Gå til innhold

Hvordan er det å gå på en kristen folkehøyskole?


Rhinox

Anbefalte innlegg

Det finnes èn slik linje i landet, og den er selvfølgelig på en såkalt kristen skole, tilknyttet Normisjon. Problemet er at jeg er ateist, og rett og slett blir dårlig av alt som har med religion å gjøre. Det er altså en slags gudstjeneste hver morgen på denne skolen. Det kan jeg tåle, fordi jeg har så lyst til å gå på denne linjen, men det jeg egentlig er mest bekymra for er de andre elevene. Vil alle være gladkristne som sitter i helgene og drikker te og har høytlesning fra bibelen? Osv?

 

Merker man ellers noe til at skolen er kristen? Forstår det slik at alle, uansett livssyn er velkommen, men vil det være 90% kristne og ellers noen stakkars ikkekristne som blir helt utafor, liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken linje er det snakk om?

 

Går selv på fhs, men ikke en kristen så vet dessverre lite om akkurat det. Har hørt at det er litt forskjellig egentlig, fra skole til skole og år til år. Kommer helt an på hvem som går på skolen selvfølgelig.

 

På skolen jeg går på, er det noen kristne, selv om skolen ikke er det. Kan tenke meg at det kansje er det samme på en kristen skole, bare omvendt

Lenke til kommentar

det kommer jo veldig an på deg da, hvis du er åpen og tolerant er det ikke noe problem å gå på en kristen folkehøyskole. Men hvis du har tenkt å bli sur og tverr hver gang noen nevner Gud eller skal diskutere et eller annet religiøs, og du ikke takler å høre bordbønn før maten bør du finne noe annet...;)

 

Jeg gikk selv kristen fhs, er selv langt fra kristen, og det gikk helt fint. Vil tro det var like mange kristne som ikke-kristne på skolen min, men bortsett fra at de kristne kanskje deltok på flere møter/opplegg enn oss andre var det ingen forskjell på oss. Noen drakk seg drita tre ganger i uka, andre drakk aldri, noen skulle kverulere og diskutere under hvert måltid, andre aldri - og dette var helt uavhengig av om man var kristen eller ei. De gladkristne var minst like rebelske ELLER rolige som de andre. Alle er forskjellige uansett, og på min skole var det ingen som følte seg utafor, og man delte seg ikke i gjenger ettersom man var kristen eller ikke. Sånne ting tenkte jeg rett og slett aldri på.

 

Klart man blir litt lei av tørre morgenpreikener på morgenen, og kristen allsang i kortimene, men dette utgjør så utrolig lite av alt man finner på på skolen, så det gjorde hvertfall ikke meg noenting. Alle lærerne/ansatte er også kristne, og de to lærerne mine i klassen min var hhv. misjonær og prest. Merket man det på de? Nope! Det var de to mest fantastiske menneskene jeg noen gang har truffet, de var ekstreme, morsomme og proppfulle av kunnskap.

 

Så hvis du virkelig har funnet en linje du VIL gå på, så kjør på! Mulig slikt varierer mye fra skole til skole, men på min skole var det hvertfall aldri noe kristent-press, og jeg gikk ut derifra med nøyaktig samme syn på kristendommen som før jeg begynte der.

Lenke til kommentar

Hvilken skole søker du på?

Vet av erfaring at det er sjeldent et stort antall kristne på folkehøyskoler, ihvertfall færre enn det du antar.

 

Har "second hand" erfaring fra både kristen og ikke kristen folkehøyskole, hvor på den kristne så var det en morgensamling på morgenen som sjeldent hadde kristent budskap, mens på den ikke-kristne var middels antall kristne og som ikke prøvde å forkynne noen.

Men som Cie skriver så er det veldig avhengig av hvem som går, hvor mange og deg selv.

 

Jeg er ateist selv og bryr meg ikke om min folkehøyskole er kristen eller ikke, for jeg vil gå på den mest attraktive skolen. Samme burde du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...