Gå til innhold

Spørsmål ang. Pioneer PDP LX5090 og optisk utgang


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har tenkt å kjøpe et Pioneer LX5090 om ikke så lenge og lurte på en ting.

Hvis jeg kobler htpc til tven via hdmi og så kobler tven til anlegget mitt

via optisk ut, vil jeg da få ordentlig lyd til anlegget, altså full surround... DTS osv?

Sender tven bare the digitale lydsignalet fra pcen videre via optisk ut, eller må tven kunne "behandle" dette signalet? Og i såfall kan den det?

 

Anlegget den skal kobles til er et Samsung HT-TXQ120.

Dette har jo hdmi inn, men kun 1stk... og tenkte å koble noe annet til den.

Men går kanskje an å bruke en hdmi splitter eller noe lignende hvis det vil være bedre?

 

Men hovedspørsmålet er altså om pioneeren videresender det digitale signalet til

optisk ut, eller om dette bare vil bli digital lyd men ikke surround.

 

Uff... dette var dårlig formulering... men håper dere forstår hva jeg mener.

 

Alle svar blir satt stor pris på.

 

Mvh,

Vinci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en så bra TV (jeg har den selv) så kjøper du en skikkelig receiver med flere HDMI-innganger. Jeg kan evt. sjekke det opp når jeg kommer hjem, men jeg er nesten 100% sikker på at lydsignalet blir behandlet på et vis pga. HDMI er elektrisk mens optisk naturligvis er optisk.

 

Som sagt, dette er en så bra TV at du bør supplere med et skikkelig høyttalersystem og en god receiver. En receiver med HDMI-oppskalering vil være perfekt, f.eks. http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm

Endret av TottoT
Lenke til kommentar

Hei TottoT,

 

Takker for svar. Men hele grunnen til Samsung anlegget er den høye WAF. Forloveden synes anlegget

er lekkert, det teller en del siden det skal stå i stuen. Har et annet større anlegg selv som jeg skal bruke på

loft stuen. Er jo 1 hdmi inngang på samsung da, så jeg kan jo bruke denne til den viktigste lyd kilden.

 

Men spørsmålet mitt om det går ann å bruke en hdmi splitter... er det en mulighet?

Tror egentlig ikke jeg kommer til å bruke mer enn 2 hdmi lyd kilder.

 

Men det var litt trist å høre at du forventer at lyden blir forandret på en måte når det skal gå fra digitalt

til optisk (som jo også er digitalt). Det var skuffende.... Men hvordan tror du lyden vil bli behandlet?

Vil lyden bli digital men stereo liksom... eller vil det kun være noen lyd formater tven støtter... som Doldby Digital,

DTS osv? Hadde vært glimrende om du kunne ha sjekket når du kom hjem.

 

Setter stor pris på din hjelp :)

 

Mvh,

Vinci

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg missforstår nå,men selv bruker jeg optisk kabel mellom tv og sourroundanlegget , begge er samsung og det fungerer helt perfekt,vil da tro det samme er tilfelle med et pioner tv.

 

Hei Snekker'n,

 

Spørsmålet mitt er om hvis jeg ser en film (med DTS lyd)fra htpc'en som er koblet via

HDMI til Pioneer'en, vil da Pioneer'en sende DTS signalet videre til den optiske utgangen

uten å nerfe signalet? Altså surround systemet vil vise at det mottar DTS signaler.

 

Har undersøkt litt rundt og funnet ut at Pioneeren skal sende de digitale signalene uforandret videre til den optiske utgangen. Dette vil fungere på alt uten om HD lyd som krever større båndbredde en den optiske utganger takler (det jeg har blitt fortalt hvertfall) Men siden samsung anlegget sin receiver ikke takler HD signaler uansett så bryr det meg ikke så veldig mye. Er ikke så audio gal at jeg vil merke den store forskjellen håper jeg. For å være helt ærlig tror jeg ikke jeg har hørt på et skikkelig surround anlegg med HD lyd... så ignorance is a bliss som de sier ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Vinci,

 

Har du testet ut hvordan det funker?

 

Sliter med samme problem selv da jeg ønsker å gå gjennom tv via hdmi og ut via optisk til anlegget. Har aldri vært noen som har gitt et klart svar så er usikker på hvordan det fungerer. Er kjipt å kjøpe nytt, å så finne ut etterpå at ting ikke fungerer.

 

Jeg er nok ikke typen heller så klarer å høre stor forskjell på kvalitet. Men legger jo merke til viss det kun er stereo når det skal være surround:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...