Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt selvdisiplin(bor alene en periode)


Anbefalte innlegg

Får satse på at dette er rett sted å åpne denne tråden:)

 

Har bodd mer eller mindre alene en måned nå, i og med at mamma dro på ferie til hjemlandet.

Er forresten 17 år og gutt. Noe av tiden er jeg med dama, og det er bare helt konge med tanke på at vi har leiligheten for oss selv=)

 

Men hun kan jo ikke være hos meg hele tiden, og det er mest da jeg sliter litt med tanke på visse ting. De dagene hun ikke sover hos meg, sliter jeg med å sovne tidsnok. Det er så lett å falle for fristelsen til å game, se på tv, være på pcn etc. Dette resulterer i at jeg om morgenen er ganske trøtt, og at jeg da(som idag) rett og slett driter i å dra på skolen.

Dette skjedde også tre dager på rad, før juleferien:P

 

Det er kanskje verdt å nevne at det ikke blir så mye søvn når hun er her heller:P Idag feks. ble jeg hjemme, mens hun dro på skolen(2 timer forsent, vel og merke) Vel, jeg hadde to timer gym, og gadd bare ikke. Så idag har jeg bare slæska, såvidt spist mat(en muffins, et egg og cornflakes), og ditcha fotballtrening.

 

Leiligheten er totalt kaos. Rommet mitt kan ikke bli mer rotete, kjøkkenet stinker(tør ikke sjekke hva det er) og skittentøyet har jeg ikke rørt siden mamma dro. Har bare vaska noen boksere, og da fikk jeg hjelp av venninna til dama som sånn ca visste hvordan det gjøres:P (dama mi kan ikke helt det der med husarbeid:P)

 

Mat og orden er vel det jeg sliter mest med. På starten gikk det greit, jeg rydda gjevnlig, støvsugde, tok oppvasken etc. Nå gidder jeg bare ikke. De dagene jeg spiser "ordentlig" er bare når dama er her, siden:

 

1. Da har jeg motivasjon(liker å være snill med henne, servere varm mat på senga etc)

 

2. Det er faktisk litt morsomt hvis hun er med og lager maten.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg spør dere forumfolk om, men hadde vært fint om noen som har vært i en lik situasjon kunne forklart hvordan de taklet det. Det gikk som sagt greit på starten, men har nå blitt værre. Synes også det er litt stress med skole, og undres over hvordan jeg skal klare å øve til prøver etc. når alt jeg vil er å slappe av og chillern to the max.

 

PS. Hadde vært utrolig takknemmelig for en guide om hvordan man bruker en vaskemaskin. Venninna til dama var ikke så pro hun heller:P Er det bare sånn veske man skal helle i, eller er det noen form for pulver også?

Mamma skrev det på en lapp, men har seff mista den:P

Endret av jente_12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var alene en 3 uker i sommer og hadde samme problemene. Hadde en god del fester og fikk mye klager fra naboene.

Dagen før mamma kom hjem ringte eg bare ett rengjørnings firma og fikk de til å ta av seg tingene.

 

Dere har vel renseri der du bor?

Kjøkkenet er lett. Gi vekk 50 kr til den som finner ut av det (tar oppvasken, alt)

Lenke til kommentar

Haha, til å være en 17 år gammel gutt vil jeg si at du er temmelig håpløs. Mitt råd vil være å ta seg sammen og prøve, slik du beskriver deg selv er du en tafatt, patetisk, bortskjemt drittunge som trenger å høre hvor ille det står til. Jeg kan ikke gi deg den skyllebøtta du trenger over nett, men du burde absolutt finne noen som kan fortelle deg hva du trenger å høre IRL, eventuelt flytte hjemmefra en periode slik at du lærer hvordan verden henger sammen.

Lenke til kommentar
Var alene en 3 uker i sommer og hadde samme problemene. Hadde en god del fester og fikk mye klager fra naboene.

Dagen før mamma kom hjem ringte eg bare ett rengjørnings firma og fikk de til å ta av seg tingene.

 

Dere har vel renseri der du bor?

