Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Kan Tagan 480W PSU virkelig være årsaken til at nybygd maskin ikke starter?!


Anbefalte innlegg

Jeg får krype til korset, og be om synspunkter, siden jeg er usikker selv. Har bygd utallige maskiner selv, så alt er satt inn korrekt, så det slipper vi å tenke på. Saken er som følger:

 

Maskinen er nybygd med følgende komponenter inni akkurat nå:

Asus P5QL-E (HK m/P43 brikkesett)

2 x 1 GB Crucial PC8500 DDR2

1 stk. 160 GB SATA harddisk (nyformatert og klar)

Sapphire HD2900 PRO grafikkort (har både 6 og 8 pins kontakt)

Intel C2D E8400

2 DVD- drev

Tagan 480 W PSU (som virket igår på annen maskin)

 

Denne Tagan PSUen har kun Molex-kontakt for strøm til grafikkort. Denne Molexen har jeg koplet til en overgang som kom med grafikkortet. Det er en overgang fra Molex til 6-pinskontakt til grafikkortet. Denne 6-pinskontakten er koplet til grafikkortet.

 

Ellers er P8kontakt i HK på plass, 24pins på plass, frontpanelkoplinger er korrekt montert.

 

Det som skjer er:

 

Vifte på CPU-kjøler spinner opp og går.

Grafikkortet spinner opp og går.

Harddisk spinner opp.

Ufattelig nok er det ikke strøm på de 2 DVD- drevene (enda de selvfølgelig er koplet til med IDE-kabler (master/slave) og Molex til begge to for strøm. DVD-drevene virket igår på annen maskin.

Men det blir altså ikke mer som skjer - kommer ingenting på skjermen av POST eller BIOS - helt svart.

 

Mitt spørsmål er da:

Kan det virkelig være mulig at Tagan 480 Watteren ikke har nok juice til å starte dette rimelig beskjedne oppsettet?

Kan det virkelig være mulig at de andre komponentene trekker så mye juice fra PSUen at det ikke blir noe strøm til de 2 DVD-drevene? (virker helt utrolig på meg isåfall).

Er det et ufravikelig krav at HD2900 Pro- kortet må ha tilkoplet både 6-pins og 8-pins samtidig for å starte 100% opp?

 

Synspunkter på dette my friends?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får krype til korset, og be om synspunkter, siden jeg er usikker selv. Har bygd utallige maskiner selv, så alt er satt inn korrekt, så det slipper vi å tenke på. Saken er som følger:

 

Maskinen er nybygd med følgende komponenter inni akkurat nå:

Asus P5QL-E (HK m/P43 brikkesett)

2 x 1 GB Crucial PC8500 DDR2

1 stk. 160 GB SATA harddisk (nyformatert og klar)

Sapphire HD2900 PRO grafikkort (har både 6 og 8 pins kontakt)

Intel C2D E8400

2 DVD- drev

Tagan 480 W PSU (som virket igår på annen maskin)

 

Denne Tagan PSUen har kun Molex-kontakt for strøm til grafikkort. Denne Molexen har jeg koplet til en overgang som kom med grafikkortet. Det er en overgang fra Molex til 6-pinskontakt til grafikkortet. Denne 6-pinskontakten er koplet til grafikkortet.

 

Ellers er P8kontakt i HK på plass, 24pins på plass, frontpanelkoplinger er korrekt montert.

 

Det som skjer er:

 

Vifte på CPU-kjøler spinner opp og går.

Grafikkortet spinner opp og går.

Harddisk spinner opp.

Ufattelig nok er det ikke strøm på de 2 DVD- drevene (enda de selvfølgelig er koplet til med IDE-kabler (master/slave) og Molex til begge to for strøm. DVD-drevene virket igår på annen maskin.

Men det blir altså ikke mer som skjer - kommer ingenting på skjermen av POST eller BIOS - helt svart.

 

Mitt spørsmål er da:

Kan det virkelig være mulig at Tagan 480 Watteren ikke har nok juice til å starte dette rimelig beskjedne oppsettet?

Kan det virkelig være mulig at de andre komponentene trekker så mye juice fra PSUen at det ikke blir noe strøm til de 2 DVD-drevene? (virker helt utrolig på meg isåfall).

Er det et ufravikelig krav at HD2900 Pro- kortet må ha tilkoplet både 6-pins og 8-pins samtidig for å starte 100% opp?

 

Synspunkter på dette my friends?

ka mener du med nybygg? selvbygget eller av butikk?.

ka e oppsettet? bruk/programer? ;)

Lenke til kommentar

Well, I did order an eight pin PCIe connector, but unfortunately it did not get to me before I started this review. As I stated earlier, the Sapphire HD 2900 XT does not require the eight pin connector, but it will run with 2 six pin connectors. I tried the six pin connectors in the far left and right and it did not seem to make a difference. The eight pin connector is suggested if you choose to use ATI Overdrive.

 

Googlet fra http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_2900/5.htm

Lenke til kommentar

en vanlig 400w skulle klare å drive dette oppsettet fint.

 

du må nok ha begge kontaktene på skjermkortet ja. så vil du se at maskinen starter.

 

overgang fra molex til 8pin finnes også men krever da 2 molex.

 

tipper skjermkortet suger så mye av molexen du har koblet til. må ha 3 vettu. at den kobler fra railen til dvd drevene. tipper bare.

 

tagan skal vere noe av d bedre innen psu.

