Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lekepistol på offentlig plass, "selvforsvar"


mariuz1991

Anbefalte innlegg

Nå når alle demonstrasjonene foregår, føler jeg meg rett og slett redd. Gale ungdommer springer rundt og knuser det og de de finner.

Jeg lurer på, om jeg går rundt med en lekepistol som er identisk med en ordentlig pistol, og det kommer tre muslimer og skal banke meg; jeg trekker pistolen og sikter på dem for å skremme dem vekk. Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel?

 

-Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

-Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

Straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.

 

Hele våpenloven finner du her.

Lenke til kommentar
[...]Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel?

 

-Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

-Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

Straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.

 

Hele våpenloven finner du her.

 

Det blir vel ikke lange straffen for å vise lekepistol i selvforsvar.. Bedre enn å få juling av folk som ikke respekterer ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
[...]Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel?

 

-Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

-Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

 

Straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år.

 

Hele våpenloven finner du her.

En plastikk pistol går vel ikke under kategorien "skytevåpen"??! :p Hvis denne loven gjelder "skytevåpen" av plastikk, så burde polti tatt seg en tur opp på en barneskole en dag 1. klassingene leker "Politi og røver"...:p

Lenke til kommentar
[...]Det blir vel ikke lange straffen for å vise lekepistol i selvforsvar[...]

 

Blir det godtatt som selvforsvar slipper du å bli dømt for å true med våpen... Du skal/kan likevel bli dømt for at du hadde med deg "lekepistolen" på offentlig sted. Skulle politiet finne pistolen av en eller annen grunn (f.eks om de stopper deg for noe annet) vil du garantert få smekk.

Lenke til kommentar
[...]Det blir vel ikke lange straffen for å vise lekepistol i selvforsvar[...]

 

Blir det godtatt som selvforsvar slipper du å bli dømt for å true med våpen... Du skal/kan likevel bli dømt for at du hadde med deg "lekepistolen" på offentlig sted. Skulle politiet finne pistolen av en eller annen grunn (f.eks om de stopper deg for noe annet) vil du garantert få smekk.

Hva med 8-åringer som har med seg slike "våpen" i sekken til skolen da??? Eller til andre offentlige steder???

Lenke til kommentar

De er oftest dem som tar med seg våpen med tanke på selvforsvar som er skyld i de fleste sykehus besøk. Tar med seg våpen for å forsvare seg, drikker seg drita, føler seg mer frempå i en krangel siden han har våpen i tilfelle den andre personen angriper, pluttselig ligger en av dere på sykehus. Mens en person uten våpen vil offtest heller ungå en konflikt.

 

 

 

Hvorfor ikke skaffe deg pepperspray isteden. Hvis du i tilegg får en sånn som setter farger så vil alle tru at personen du spraya ned prøvde og overfalle en kvinne.

Lenke til kommentar
våpen er ingen løsning, det er bare til å skape mer aggresjon og frykt i samfunnet (opprustningskappløp blant folk alla det i usa). Derfor er det heller ikke lov med etterligninger, som definerer det meste.

 

Nå er ikke lekepistol et våpen og jeg kan ikke drepe annet enn en edderkopp med det. Og du som snakker om fordommer kan ikke ha vært i Oslos gater de siste dagene, det er fullstendig kaos, og det er farlig å gå ute. Er du ikke redd, er du gal eller blitzer.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du ikke liker å gå i Oslo's gater, for det er ikke mye koselig der inne når det er sånn...!

 

Men du bør også være litt forsikting siden dette kan utarte seg...men skal du ha en lekepistol, så sørg for å ha hull i løpet, ellers kommer du til å bli ledd ut de første 5 sek for så å bli banka opp...xD

Lenke til kommentar

Skal pistol-kopien brukes til å skremme med den jo nesten være av typen som "lett kan forveksles med skytevåpen" om noen skal ta trusselen seriøst, og den vil da være forbudt å ta med på offentlig sted uten "aktverdig grunn".

 

 

jeg kan ikke drepe annet enn en edderkopp med det

 

Det kan du heller ikke med en ekte pistol som ikke er ladd, tror ikke onkel blå drøyer så veldig lenge med å gi deg smekk om du blir tatt med den...

Lenke til kommentar

Du må ALDRI finne på å true noen med noe du ikke kan gjøre! Veiver du rundt med en pistoletterligning, så truer du i realiteten folk med å skyte dem. For det første er det ulovlig å ha våpenetterligninger på offentlig sted, for det andre vil du nok kunne straffes for å ha truet folk med våpenetterligninger, og ikke minst, truer du folk med en pistol, så eskalerer du situasjonen, og det kommer garantert til å bite deg i ræva!

Lenke til kommentar
Nå når alle demonstrasjonene foregår, føler jeg meg rett og slett redd. Gale ungdommer springer rundt og knuser det og de de finner.

Jeg lurer på, om jeg går rundt med en lekepistol som er identisk med en ordentlig pistol, og det kommer tre muslimer og skal banke meg; jeg trekker pistolen og sikter på dem for å skremme dem vekk. Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel?

 

Hvis det er en lekepistol, for eksempel av typen softgun, så er det ganske ulovlig. Sånn juridisk klassifiseres det ikke som en lekepistol men som et våpen og/eller våpenimitasjon. Er du under strafferettslig alder kan dine foreldre få bøter eller fengselstraff.

Å ta med seg en slik lekepistol på bussen for å gå til en kamerat, eller rett ut i sin egen hage eller på sin egen terasse, kan få ganske alvorlige konsekvenser. Politiet rykker ut med skarpladd beredskapsstyrker til slikt og gjerne med helikopter. Blir du utsatt for dette kan du ha flaks hvis det kommer en liten fortropp først for å avklare om det er falsk alarm eller ikke, da slipper du evakuering av nabolag/blokk osv.

Det har hendt at barn og ungdom med lekepistoler har blitt skutt av politi, jeg vet ikke om noen tilfeller av dette i Norge men jeg regner med det vil skje en gang.

 

Dette gjaldt altså å gå med en lekepistol, hvis du skal leke eller true med den så blir ting fort enda mye verre.

 

Dersom du eier en slik pistol ville jeg satt meg inn i de regler som gjelder slik at du slipper en uhyggelig overraskelse.

 

 

Forresten, trekker du en lekepistol i en ransituasjon risikerer du en eskalering av situasjonen og gjerne at du blir skutt tilbake.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skaff deg da heller en lettere våpenlisens og kjøp en selvforsvarspistol. Skyt om du må, jeg ville aldri latt søppelet banke meg.

 

Svaret mitt var kanskje litt sært, men dette med selvforsvar vet jeg ikke helt. i USA har alle statsborgere rett til og eie en pistol og eventuelt avfyre den om du fører deg truet på egen eiendom.

 

Du vil jo da selvfølgelig få medhold i retten om du har skutt en neger i foten på selvforsvar. Jeg hadde skutt om de skulle banke meg uten noen som helst grunn.

 

Kontakt politiet og spørr om dette!

Endret av stienj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...