Gå til innhold

Feature: Tre spennende onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Hmm, darkfall virker som en fantasy versjon av EVE online. Basert på mye av de samme konseptene virker det som. Og det er jo en bra ting det :) Kan bli bra. Men liker ikke helt at det er INGEN trygge nybegynner soner. Det håper jeg er en overdrivelse. Det burde være i det minste små relativt ulønnsomme trygge soner for nygbegynnere slik at folk har sjangsen til å lære seg litt før de beveger seg ut i risikofylte soner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke annet enn å krysse fingrene og håpe at Global Agenda ikke blir et nytt Tabula Rasa, Darkfall et nytt Warhammer - Age of Reckoning og SW:TOR ikke går i alle gjespefellene som Star Wars Galaxies gikk i.

 

(*) Med instant gratification mener jeg her konseptet med at du selv som spiller kan få noe ut av om du er online i 30 minutter eller 3 timer. Få andre har fått dette til bedre enn Blizzard med dailies, reputation-baserte oppskrifter og utstyr, korte 5-manns instancer og lange 10 og 25-manns instancer.

AoC fikk det så alt for sent med pvpsystemet som gjør deg til en playerkiller. Playerkiller-konseptet åpner en helt ny undergrunnsdel av AoC og gjør deg som spiller uønsket i byer samt fritt villt for andre spillere. Hadde denne funksjonen blitt etablert ved launch, ville det generert tydeligere fraksjoner med det gode mot det onde ikke bare i scriptbasert pve, men også på spiller mot spiller-nivå.

 

 

TLDR-versjon: Funcom prøvde hardt, men fokuserte feil på AoC. De slapp et for tidlig født spebarn til sultne ulver. Jeg håper ikke utviklerne av de tre spillene nevnt i artikkene begår samme brøler(e).

 

Hva var det du ikke likte med Warhammer? Nå blir jeg vel hengt verbalt, men er ikke så iimponert over grafikken til Conan. Til å være MMORPG derimot er den som du sier, fantastisk.

 

 

KOTOR er det beste spillet jeg har prøvd. Liker ikke baldur's gate og den type RPG-spill, men det var KOTOR som frelste meg og fikk meg til å åpne øynene for RPG i det store og det hele.

 

Jeg venter for min del på Jedi Knight Online og Oblivion: Online :D

Lenke til kommentar
Jeg skal følge med på Darkfall hvertfall. Det blir interessant å se hvordan de har tenkt å legge opp combat mht. friendly fire og healing.

Er det egentlig noe å lure på? Man kan skade sine egne folk på samme måte som at man kan risikere å heale fienden.

 

Ja, det er noe å lure på, hvis man er interessert i detaljer. At man kan heale fienden og skade sine egne vet jeg selvfølgelig fra før. Hvordan healing spells legges opp kommer til å bli avgjørende for om jeg i det hele tatt kommer til å vurdere å spille.

 

F.eks. cast time, størrelse på AOE, blir det HoTs, single target heals, kan man bruke group frames for å targete, hva blir casting range, hva vil healers få xp for å utføre, kan man bare heale i LOS, etc. Mye å lure på. Jeg gidder selvfølgelig ikke å spille som healer hvis det blir kjedelig.

Lenke til kommentar

Har likt KOTOR spillene helt siden jeg prøvde dem og gleder meg sykt til å se hvordan TOR blir :thumbup: Hvis de driter seg på dette spillet blir jeg utrolig skuffa for dette har potensiale. Håper de tar den tiden de trenger for KOTOR 2 gjorde de ferdig for fort og det kunne vært bedre enn det er i dag. bra spill, men kunne vært enda bedre...

 

Har ikke lest så mye om de andre spilla, men darkfall ser ganske bra ut :thumbup:

 

håper spillene kan leve opp til forventningene hvertfall. Har jo opplevt at dem skryter noe jævlig og legger ut om at det og det skal være så og så bra osv, men så klarer de rett og slett ikke å holde det de lover.

Lenke til kommentar
F.eks. cast time, størrelse på AOE, blir det HoTs, single target heals, kan man bruke group frames for å targete, hva blir casting range, hva vil healers få xp for å utføre, kan man bare heale i LOS, etc. Mye å lure på. Jeg gidder selvfølgelig ikke å spille som healer hvis det blir kjedelig.

 

Heals må aimes med musen. Hvis man treffer fienden så blir han healet istedet. Det gjelder også AOE heals.

 

Det blir ikke group frames for targetting. Kun for informasjon om party member. HP, stamina og mana.

 

Spillet er skillbasert, ikke levelbasert. Man får ikke XP men kan gå opp i healing skill.

Lenke til kommentar
Hmm, darkfall virker som en fantasy versjon av EVE online. Basert på mye av de samme konseptene virker det som. Og det er jo en bra ting det :) Kan bli bra. Men liker ikke helt at det er INGEN trygge nybegynner soner. Det håper jeg er en overdrivelse. Det burde være i det minste små relativt ulønnsomme trygge soner for nygbegynnere slik at folk har sjangsen til å lære seg litt før de beveger seg ut i risikofylte soner.

I teorien er det ingen trygge soner, men det er det jo ikke i EVE heller.

Det er mulig å angripe noen og drepe noen overalt, men spørsmålet er jo hva risikoen vil være.

 

Kommer det en "fremmed" rase til din rases by så vil de jo bli beskutt med engang de er innenfor "range".

Angriper man sin egen rase/allianse innenfor egne områder så vil man jo også bli beskutt.

 

Så man er relativt "safe" på visse steder, men man skal vite at alt kan skje fordetom.

 

Ja, det er noe å lure på, hvis man er interessert i detaljer. At man kan heale fienden og skade sine egne vet jeg selvfølgelig fra før. Hvordan healing spells legges opp kommer til å bli avgjørende for om jeg i det hele tatt kommer til å vurdere å spille.

 

F.eks. cast time, størrelse på AOE, blir det HoTs, single target heals, kan man bruke group frames for å targete, hva blir casting range, hva vil healers få xp for å utføre, kan man bare heale i LOS, etc. Mye å lure på. Jeg gidder selvfølgelig ikke å spille som healer hvis det blir kjedelig.

 

Cast time:

Man setter opp en spell, trykker på "action-knappen" som er venstre museknapp og da vil man "loade" denne spellen. Man kan så holde museknappen inne så lenge man vil før man fyrer løs. Lengden på hvor lang tid det vil ta å "loade" et spell avhenger av styrken o.l. til den samt gear man har på seg og hvordan man er "speccet", altså sine attributter.

 

Størrelse på AOE:

Noen er nok AoE spells andre ikke.

 

Blir det HoTs?:

Det blir det sikkert.

 

Single target heals. Kan man bruke group frames for å targete:

Det finnes ikke et target system i spillet som er brukt for combat. Target systemet fungerer kun for å se spillerens informasjon.

Man må altså sikte og "skyte" sine heals.

 

Casting range:

Det avhenger nok av hvilken ability man bruker.

 

Hva vil healers få XP for å utføre:

Spillet har ingen "XP", eller experience points. Man healer folk også vil man se at sin "skill" innenfor den heal abilitien man brukte øke fra 1 til 100. Samtidig så vil bruk av magic abilities++ øke dine vanlige attributter også som wisdom, strength ettersom de er "linket" til hverandre osv.

 

Kan man bare heale innenfor LOS:

Det er sikt og skyt. Dermed så vil nok svaret på dette være ja.

Lenke til kommentar
håper spillene kan leve opp til forventningene hvertfall. Har jo opplevt at dem skryter noe jævlig og legger ut om at det og det skal være så og så bra osv, men så klarer de rett og slett ikke å holde det de lover.

 

 

Enig. At f.eks. Darkfall skal kunne ha 10 000 spillere samtidig på én server, det tror jeg ikke før jeg får se det. Har hørt lignende historier før.

 

Blizzard var jo f.eks. veldig modige på sine uttalelser. Man skulle kunne ha massive slag osv. Men, i virkeligheten skulle det ikke mye til før serverne knelte og spillet måtte redesignes for å forhindre så mye world pvp som mulig.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Er litt forskjell mellom serverteknologien tli WoW og EVE dog.

 

Darkfall vil gjøre det som de gjør i EVE. De kjører på med massive serverclusters der serverene samarbeider istedet for å ha dedikerte servere til X instance/sone som WoW har.

 

Altså er det 500 folk i et område i EVE/DF så vil serveren bruke mer ressurser der fremfor å jobbe med et område som ikke har spillere i seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hva vil healers få XP for å utføre:

Spillet har ingen "XP", eller experience points. Man healer folk også vil man se at sin "skill" innenfor den heal abilitien man brukte øke fra 1 til 100. Samtidig så vil bruk av magic abilities++ øke dine vanlige attributter også som wisdom, strength ettersom de er "linket" til hverandre osv.

 

Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer i virkeligheten. Jeg ser for meg at alle kommer til å løpe rundt og spamme spells og abilities konstant. Siden det er friendly fire, så trenger man jo bare en dps og en healer og en ledig dag eller to for å stå og spamme spells og abilities på hverandre.

Lenke til kommentar
Er litt forskjell mellom serverteknologien tli WoW og EVE dog.

 

Darkfall vil gjøre det som de gjør i EVE. De kjører på med massive serverclusters der serverene samarbeider istedet for å ha dedikerte servere til X instance/sone som WoW har.

 

Altså er det 500 folk i et område i EVE/DF så vil serveren bruke mer ressurser der fremfor å jobbe med et område som ikke har spillere i seg i det hele tatt.

 

Ja. Både EVE og WoW (og en haug andre MMOs) sliter egentlig med samme problem. Mange spillere på samme server/cluster er ikke noe problem, men når de samles i samme område, da kan det fort gå en kule varmt.

Lenke til kommentar
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer i virkeligheten. Jeg ser for meg at alle kommer til å løpe rundt og spamme spells og abilities konstant. Siden det er friendly fire, så trenger man jo bare en dps og en healer og en ledig dag eller to for å stå og spamme spells og abilities på hverandre.

Det er sant, og dette er blitt gjort i utallige lignende spill også.

Man har hatt guilds som har arrangert egne slag mot seg selv kun for å trene på samarbeid samt at man tjener litt skills på det i samme slengen.

Bare pass på å gjøre det i sikre omgivelser.

 

Hadde jeg sett et kamerat par som gjorde dette på hverandre så hadde jeg lett angrepet dem mens de var sårbare. ;)

Det samme gjelder vell om en guild driver å "RP'er".

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det med EVE, hvis en server er nede da?

Hva mener du?

 

Siden det opereres med en enorm servercluster så gjør det ingenting om en av serverne går at skogen, ettersom de andre kan ta over dens oppgaver til den kommer tilbake.

 

Hvis du mener normal "maintenance" så krever en slik servercluster regelmessige sjekker og oppdateringer, så EVE har en nedetid hverdag mellom 11 og 12.

Lenke til kommentar

rata101: Tja er ikke så veldig problematiske egentlig.. Er bare å legge flere servere til de mest befolkede områdene. Det er dette de gjør i Eve og funker som et fjell. Merker ikke noe forskjell på om jeg er alene i et solsystem eller om det flere tusen andre der. Men det er slik at det som tar mest serverkraft er store flåteslag og da oppfordrer CCP (utviklerne) alle corps some skal angripe en annen corp å sende en mail til CCP litt på forhånd slik at de kan legge ekstra serverkraft til i de områdene da. Dette er ikke noe problem ettersom den typen gedigne slag aldri skjer uten mye planlegging.

 

 

Når det gjelder skillsystemet så blir det innteresangt ja, men jeg regner med at de unngår den ganske tydelige spamme-skills fellen.

 

Ophus: Ah well, ja. Om det er den typen sikkerhet så synes jeg det er helt fint. :)

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Er litt forskjell mellom serverteknologien tli WoW og EVE dog.

 

Darkfall vil gjøre det som de gjør i EVE. De kjører på med massive serverclusters der serverene samarbeider istedet for å ha dedikerte servere til X instance/sone som WoW har.

 

Altså er det 500 folk i et område i EVE/DF så vil serveren bruke mer ressurser der fremfor å jobbe med et område som ikke har spillere i seg i det hele tatt.

Det er forskjeller men ikke så mye som du tror. De har bare skalert det opp når det gjelder antall hardware og bruker en annen måte å koordinere det internt. Et eller flere stjernesystem i EVE kjører på en node. En node er en CPU i servertopologien. Det er opp til to noder per IBM blade-server. Sist jeg sjekket var det rundt 120 Blade servere som EVE kjører på. (5201 stjernesystem + corp services + station services + market)

 

De lider av samme skjebne som WoW servere. Hvis en node går ned pga for mange folk på en node(samlingen av stjernesystem), så må den fikses eller fikse seg selv. Tenk deg at det er som et WoW med 5201 soner hvor man har 120+ fysiske blade servere, til å ta seg av arbeidet med å håndtere 45 000+ brukere. Hvordan løse det problemet? Det er ikke lett.

 

Hva mener du?

 

Siden det opereres med en enorm servercluster så gjør det ingenting om en av serverne går at skogen, ettersom de andre kan ta over dens oppgaver til den kommer tilbake.

 

Hvis du mener normal "maintenance" så krever en slik servercluster regelmessige sjekker og oppdateringer, så EVE har en nedetid hverdag mellom 11 og 12.

 

Dette er feil. Du har tydelig ikke spilt mye EVE. Hvis en node går nede tar ikke en annen node over oppgavene. Hvis den gikk ned av f.eks et flåteslag 500vs500, så flytter de som har ansvaret for det det stjernesystemet til en dedikert node hvis det er behov for det. Men det må gjøres "manuellt".

 

Daily downtime blir brukt mest for load balancing, dvs de kjører en algoritme som sjekker aktivitet i stjernesystem og delegerer hvor mye server ressurser et gitt stjernesystem skal få. Det gir ikke mening at stjernesystem ingen besøker eller har besøkt på en uke skal få like mye som et high-pop et. Eller low-pop for den sakens skyld.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
The way this cluster is designed, we will be able to present a single huge world to the players, making the actual server zone borders transparent in all regards. The design will also permit us to change the zone borders on the fly, when e.g. areas get crowded or we put a new computer into the cluster.

Ja, som jeg nå ser så har du nok rett i det at de må personlig selv tilsette mer "hardware" til en populær sone hvis det viser seg at serveren sliter med den biten.

 

Men utifra det jeg får her er at de kan snevre inn eller lage "sonene" større utifra hvor mange folk det er der. Slik at en server kan få i oppgave å se til et populært område som er tilnærmet 1km2 ingame sone f.eks, mens en annen kan få 5km2 f.eks hvis det er langt ute i ødemarken og ergo mindre folk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...