Gå til innhold

Siviltjeneste hvor lenge?


Kverkulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

40mm korrigerer TRD4U uten å forklare forskjellen.

 

Verneplikten i Norge er 18 mnd, som bl.a. innebærer at dimmitert militært personell kan kalles inn til repetisjonstjeneste.

Førstegangstjenesten varer uansett ikke mer enn 12 måneder, uansett om du avtjener denne sivilt eller militært.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg ikke presiserte dette. Men det er jo uansett rett som jeg sa at førstegangstjenesten varer 12 måneder. Og skal vi krangle på det, så står det at verneplikten er 19 måneder i min folder fra Forsvaret.

 

Nå nevnte jo ikke du sivil førstegangstjeneste i innlegget ditt.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Den sivile verneplikt har en varighet på 12 måneder. Tjenesten skal være mest mulig samfunnsnyttig. Tjenesten kan avtjenes innen for ulike områder som helse og sosialsektoren, natur og miljø og fredssektoren, herunder konfliktforebyggende arbeid.

 

Det fant jeg på linken til TRD4U. Så det ser ut som sivil verneplikt faktisk er 12 mnd, ikke 18 mnd som den militære.

Lenke til kommentar

Det tror jeg faktisk alle kan (også ikke-vernepliktige, kvinner som menn).

 

edit:

Hjemmel for å pålegge tjeneste i sivilforsvaret er gitt i sivilforsvarsloven av 17.07. 1953 nr 9 § 23 første ledd:

 

«Menn og kvinner mellom 18 og 65 år som oppholder seg i riket, kan pålegges tjenesteplikt i sivilforsvaret.»

 

Personer mellom 16 og 18 år og over 65 år kan etter eget ønske, og etter nærmere vilkår, antas til tjeneste.

 

Enhver som pålegges tjenesteplikt i Sivilforsvaret kan bli satt til å tjenestegjøre som befal eller instruktør. I så fall vil vedkommende også få nødvendig opplæring for stillingen.

 

edit: så hvis et tysk pensjonert par på 64 befinner seg på bilferie ved vestlandskysten, så kan staten faktisk med loven i hånd kalle dem inn til sivilforsvarstjeneste... teoretisk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...