 

hadde jeg vist du bodde i nerheten av meg kunne vi sikkert ha byttet da jeg har en 600w jeg ikke liker pga 2 pcie 6 kontakter når jeg vil kun ha 1. kan vel klippe av men men.

Lenke til kommentar
Prøv med kun en enkelt minnebrikke montert i forskjellige slotter

Reset bios.

Kobl vekk unødvendige komponenter som USB, drev osv

Gå over alle kabler.

 

Neste steg:

Prøv en annen strømforsyning

Monter prosessor på nytt

Prøv med andre minnebrikker

 

Prøv med en enkelt minnebrikke i forskjellige sloter: Already did that.

Reset BIOS: Kommer ikke så langt at man får opp noen BIOS. Reset er prøvd.

Kabler er OK. Virket igår på annen maskin.

Prosessor sitter som den skal.

Andre brikker er prøvd (4 forskjellige faktisk).

Har ikke annen PSU med de nødvendige PCIe 6-8 pin.

Lenke til kommentar

Alle delene er nok Ok tror jeg at jeg kan si, for 4 rambrikker er helt nye, så sjansen for å få 4 defekte brikker anser jeg som null.

PSU er OK, den virket på et annet oppsett igår, det samme gjorde harddisk, de 2 DVD-dreva, kabler osv.

Det eneste som jeg ikke får testet er HK, men det er sprett nytt (kjøpt igår), og CPU (kjøpt i går). Skjermkortet fungerte for èn uke siden.

 

 

Siden jeg åpnebart ikke får strøm til de 2 DVD-dreva, heller jeg til den oppfatning at PSUen er for liten til å starte opp maskina - rett og slett. Hvorfor skulle ellers de to dreva være helt døde?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hallelujah - jeg fant problemet til slutt.

 

Du vet, fra PSU går det en jordingsledning som man vanligvis skrur fast i ett av hullene på hovedkortet. Sjekket for syns skyld hva manualen til dette HK sa, og joda, det stod at jordingen skulle festes sammen med en av skruene i ett av hullene i HK. Så selvfølgelig hadde jeg gjort det - og alt vel.

 

Men så tenkte jeg at nå har jeg prøvd ganske mye annet, så hvorfor prøver jeg ikke å flytte jordingen fra HK, for istedet å feste det til selve chassiet i kabinettet. OK, dette gjorde jeg - og VIPS - så funka alt sammen. Hvem skulle trodd det?!

Sannsynligvis har det vel vært en liten kortslutning mellom jordinga og HK, selv om jordingsledningen var festet akkurat midt under skruen.

 

Jaja -all well now then....:-)

 

Takker og bukker for innspill.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se, så leverer Tagan-PSUen 30A (360W) på 12V, og skal i utgangspunktet ikke være noe i veien for at maskinen starter opp, men det kan være noe har gått galt underveis. Som foreslått tidligere, man må vel bare ta alt for seg og feilsøke der man kan. Koble bort det som kan kobles bort, bruk et mindre krevende skjermkort etc. Forsikre deg en gang til at DVD-drevene virker på et annet oppsett.

 

Edit: Sorry, så ikke at du hadde funnet løsningen, brukte litt for lang til med å dille med å skrive innlegget mitt. :p

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hæ?

 

Jordledning som man vanligvis skrur i ett monteringshull på hk'et?

 

Høres ut som en meget dårlig ide da slike jordkontakter (på ytterst få PSU'er, men på eldre Tagan's ja) har ett stor øye som fort kan "touche" noen traces på hk'et

Slike (redundante) jordledniger fester du i en skrue til optisk drev (eller tilsvarende).

Eller lar være å koble.

 

Tagan 480w var jeg meget positiv til før den tok kvelden i en rigg jeg solgte med E6400 + 8800GT.

(Kjøper fikk nytt PSU av meg.. og nytt hk.. for sikerhets skyld).

 

Vær glad at ikke noe gikk ad dundas.

Jordingsfeil som har slike symptomer som beskrevet i først post, høres ikke bra ut for riggen.

 

Bra feilsøking dog! :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hallelujah - jeg fant problemet til slutt.

 

Du vet, fra PSU går det en jordingsledning som man vanligvis skrur fast i ett av hullene på hovedkortet.

 

Jeg må også si HÆ?? :ohmy: Nå har jeg drevet og snekret sammen mine egne PCer i 15 år, men jeg har ALDRI vært borti en PSU som krever egen jordledning. Og ikke til mobo, det er jo nesten å be om trøbbel. En liten short der, (yes, du kan du short til jord på alt, det vet jeg, er nemlig en del av arbeidet mitt å unngå slikt) og du har ørten fried deler i riggen din.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Yupp, jeg har 2 forskjellige PSUer som har det samme opplegget - og det står faktisk i manualen til 3 av HKene mine at dette skal gjøres.

 

Okay man, it is your mobo. Jeg har sjekket en del reviews av Tagan, og den får jo topp karakter i de fleste. Men som sagt, jeg ville aldri ha koblet en jordledning til mitt mobo, selv om det var kun for å fjerne statisk støy. En kortslutining i PSU, og hvis ikke beskyttelsen til PSuen virker, da har du et fried mobo. :thumbdown:

 

Og som sagt, det å unngå kortslutininger og slikt er en del av arbeidet mitt, noe som jeg har drevet med i snart 25 år. Og jeg kan forsikre deg om en ting, Murphy's law gjelder alt, "Whatever can go wrong will go wrong, and at the worst possible time, in the worst possible way.". :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...