Gå til innhold

Vurderer å begynne med basehopping.


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å begynne med basehopping siden det ser utrolig morsomt ut. Det blir nok ikke noe jeg begynner med med en gang i og med at jeg er 16 år og ikke har alt med penger. Lurer bare litt på hva som kreves og hvor jeg skal starte. Regner nesten med at jeg må begynne med vanlig fallskjerm fra fly først. Noen innspill? :)

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg driver ikke med noen form for fallskjermhopping. Men inntrykket mitt er nok at du må(!) starte med å hoppe fra fly. Som regel er dette ulovlig med mindre det er organisert. Har hørt noe om at da må du ha hoppet 200 ganger fra fly før det er "lovlig", men har ingen kilde på dette.

 

Syntes det ser jævli fett ut, men har hytte ikke så langt fra ett sted de hopper(voss) og hører om en del dødsulykker ja.

 

Tror ikke det er noen 16 åringer i den sporten forresten hehe

Lenke til kommentar

Aleksmy!

Der er nå slik at ingenting hindrer deg i å ta en fallskjerm på ryggen og hoppe ut fra et fjell, men det som "kreves" for å bli tatt serriøst/respektert (da tenker jeg på å få låne helikopter/båter etc rundt basehopp områder) er at du har MINST 200hopp fra fly.

De fleste vil nok anbefale at du tar flere hopp en dette, da kroppskontroll i frittfall faktisk er mye vanskeligere enn man skulle tro.

Selv driver jeg med fallskjerm og må innrømme at det er noe av det sykeste jeg noensinne har gjort! Skaff deg jobb og spar opp 18tusen, ta kurset så er du 100% selvstendig hopper. Gjorde dette selv i sommer og angrer ikke et sekund!

Sjekk ut www.fallskjerm.no som er hjemmesiden til oslo fallskjermklubb, der finner du mye nyttig informasjon. Om det er noe du lurer på post i forumet dems, her eller send meg en pm så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, selvom jeg ikke har allverden erfaring (25hopp).

Fallskjerm miljøet er noe helt for seg selv, og jeg følte meg iallefall "hjemme" etter 1 dag oppe på hoppfeltet. Alle er hyggelige og hjelpsomme, skulle nesten ikke tro det var nordmenn man snakket med.

 

Spar penger og HOPP!

Endret av Krollo
Lenke til kommentar
Hvorfor koster paragliding mindre enn basehopp?

Paragliding setter mindre krav til kontroll av utstyr, dessuten er du aldri avhengig av andre for å utføre hobbyen din. Veien til basehopping er lang, men veien til paragliding er mye kortere enn du tror. Det tok meg to uker å bli selvstendig paraglider-pilot med intensivkursing.

:)

Lenke til kommentar

Takker for seriøst svar krollo. Lurer på en ting og det er at når man er ferdig med kurset så har man tatt 18 hopp eller noe? Hvor mye koster det og fortsette for å ta de 200 hoppa?

 

Edit: Tror det er basehopping jeg satser på for nå, ikke paragliding ;)

Endret av Aleksmy!
Lenke til kommentar

De fleste som driver med base driver også med skydiving.

Pris for 182hopp (hvis du har egen rigg) blir 182x200kr(pr hopp)= 36400kr.

Men 200hopp er ikke et magisk tall, selv med 200hopp har du liten erfaring i denne sporten, og det anbefales å ha FLER enn bare 200 før du starter. Start med skydiving og se det ann litt?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Takker for seriøst svar krollo. Lurer på en ting og det er at når man er ferdig med kurset så har man tatt 18 hopp eller noe? Hvor mye koster det og fortsette for å ta de 200 hoppa?

 

Edit: Tror det er basehopping jeg satser på for nå, ikke paragliding ;)

 

Heisann! Foreslår at du legger fra deg tanken om basehopping litt, og starter med å hoppe fallskjerm fra fly. Deretter om et par år kan du begynne å vurdere å begynne med basehopping. Basehopping er ikke noe man rusher seg inn i!

Når du er ferdig med kurs har du litt under 30 hopp, og du vil fort merke at det tar tid å lære å bevege seg i lufta :) Og de første 2-300 hoppene er gøy nok! :cool: I Norge ligger prisen på ca 200 pr hopp. Skal du hoppe flere hundre hopp, må du også kjøpe eget utstyr, hvis ikke blir det svindyrt for deg! For 20000 kroner har du greit fallskjermutstyr.