Kjøkkenet er lett. Gi vekk 50 kr til den som finner ut av det (tar oppvasken, alt)

 

Genialt. Husker du sånn ca hvor mye du betalte? Kommer sikkert ann på hvor stor leiligheten er da, min er forsvådit ganske liten(55 kvm eller no)

Lenke til kommentar
Kjenner en som jobber der så fikk det for 2000 for rundt 80kvm.

 

Var 2 stk med 150kr i timebetaling. Så blir sikkert billigere for deg

 

Tenkte meg at det var sånn ca rundt det...Gah, tror ikke jeg gidder det. Er jo for det meste klær som henger og slenger, skal nok klare å fikse det.

 

Til dere som slenger dritt til meg, så bare fortsett. Jeg fortjener det:P

Kan faktisk også hende at det blir motiverende.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk ikke så ille på starten.

Det med søvn var heller ikke et problem i ferien, siden jeg ikke måtte opp tidlig. Men er bare litt bekymra nå, siden jeg må jo på skolen.

 

Når det gjelder mat så blir det mye frossenpizza, veldig mye frossenpizza...Og noe pasta da, men det har jeg blitt så lei av.

Lenke til kommentar

Var hjemme alene i sommer og etter en uke fant jeg ut at jeg hadde samme problem som du har nå og tok meg sammen. Rydd gjerne opp med en gang, venter du med opprydning blir det vanskligere å få gjort. Resten av tiden kunne det stå igjen et par glass, en potetgullpose og slikt til dagen etter, men aldri noe mer, da ville det bare blitt liggende der til det nådde meg til knærne, og da er det en helvetes kjedelig jobb å gjøre.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Var hjemme alene i sommer og etter en uke fant jeg ut at jeg hadde samme problem som du har nå og tok meg sammen. Rydd gjerne opp med en gang, venter du med opprydning blir det vanskligere å få gjort. Resten av tiden kunne det stå igjen et par glass, en potetgullpose og slikt til dagen etter, men aldri noe mer, da ville det bare blitt liggende der til nådde meg til knærne, og da er det en helvetes kjedelig jobb å gjøre.

 

Jeg har hatt "stor opprydning" to ganger. Men nå er det værre enn det har vært før. Det blir faktisk mer rot når dama er her. Hun er ganske rotete selv(rommet hennes hjemme er som mitt er nå året rundt), så begge bare kaster det vi ikke trenger på gulvet.

Når hun så drar hjem, sitter jeg igjen med alt rotet og oppvasken. Noen ganger hjelper hun seff til, men de "store opprydnignene" har jeg stått for. Det siste du vil gjøre når dama er hos deg, må jo være å rydde.

Men mulig begge vi to må skjerpe oss litt:P

Lenke til kommentar

Har bodd alene på hybel i et halvt år nå og det går, og jeg kjenner meg serdeles igjen på det med søvn og med å skippe skoletimer :roll:

 

Vaskemaskinen er som regel lett, 40grader, litt vaskepulver og trykk den på ;)

 

Når det kommer til oppvask er det alltid mye lettere å ta den med en gang før maten gror inn i tallerknene!

Lenke til kommentar

Var slik som deg för, men ting forandret seg da jeg dro til militäre. Var der ett år. Kom tilbake og har hatt orden på alt etter det. Kom sikkert av det at vi måtte ha orden på absolutt alt dögne rundt der, og når du gjör det i ett år så blir det vane. Vennan var faktisk sjokert over hvor ryddig jeg var.

 

Så min råd: Dra til militäre :)

Lenke til kommentar

PS. Hadde vært utrolig takknemmelig for en guide om hvordan man bruker en vaskemaskin. Venninna til dama var ikke så pro hun heller:P Er det bare sånn veske man skal helle i, eller er det noen form for pulver også?

Mamma skrev det på en lapp, men har seff mista den:P

 

 

 

 

Skal du vaske hvite klær må da ha hvitt pulver, Aloe Vera Hvitt.

Skal du vaske fargete klær, må du ha Aloe Vera Farger.

 

Vaskepulver skal du ha i den te venstre, er klærna ekstra skitten må ha litt i midterste også. Tøymykner går i helt te høyre.

