Gå til innhold

Rettigheter med rep av bærbar data?


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Fujitsu Siemens i jan 07. Har vært fornøyd frem til nå i det siste, for det virker som maskinen har "levd sitt liv".

 

I oktober røk hovedkortet og jeg fikk ikke startet maskinen. Den ble sendt inn til rep, og ingenting skjedde. Jeg ringte og spurte flere ganger, men fikk aldri noe klart svar på hva som var feil eller hva det var de gjorde.

 

Fikk den tilbake 5 uker senere hvor jeg fikk med et ark fra firmaet som urførte reperasjonen og alt virket greit bortsett fra at nå hadde skjermen to svarte merker som ikke vil bort (knust innvendig? Jeg er ingen ekspert så vet ikke hva dette var for noe...)

 

Nå har hovedkortet røket igjen og den ble levert inn i dag. Det har såvidt gått 2 mnd siden den kom tilbake fra første reperasjon. Jeg har ikke gjort noe med PC'en som skulle tilsi at dette skulle skje og jeg har heller ikke brukt den "unormalt" mye.

 

Hvilke rettigheter har jeg egentlig i forhold til å få en ny maskin eller i verste tilfelle heve kjøpet?

 

Har heller ikke blitt tilbudt låne pc noen av gangene, noe som har vært ganske vanskelig da pc brukes til skolebruk (går foto). Så her står jeg da igjen uten pc som har samme feil som sist. Er det ikke vanlig å bli tilbudt en kompenasjon når det tar 5 uker før de får ordnet opp i problemet?

 

Sa ifra om skjermen når jeg leverte den nå, men tror ikke det ble oppfattet...

Innspill tas imot med takk :) Ønsker meg en pc som fungerer og vurderer nå å skaffe en ny, men vil først se hvilke rettigheter jeg har her. Håper det går fortere denne gangen!

Endret av missCJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil i utgangspunktet helst ha en fungerende maskin med en ordentlig skjerm, ikke heve kjøpet. Synes det er rart de ikke har tilbudt meg lånedata eller noe som helst med denne ventetiden.

Og de har byttet hovedkortet begge gangene? Vel, virker ikke som det er hovedkortet som er problemet sånn som den holder på nå.

Lenke til kommentar
Hvorfor syns jeg ikke synd på deg?

WTF?

 

Saken: At en reparasjon tar rundt fem uker er i dag dessverre helt normalt, men det er også i grenseland for hva som er lovlig (spesielt når du ikke får lånemaskin). Etter forbrukerkjøpsloven har man krav på å få heve kjøpet når avhjelp (service) har tatt mellom fire-seks uker eller lengre. I ditt tilfelle vil jeg si at du burde fått hevet kjøpet på maskinen på grunn av lang servicetid som hovedargument. Dette kravet mener jeg forsterkes da du ikke er tilbudt/fått utlånsapparat.

Loven sier ellers at selger har lov til å rette samme feilsymptom to ganger, og ved tredje gangs innlevering (fortsatt samme feil) har du krav på å få hevet kjøpet (selger har rett til å ta inn maskinen for å konstatere feilen.).

 

Hvor hva du kjøpt maskinen? På nett eller i en vanlig butikk? (Om det er nettbutikk skjønner jeg hvorfor du ikke har fått låneprodukt da nettbutikker gjemmer seg bak at det er en for stor kostnad med frakt frem og tilbake med tanke på utlånsapparatet.)

Lenke til kommentar

Nicator, så det blir vel nettbutikk ja. Denne gangen ble dataen levert direkte til reperasjon og de sa det ville ta 2 uker alt ettersom hvor lang tid det tok å få et nytt hovedkort fra produsenten :) Men spurte også de som reparerte etter lånedata og det er et firma som holder til veldig nært her så den kunne jeg hentet og levert tilbake selv.

 

Og: Jeg er ikke ute etter at noen skal synes synd på meg så det er i orden.

Lenke til kommentar
Nicator, så det blir vel nettbutikk ja. Denne gangen ble dataen levert direkte til reperasjon og de sa det ville ta 2 uker alt ettersom hvor lang tid det tok å få et nytt hovedkort fra produsenten :) Men spurte også de som reparerte etter lånedata og det er et firma som holder til veldig nært her så den kunne jeg hentet og levert tilbake selv.

 

Og: Jeg er ikke ute etter at noen skal synes synd på meg så det er i orden.

Om de i utgangspunktet er nettbutikk har du nok liten mulighet til å få et utlånsprodukt, men siden du sier du tenger det, skader det vel ikke å spørre.

 

Ettersom maskinen nettopp er sendt inn igjen må du nok bare vente til den er ferdig reparert/gått rundt fem uker før du kan gjør så veldig mye.

 

Dessverre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...