Gå til innhold

Ny prosjektor: Presentasjoner i lyst lokale


Anbefalte innlegg

Jeg går i en menighet som skal skaffe seg prosjektor. Jeg skulle ønske jeg hadde like mye greie på dataverdenen som jeg hadde for noen år siden, men det er altså ikke tilfellet. Håper dere kan hjelpe meg med dette :)

 

Here's the case:

Lokale: Det er ikke et typisk kirkelokale, men et bygg med store vinduer slik at det slippes inn mye lys. Å styre med gardiner etc. hver gang prosjektoren skal brukes, er i nærheten av uaktuelt.

Bruk: Prosjektoren blir nok brukt fast på gudstjenester kl 12 på dagen. Den vil naturligvis bli brukt ellers, men det er gudstjenestene som er både den lys- og prismessige utfordringen. Hovedsakelig vil bruken være til presentasjoner, men også noe film (dette blir nok mest kveldstid, men dette er Nord-Norge, og det er lyst hele døgnet sommerstid). Mest sannsynlig blir prosjektoren hengt i taket. Jeg ser ikke på kastelengde/hvor langt prosjektoren må være fra lerretet som noe problem man må ta hensyn til i "utredningen".

Kompatibilitet: Man må ha i tanke at prosjektoren helst skal brukes over flere år. Er det da lurt å satse på widescreen? Andre ting som i denne sammenheng bør tenkes på, mottas med takk.

 

Jo billigere – jo bedre, er vel et dekkende valgspråk for denne prosjektoren. Det er ikke et spesielt kravstort publikum, men det er viktig at tekst etc. synes godt (også med tanke på eldre med synsvansker). Det blir derfor en balansegang mellom pris og lysstyrke/varighet osv. Er 5-6000 en altfor lav prisgruppe? Finner man noe velfungerende for enda mindre, eller må man høyere for å finne noe tilfredsstillende?

 

Setter stor pris på tips til aktuelle prosjektorer, gjerne med en kort begrunnelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke på kastelengde/hvor langt prosjektoren må være fra lerretet som noe problem man må ta hensyn til i "utredningen".

 

Det er det noe i alle høyeste grad noe man må ta hensyn til. Det første du må finne ut er hvor lerrete skal henge (skal du ha opprullbart, mortor, fast lerrete mm.) og hvor stort lerrete du skal ha. så må du finne ut hvor projektoren (ikke prosjektoren) skal/kan henge. husk bakprojeksjon er også et alternativ. Jeg altar at dette skal være fastinstallasjo da bør den henge. Med mindre lokalet er mye mindre enn jeg ser for meg så blir 6000--7000,- når du skal kjøpe lerret, projektor, oppheng og kabler alt for lite.

 

Det er ikke et spesielt kravstort publikum, men det er viktig at tekst etc. synes godt (også med tanke på eldre med synsvansker).

Dette det ikke så veldig mye med projektoren å gjøre. Det er mere opp til de som lager det som viser, her er folk generelt ubrukelige :dontgetit: .

 

Edit: angående widescreen. De widescreenprojektorene som fins er stort sett beregnet på hjemmekino, så jeg ville satset på 4:3, men det kommer flere widescreenprojektorer hele tiden. smak og behag...

Endret av steinark
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Jeg ser ikke på kastelengde/hvor langt prosjektoren må være fra lerretet som noe problem man må ta hensyn til i "utredningen".

 

Det er det noe i alle høyeste grad noe man må ta hensyn til. Det første du må finne ut er hvor lerrete skal henge (skal du ha opprullbart, mortor, fast lerrete mm.) og hvor stort lerrete du skal ha. så må du finne ut hvor projektoren (ikke prosjektoren) skal/kan henge. husk bakprojeksjon er også et alternativ. Jeg altar at dette skal være fastinstallasjo da bør den henge. Med mindre lokalet er mye mindre enn jeg ser for meg så blir 6000--7000,- når du skal kjøpe lerret, projektor, oppheng og kabler alt for lite.

Poenget mitt var at det prosjektoren kan henge innen for et stort område, det er altså ikke slik at den må henge innenfor eksempelvis tre meter fra lerretet. Derfor anså jeg ikke det som et problem som jeg måtte tenke mye på i utvelgelsen av projektor.

 

Prisrammen for projektoren (og den alene, uten lerret/oppheng osv.) skal være om lag 7-8000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...