligens litt vagt iom. at komponentene begynner å dra på årene, men tror det skal være sånn ca. riktig.

Lenke til kommentar

Prøve disken i en annen maskin, om den ikke oppdages der heller søker du retur.

 

Edit: Er disken død så er den død. Du kan selvfølgelig gjøre grep som å kjøpe nytt printkort om det er feil med elektronikken, men det er vel ikke noe særlig og du vet vel heller ikke om det er feil med mekanikken eller elektronikken.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Etter en liten snurrom på SATA-portene fikk jeg disken til å vise seg i BIOS, men jeg får fortsatt ikke startet. Stopper på "Reboot and select proper boot device or insert boot media in the selected boot device and press a key"-skjermen.

 

Har desverre ingen annen systemdisk jeg kan prøve med, eller et annet system jeg kan prøve på. Kan muligens formatere en lagringsdisk jeg har til systemdisk, men det får jeg ta i morgen.

Lenke til kommentar

Liten update:

 

Uten å ha gjort noen nevneverdig forandring, ender jeg nå opp på "Vi beklager det inntrufne, men windows startet ikke uten feil..."-skjermen. Har prøvd å starte i sikkermodus, med siste fungerende konfigurasjon og som vanlig, men det ender bare med at maskinen restarter.

Lenke til kommentar

En til:

 

Fikk bootet maskinen via recovery CD og prøvde å kjøre en chkdsk.

Et stykke ut i prosessen fikkk jeg høre at "disken inneholder en eller flere uoverkommelige feil".

 

Kan det være at noe så enkelt som en formatering hjelper?

Lenke til kommentar

Om harddisken er ødelagt vil ikke en formatering hjelpe. Siden enheten faktisk dukker opp i BIOS tyder dette på at det er håp. Før du eventuelt prøver å formatere vil jeg råde deg til å ordne en annen harddisk og installere Windows på den for å deretter sette inn den originale harddisken og se om Windows finner den. Derfra kan du eventuelt kopiere viktige filer og formatere den.

Lenke til kommentar

Windows oppdaget den gamle disken og den ser ut til å fungere noenlunde normalt.

Må si jeg er småskeptisk til å bruke den som systemdisk igjen dog, når den begynte å kjøre kom det noen uhyggelig høye durr-lyder fra den.

 

EDIT: Scratch that. Tok ikke lang tid før disken gikk føyken og forsvant ut av systemet igjen.

Endret av Daft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...