 

Når vi snakker om 200 hoppsgrensa så er det ett minimumskrav diverse kursholdere har satt for å holde kurs. Du får som regel ikke kjøpt nytt utstyr fra produsentene hvis du har mindre en 200 hopp. Det er selvsagt ingen som kan stoppe deg i å ta en fallskjerm og hoppe ut fra kjærag i morgen. Men jo flere hopp jo bedre. Og den dagen du havner i en akutt situasjon ved fjellveggen, kommer du til å lovprise den erfaringen du har fra de 4-500 fallskjermhoppene dine.

 

Uansett, det er opp til deg hvordan du vil gå fram. Jeg anbefaler deg å ta deg tid, begynne med fallskjermhopping som er en fantastisk hobby!, og føle deg fram til om og når du føler deg klar for base eller ikke. Er tross alt livet ditt det er snakk om :)

 

 

Anyway, håper du når målet ditt, og at jeg kansje får flydd litt med deg oppe i skyene :) Har ikke prøvd basehopping selv enda, men jeg skal prøve det en gang! Noe du lurer på om fallskjermhopping - Spør i vei!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei, vurderer å begynne med basehopping siden det ser utrolig morsomt ut. Det blir nok ikke noe jeg begynner med med en gang i og med at jeg er 16 år og ikke har alt med penger. Lurer bare litt på hva som kreves og hvor jeg skal starte. Regner nesten med at jeg må begynne med vanlig fallskjerm fra fly først. Noen innspill? :)

 

Takker for svar.

 

Hei!

 

Kjente jeg fikk lyst til å svare på denne henvendelsen. Jeg er selv tilhenger av å informere heller enn å drive med oppfordringer om å holde seg unna. Ingen tvil om at basehopping er en spennende aktivitet. Den kan også være svært teknisk-, mentalt- og fysisk krevende. Alt dette er ting man kan forberede seg på ved å trene riktig, ta riktige forhåndsregler (utstyr og vær/føreforhold tatt i betraktning) og ikke minst kunne utvise sunne og riktige holdninger. Som tidligere nevnt så er vanlig fallskjermhopping eneste riktige billett inn for å kunne utøve basehopping med best mulig utgangspunkt. Om man ikke har respekt for alle disse forholdene, så vil man spille et større sjansespill med seg selv. Kan sammenligne det litt med bilkjøring. Man setter ikke en 16 årig fersk sjåfør inn i en formula 1 bil. Lær deg å kjøre Volvo først. Noen er fornøyde med å kunne oppgradere volvoen til en bedre bil, mens andre igjen vil gjerne utfordre seg selv og elementene for å få en kraftigere opplevelse og ikke minst anderledes opplevelse. Basehopping og fallskjermhopping er to forskjellige ting selv om de har mye til felles. Derfor er det også viktig å lære seg språket før man kan lære og utvikle seg selv videre.

 

Du kan som 16-åring med dine foreldres samtykke hoppe fallskjerm i Norge. Flere klubber som er aktive også gjennom hele året. Se oversikt på www.nak.no.

Riktig også som tidligere antydet at det i Kjærag er satt forbehold om 200 fallskjermhopp fra fly. Denne grensen er selvfølgelig satt fordi det er fornuftig. Jeg mener også at man kanskje bør ha enda flere hopp under beltet før man tar skrittet ut og begynner med basehopping, men dette avhenger også av mental alder såvel som tekniske ferdigheter. Om man ikke er veldig aktiv (=100 basehopp i året), så bør man også hele tiden sørge for å vedlikeholde ferdigheter gjennom å fortsette å hoppe fra fly. Jeg vet at jeg ikke følte meg klar for å hoppe base da jeg hadde 200 hopp. Etter over 1300 fallskjermhopp tenker jeg at det hadde vært artig å prøve, men jeg vet at jeg aldri vil bli en aktiv basehopper både pga geografisk tilhørighet og miljø samt økonomiske rammer. Jeg ville vært opptatt av å dra sammen med de riktige menneskene om jeg skulle kastet meg ut på sikrest mulig måte. Kalskråtind i Romsdalen regnes som et av de sikreste stedene og forsøke seg på som "nybegynner" siden man har nærmere 10 sek i frittfall å tumle på om ikke utspranget sitter helt perfekt. Men "sikre" steder betyr ikke at det ikke skjer ulykker der også. Dette skjedde nå på onsdag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=541539

