Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ytringsfriet på skolen


viste19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg faktisk aldri tenkt over. Det er lov til å mene hva man vil. Med hvis du sier "Hei fatboy" hørest det ut som en faktasettning, dermed er det ikke lenger en mening. Kan det ikke defineres som en psykisk nedtrykkelse/skading, og skading er jo ikke lov.

 

Men ikke spør meg, jeg er ikke en juice.

Lenke til kommentar
Dette har jeg faktisk aldri tenkt over. Det er lov til å mene hva man vil. Med hvis du sier "Hei fatboy" hørest det ut som en faktasettning, dermed er det ikke lenger en mening. Kan det ikke defineres som en psykisk nedtrykkelse/skading, og skading er jo ikke lov.

 

Men ikke spør meg, jeg er ikke en juice.

 

Hvis jeg sier "Hei jeg mener du er overvektig" Er det lov da?;P

 

 

 

Ta det rolig folkens. Jeg mobber ikke, jeg bare lurer. Sier ikke at jeg aldri har mobbet menmen..

Endret av viste19
Lenke til kommentar
Hvis man sier noe stygt til noen. f.eks "Hei fatboy" til en ''kraftig'' elev. Kan kan de ta meg inn til rektor ? Har vi ikke ytringsfrihet lenger?

Ytringsfriheten gir deg ikke rett til å trakassere andre. Jeg foreslår at du leser litt om hva ytringsfrihet faktisk er før du forsøker det forsvaret overfor rektor.

Lenke til kommentar
Hvis man sier noe stygt til noen. f.eks "Hei fatboy" til en ''kraftig'' elev. Kan kan de ta meg inn til rektor ? Har vi ikke ytringsfrihet lenger?

Her følger min standarddefinisjon: Ytringsfrihet vil si at du fritt kan ytre dine meninger i det offentlige rom uten at staten setter begrensninger for det. Det betyr ikke at du har krav på en talerstol eller at noen skal høre på deg. Videre er ytringsfriheten for meg underordnet privatlivets fred. Din ytringsfrihet stopper der mitt privatliv begynner.

 

Det betyr at du ikke kan si hva du vil i min stue uten å bli hevet ut, på forumet uten å få posten din slettet eller på skolen uten å bli dratt etter ørene inn til rektor. Og vel fortjent, i det eksemplet du nevner.

 

Og, nei vi har ikke full ytringsfrihet i det offentlige rom heller, her i Norge. Vi har lover som begrenser dette. Det synes jeg er synd, av prinsipielle grunner. Men at ungdom som bare er frekke i kjeften får seg en oppstrammer er helt på sin plass. Ytringsfriheten er ikke noe alibi for mobbing.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...