 

Vask håndkleer og undertøy på 60 grader.

Ull på 30 grader

Vanlige klær på 40 grader, eller hvis det er veldig skitten kan du ta det på 60 grader.

Fin tøy er jeg litt usikker på..;P

 

Håper det hjalp :)

 

Når det gjelder det med å vaske å ordne i leiligheten samt lage mat, kan du jo ta en prat med helsesøster. Det gjorde jeg, og hu satt opp en plan over hva jeg skulle gjøre i løpet av en dag for å få tid til å vaske klær, rydde, gjøre lekser, lage mat, og ha tid til pcn og diverse :)

Endret av missindependent
Lenke til kommentar

Å betale 2000 kroner for å få noen til å komme hjem til deg å vaske etter å ha vært hjemme alene i 3 uker er litt sjokkerende. Folk har tydeligvis mye penger å rutte med!

 

Jeg kunne lett gjort det for 1000 kroner dersom det ikke var mye spy og bærsj inkludert :ph34r:

 

Mødre burde bli flinkere til å stille krav til sønnene sine. Jeg lærte absolutt alt jeg trengte å vite da jeg bodde hjemme. Måtte vaske hus og ordne på kjøkkenet fra jeg var 9 år gammel.

 

Anng. det som blir nevnt om vaskemaskin ovenfor. Det er ikke alle som skal ha skyllemiddel i rommet helt til høyre. Varierer sikkert fra maskin til maskin. På min skal tøymykneren i midten.

 

Vaskemiddel kommer i både pulverform, som tabeletter eller flytende.

 

Jeg vasker ofte fargede klær sammen med lyse klær. Det går bra så lenge det ikke er fargerike nye klær i samlinga.

 

Og jeg trenger vel ikke si at alle fargede klær må vaskes med aloe vera colour.. finnes vaskemiddel i mange merker. Omo f.eks :)

 

Damn, kanskje jeg kunne tjent gode penger på å vaske og stelle for rike teens?

Lenke til kommentar
Å betale 2000 kroner for å få noen til å komme hjem til deg å vaske etter å ha vært hjemme alene i 3 uker er litt sjokkerende. Folk har tydeligvis mye penger å rutte med!

 

Jeg kunne lett gjort det for 1000 kroner dersom det ikke var mye spy og bærsj inkludert :ph34r:

 

Mødre burde bli flinkere til å stille krav til sønnene sine. Jeg lærte absolutt alt jeg trengte å vite da jeg bodde hjemme. Måtte vaske hus og ordne på kjøkkenet fra jeg var 9 år gammel.

 

Anng. det som blir nevnt om vaskemaskin ovenfor. Det er ikke alle som skal ha skyllemiddel i rommet helt til høyre. Varierer sikkert fra maskin til maskin. På min skal tøymykneren i midten.

 

Vaskemiddel kommer i både pulverform, som tabeletter eller flytende.

 

Jeg vasker ofte fargede klær sammen med lyse klær. Det går bra så lenge det ikke er fargerike nye klær i samlinga.

 

Og jeg trenger vel ikke si at alle fargede klær må vaskes med aloe vera colour.. finnes vaskemiddel i mange merker. Omo f.eks :)

 

Damn, kanskje jeg kunne tjent gode penger på å vaske og stelle for rike teens?

 

 

det med merket på vaskemiddelet var jo bare et forslag da;p veit jo at det finnes tusenvis av merker der ute;)

Om du vasker lyse klær med mørke kan du risikere at de lyse klærne blir mørkere. det har jeg erfart mange ganger. Putta hvit topp sammen med mørke klær, da blir toppen grå og det er ikke fint ;P

Lenke til kommentar
Om du vasker lyse klær med mørke kan du risikere at de lyse klærne blir mørkere. det har jeg erfart mange ganger. Putta hvit topp sammen med mørke klær, da blir toppen grå og det er ikke fint ;P

 

 

Men om du da vasker alt i samma vasken en gang...så er jo alt i samma fargen etter en vask...

å da er det jo ikke så fali noe mere heller :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...