 

Fallskjermhopping fra fly er en kjempespennende aktivitet som drives under trygge rammer og et håndhevet regelverk som er godt innarbeidet hos alle norske instruktører. Basehopping er ikke regulert på samme måte og vil sansynligvis ikke bli det heller. Basehopping bør derfor også alltid drives av dem som vet hva dem driver med. Noen vil hevde at regler hindrer enkelte i å tenke selv og jeg er til en viss grad enig, selv om dette igjen fører til at man ikke har kontroll på dem som driver med sporten. Det finnes flere basehoppere der ute som burde vurdert en annen hobby.

 

mvh

Sindre

Grenland FSK

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

For å oppklare.

200 er ingen magisk grense.

 

Det er ingen krav til å hoppe base. Bortsett fra en sær-regel for Trollveggen er det heller ikke ulovlig å hoppe fra fjell akkurat når du føler for det.

 

Men for at du ikke skal drite deg ut og dø av basehopp må du vite et par ting:

- Når du hopper fra fly så har du relativ vind på deg fra første sekund. Det er vinden du styrer kroppen din med og det er "lett" å navigere seg rundt med 100km/t+ vindhastighet på kroppen.

- Når man hopper fra fjell så har man ingen relativ vind de første sekundene. Man starter jo fra 0. Da er kroppsstillingen din bokstavlig talt livsviktig. Hopp fremover, SE OPPOVER. For Guds skyld ikke se nedover. Da vil du starter en forover-rotasjon som er vanskelig å stoppe og som vil gi deg alvorlige problemer med skjermtrekk og heading etter åpning.

 

Tren derfor vanlig fallskjermhopping fra helikopter eller ballong. Tren på å hoppe fra null relativ og på å se oppover mot himmelen/solen for å unngå å rotere.

 

Skaff deg en mentor. En som skal lære deg det jeg forteller deg nå. Terpe deg, forberede deg både mentalt og fysisk.

Tren på å gå i fjellet. Du må faktisk gå opp hver jævla meter du skal fly ned.

 

Det er mange fine "nybegynnerfjell" i Norge. Spesielt i Romsdalen hvor man har flere exits hvor veggen under deg går innover mot fjellet. Dette gir deg ekstra marginer og tid hvis du får åpning som vrir skjermen din mot fjellet.

 

 

Til slutt. Jeg kjenner de som har hoppet base uten å ha hoppet fra fly først. Felles for de alle er at de er litt spesielle og har envne til å være veldig skjerpet i hodet - sammen med gode mentorer og snille fjell. Og sin kvote med flaks.

Mitt råd er selvsagt å trene fra fly først. Det tar mange hundre hopp før man er god. En hopper med 200 hopp er overhodet ikke erfaren.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

At en mentor er villig til å trene noen uten erfaring i det hele tatt høres helt idiotisk ut spør du meg. Kravet for et skikkelig kurs er minst 250 hopp. Angående utstyr og mer info står det mye på stavangerbase.com kom. Feks:

 

EQUIPMENT
Many jumpers do not have specific base equipment to jump with; you will not be allowed to jump with skydiving gear at Kjerag. Nor will you be allowed to use Velcro gear. Stavanger Base Klubb has invested in new base gear which is available for rent for those who don’t have their own appropriate gear to jump with.
 
For de som lurer på hvordan jeg ligger an 6 år etter denne tråden ble startet ( :p) så begynte jeg med fallskjerm hopping i mai. Tok kurset i Tønsberg(hoppfallskjerm.no) noe som anbefales sterkt om dette er noe du kunne tenke deg. Ekstremt glad for at dette har blitt en del av livet. Har dog foreløpig ingen planer om å begynne med BASE.
Lenke til kommentar

Spot On er vel størst i Norge, og er så vidt jeg vet flinke til å importere ting til Norge etter etterspørsel. Vet ikke om de selger utstyr til base da men. Uansett så leier de ut på kurset og du kan forhøre deg der. Er veldig vanlig å handle brukt. Hvor mange hopp har du og hvor gammel er du? Starte når du er 18 år anbefales ikke, og det er uansett veldig vanskelig å få den kompetansen du må/burde ha når du er 16 og 17.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...