Fryseboks1 Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 (endret) Hei, jeg har nå laget meg et oppsett på Komplett.no. Jeg er ganske fornøyd med oppsettet generelt, men det er fortsatt et par ting jeg er litt usikker på. Mye av grunnen til usikkerheten min rundt prosessor og skjermkort, er grunnet de splittede meningene rundt temaet. Med denne pc'en har jeg som mål å kunne spille alle de nye spillene på full grafikk uten at datamaskinen skal slite av den grunn. Jeg vet at jeg har laget en tråd for noen dager siden, men grunnet dårlig respons prøver jeg denne gangen å lage en litt mer detaljert post om hva jeg virkelig er i tvil om. Jeg bestiller mest sannsynlig om et par timer nemlig, og da er det greit å ha gjort seg opp en klar mening om saken. Oppløsning: Jeg spiller med 1280x1024, har ingen planer om å oppgradere skjermen. Spill: Jeg spiller CS:S, WoW o.l, men vil også ha muligheten til å spille nyere spill som Crysis, Fallout 3, Mass Effect, Left 4 Dead og slike spill - samt fremtidige utgivelser. Problemstilling: Skal jeg velge Intel 2 Duo core 3.16 Ghz, eller Intel Quad core 2.83 Ghz? Hva vil dette eventuelt utgjøre i et spill som bare tar i bruk 2 kjerner? Er det lurt å velge Quad Core med tanke på hva som kommer i fremtiden? Problemstilling 2: Skjermkort, 512mb eller 1gb? Jeg tenker at 1gb kan være lurt hvis jeg én dag finner ut at jeg SKAL oppgradere skjermen min, selv om dette ikke er aktuelt nå. Vil jeg merke en stor ytelsesforskjell fra 1gb til 512 mb med min oppløsning? Og sist men ikke minst, oppsettet: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...4C-17F0DBD4FDFC Takk så mye på forhånd! Endret 4. januar 2009 av Fryseboks1
gjeewaytee Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 hvis man skal kjøpe en ny cpu idag så hadde jeg helt klart gått for en quad. uten tvil. bla pga fremtiden. blir nok flere og flere spill som tar i bruk 4 kjerner. (få idag...enda) men sånn ellers så e det greit å ha hvis man skal kunne gjøre flere ting samtidig på pc-en ang skjermkort så hadde jeg helt klart valgt 1 gig minne nettopp pga at nyere spill krever vanvittig mye i forhold til litt eldre. så 1 gig er fremtidsrettet ja
Supreme P. Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 (endret) Jeg hadde gått for E8400, fordi jeg oppgrader om et år elr to uansett... Det er kun få spill og programmer som utnytter 4 kjerner (GTA VI og Crysis).. hvis du skal pcen i et par år ville jeg gått for Quad Core... Håper kritiseringa mi var til hjelp på en elr annen måte, hvorfor skriver jeg det her... Endret 4. januar 2009 av No_oN
Fryseboks1 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Jeg tror jeg går for Quad core 2.83ghz, og skjermkortet på 1gb. Vil jeg trenge mer enn 550 watt's strømforsyning til dette oppsettet - eller holder det?
Supreme P. Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Tror det skal gå bra med 550w gå på google og søk på psu calculator og gå på andre linken å regn ut.
gjeewaytee Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 det skulle nok holde greit nok. men den kommer nok til kort hvis du skal begynne å klokke cpu og skjermkort, samt hvis du har tenkt å kjøre sli el crossfire så er det kanskje i knappeste laget. den holder fint til vanlig bruk enda
Rescue me Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Jeg tror faktisk jeg ville gått for en E8400 av den enkle grunn at den koster halvparten av Q9550, en del penger det, særlig hvis du skal overklokke vil E8400 være mye bedre for prisen. Får bedre spillytelse på å gå opp på f eks skjermkort og om du skal overklokke er en bedre kjøler så absolutt å foretrekke. Hvis du har planer om å kjøre crossfirex (to ATI skjermkort) burde man nesten gå for et X38 eller X48 kort. Skal sies at jeg har en Q9550 selv som jeg er veldig fornøyd med (jeg betalte 2300 for min da). Jeg hadde gått for E8400, fordi jeg oppgrader om et år elr to uansett... Det er kun få spill og programmer som utnytter 4 kjerner (GTA VI og Crysis).. hvis du skal pcen i et par år ville jeg gått for Quad Core... Håper kritiseringa mi var til hjelp på en elr annen måte, hvorfor skriver jeg det her... Er faktisk en god del av nyere spill som støtter flere enn to kjerner, men har man en overklokket E8400 vil den så si aldri være flaskehals mtp skjermkortet (må i så fall være et HD 4870x2 eller to slike i crossfirex). Jeg tror jeg går for Quad core 2.83ghz, og skjermkortet på 1gb. Vil jeg trenge mer enn 550 watt's strømforsyning til dette oppsettet - eller holder det? Det vil holde til det oppsettet ja, men ikke til å kjøre to stk HD 4870 i crossfire.
Fryseboks1 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Skrevet 4. januar 2009 Ser at jeg kan gå ned til 3.0ghz Duo core prosessor, og heller kjøpe meg et 4870x2 2gb skjermkort til samme prisen omtrent (200,- mer) - men da må jeg samtidig ut med en ny strømforsyning, og dette vet jeg rett og slett ikke om jeg har råd til. Det begynte med 9000 kr, men jeg strakk det til 10 000 kr - nå kan jeg rett og slett ikke strekke det mer. Ville dette ha en drastisk effekt på ytelsen i spill? Jeg er som sagt litt usikker på om jeg skal overklokke eller ei, jeg vet iallefall ikke hvordan jeg gjør det selv. Det kan hende min bror skal gjøre det for meg.
Fryseboks1 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Beklager to poster på rad i egen tråd, men hadde et siste spørsmål til dere. Jeg har bestemt meg for hvilke komponenter jeg skal bestille, men det er en ting jeg er i tvil om. Mitt oppsett er basert på datamaskinen til 9995,- på Komplett.no, som har en 24" skjerm i tillegg. Dette oppsettet hadde ikke 64-bits Windows Vista inkludert som et alternativ til operativsystem, hvorfor er det slik? Er det noe ved mitt oppsett som ikke vil fungere sammen med 64-bits, eller er det rett og slett fordi originalpcen i dette oppsettet er for "dårlig" til å trenge 64-bits, og derfor har de bare tatt med 32-bits? Jeg tenker nå å bestille 64-bits ved siden av selve datamaskinen, vil de fortsatt installere Vista / drivere osv for meg? Kan jeg eventuelt ringe til Komplett og be de om å gjøre dette?
Giallorossi Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 hvis man skal kjøpe en ny cpu idag så hadde jeg helt klart gått for en quad. uten tvil. bla pga fremtiden. blir nok flere og flere spill som tar i bruk 4 kjerner. (få idag...enda) Lurer på hvor lenge det argumentet der skal holde, selvsagt kommer det bedre støtte, men det virker som om det tar evig lang tid, jeg kjøpte en q6600 i oktober 07 i håp (og tro) at den var Fremtidsrettet noe den selvsagt har bevist at den ikke er (hittil)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå