Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Dersom Gilberts bemerkninger blir upålitelige ut i fra disse forholdene, blir jammen Elisabeth Dramsdahl sine uttalelser det også.

 

Forskjellen ligger i at hun verken lyver, misjonerer eller stiller seg som dommer over politikken. Hun gjør en jobb som lege, og på den basisen, kritiserer hun Gilbert. Jeg synes det er tøft, og relevant, at en annen lege tør å stå opp imot disse venstreekstremistiske legene som bringer vanry over legestanden og Norges troverdighet med sine politiske aksjoner.

 

Gilbert burde forøvrig gripes av politiet så snart han ankommer norsk jord, for brudd på rasismeparagrafen. Regjeringen innførte også nylig presedens hvor norsk lov gjelder på fremmed jord, så da forventer jeg at han også blir tiltalt for å gi hjelp og støtte til terrorister og våre allierters fiender.

 

...men igjen på den annen side så støtter jo idiotregjeringen vår terroristene med store pengesummer, så det skjer nok snarere ingen verdens ting.

 

Loven gjelder tross alt bare for de som KRITISERER de som er brune... ikke de som tror de hjelper dem ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lege Elisabeth Dramsdahl som for tiden oppholder seg i Sderot, der hun tar seg av skadede sivile som rammes av rakettregnet fra Hamas, er opprørt over at norske leger får komme med slike usensurerte halvsannheter og løgnpropaganda, som hun kaller det. Slik det blir fremstilt er det kun for å sverte Israel mest mulig.

Noen forumbrukere reagerte på at Gilbert oppholdt seg i Gaza og primært hjalp ofre på den palestinske siden av konflikten. Dette, i tillegg til diverse tidligere uttalelser som ble tolket i hytt og pine, var altså nok til at Gilberts rapporter ble sett på som lite troverdige for noen personer her i forumet.

 

Dersom Gilberts bemerkninger blir upålitelige ut i fra disse forholdene, blir jammen Elisabeth Dramsdahl sine uttalelser det også. Hun er lege, tydelig israelvenn, og oppholder seg i en israelsk by for å primært redde israelske ofre. Eller, her blir det vel utelukkende israelere. Men poenget er, at dersom det er grunn til å tvile på Gilbert, er det like stor grunn til å tvile på Dramdahl, en person store deler av fvn-artikkelen tydeligvis var basert på.

 

 

Kudos til Gilbert for den medisinske jobben han har gjort på Gaza, det kan ingen ta fra han, og alle forsøk på å sverte den jobben fordi han har stilt opp i Tv-intervjuer blir smålig og lite saklig.

Når det skal sies, så er det en skandale at han har fått så mye Tv-tid som han har fått. Mads Gilbert er en kommunist og har vært anti-USA/anti-Israel i flere tiår og enhver politisk tyngde som blir tillagt han bør forkastes av folk med antydning til kritisk tenking.

Problemet her er to-fold. Utenlandsk media har ikke gjort jobben sin hva Mads Gilbert`s ideologiske bakgrunn og meninger angår, men de har hatt lite valg pga Gaza har vært lukket for utenlandske journalister og Gilbert var blant de eneste Vestlige personene der. Det er lett å kritisere Israel for å lukke Gaza-stripen, men det har vært tidligere tilfeller hvor de har kompromittert militære operasjoner med både sitt nærvær og rapportering.

 

Så Kudos til Gilbert for medisinsk jobb på Gaza, men mannen personlig kan dra til helvete etter hans forsøk på å sabotere det Norske Afghanistan-oppdraget, hans uttalelser i ly av 9/11 og hans ideologi generelt.

Lenke til kommentar
Dersom Gilberts bemerkninger blir upålitelige ut i fra disse forholdene, blir jammen Elisabeth Dramsdahl sine uttalelser det også. Hun er lege, tydelig israelvenn, og oppholder seg i en israelsk by for å primært redde israelske ofre. Eller, her blir det vel utelukkende israelere. Men poenget er, at dersom det er grunn til å tvile på Gilbert, er det like stor grunn til å tvile på Dramdahl, en person store deler av fvn-artikkelen tydeligvis var basert på.

Det Dramdahl gjør er å komme med noen tilleggsopplysninger som Gilbert "glemmer" å fortelle verdens medier..

Lenke til kommentar
Forskjellen ligger i at hun verken lyver, misjonerer eller stiller seg som dommer over politikken. Hun gjør en jobb som lege, og på den basisen, kritiserer hun Gilbert.

Lege Elisabeth Dramsdahl er nok ikke så uhildet som du vil ha det til, tvertimot er hun en velkjent pro-israel supporter som har gjort seg bemerket med diverse skriverier.

 

Bla. blir hennes forsvar av Israel allerede kommentert for et par år siden;

http://web3.aftenbladet.no/debatt/mediebli...ticle334725.ece

Lenke til kommentar
Så man burde ikke gi TV-tid til folk du personlig er uenig med? Selv ikke om de er en av svært få vestlige, og eneste norske, på et hermetisk lukket landområde som blir bombet dag og natt av verdens 4. største militærmakt? Er du klar over hva du sier?

 

 

Ja, det er det jeg sier. Jeg ville sagt det samme om mediene brukte en ultraortodoks norsk-joede i IDF fordi han var paa Gaa-stripen. Spraak , ytringer og meninger er fullstendig blottet for objektivitet og derfor ubrukelig som kilde.

Lenke til kommentar
Så man burde ikke gi TV-tid til folk du personlig er uenig med? Selv ikke om de er en av svært få vestlige, og eneste norske, på et hermetisk lukket landområde som blir bombet dag og natt av verdens 4. største militærmakt? Er du klar over hva du sier?

 

 

Ja, det er det jeg sier. Jeg ville sagt det samme om mediene brukte en ultraortodoks norsk-joede i IDF fordi han var paa Gaa-stripen. Spraak , ytringer og meninger er fullstendig blottet for objektivitet og derfor ubrukelig som kilde.

Så du mener media bare skal bruke "objektive" kilder? Da hadde det ikke blitt mange sidene i avisene ...

 

Det er forøvrig UD som har finansiert Gilbert og Fosse sitt opphold på Gazastripen. Venter i spenning på at UD finansierer en tur til Sderot for pro-Israelere.

Det er ingen humanitær krise i Sderot.

Lenke til kommentar
Mads Gilbert er en skam og en drittsekk?

Som "en" person, er han det.

Da må jeg stille meg uenig i det du skriver. Jeg oppfatter ham ikke som en drittsekk, og jeg får heller ikke det inntrykket fra folk som kjenner ham.

 

What? Er det eksklusiv Gilbert og Fossa? Hva med de som ligger på Israelske sykehus?

Nå er det engang slik at Israel har flere leger enn noe annet land i verden, mens palestinerne i Gaza ikke akkurat kan sies å ha overskudd på leger. Derfor ser jeg ikke helt argumentet for å behandle pasienter i Israel. Jeg er sikker på at Gilbert ville behandlet en Israeler likevel, han er motstander av israelsk politikk, ikke israelere (eller jøder, for den saks skyld). Men du kaller faktisk en person som har engasjert seg i behandling og forebygging av skader fra landminer og klasebomber i ganske mange år nå for en drittsekk og en skam, og det finner jeg noe merkelig.

 

Han driver med propaganda og snakke med pressen, istedet for å operere

Han snakker med pressen, og opererer.

 

Han driver med propaganda og snakke med pressen, istedet for å operere

Vet du antallet operasjoner han har utført mens han har vært der?

Jeg vet at det er ikke mangen.

Det var da usedvanlig velinformert, hvordan vet du dette?

 

Eller kanskje du antar?

 

Først og frems vil jeg si at Gilbert sikker har gjort en kjempe jobb med å hjelpe de sivile i Gaza, men dette er hvertfall bevis for at det finnes en annen versjon av konflikte.. Vil også stille spørsmål ved historiene fra en mann som helt åpenbart hater Israel og fult ut støtter terrorisme!

Gilbert hater nok ikke Israel mer enn han fullt ut støtter terrorisme. Og han støtter ikke terrorisme "fullt ut", som du sier. At Gilbert er motstander av israelsk politikk er en sak, det betyr ikke at han hater Israel. Da måtte jeg også hate Israel, og det gjør jeg ikke.

 

Jeg ser fortsatt ingen grunn til å anta at Gilbert har drevet bevisst feilinformasjon.

 

Gilbert har ikke akkurat vært objektiv i sine intervjuer på norske nyhetskanaler.

Objektivitet eksisterer ikke.

 

Men kan kanskje si at det er et objektivt fakta at et dødt barn er dødt dersom det erklæres dødt av en lege. Med mindre den legen er medlem av Rødt, selvfølgelig.

 

Ikke direkte rettet mot deg, forøvrig. Bare en generell observasjon.

Lenke til kommentar
Jeg trekker det tilbake. Men det kan unektelig virke som du har en ganske sterk bias mot en av partene i konflikten.

Jeg har en "bias" mot den ensidige, hatske propagandaen mot en av partene (Israel). Israel portretteres ensidig som onde djevler som kun er ute etter å pine palestinerne, og sannsynligvis er de egentlig nazister også som ønsker å utslette alle palestineren.

 

Jeg sa det var ensidig, men det gjør det ikke mindre sant.

Det gjør at det blir latterlig å vise til FN-resolusjoner når man skal diskutere denne konflikten.

 

Det er forkastelig at det ikke er 20 resolusjoner i forhold til Darfur, 20 for Kina, 20 for Saudi-Arabia, 20 for Iran, men det gjør ikke de 20 som gjelder Israel mindre rasjonellt korrekte.

Ikke? Når man vet at de er diktet opp av fascistregimer som leter med lys og lykt etter noe de kan rakke ned på Israel for, for å fjerne fokus fra seg selv?

 

Den har jeg allerede kritisert, da kilden er en av partene i konflikten.

En av kildene er ALLTID part i konflikten.

 

Dersom man bruker raketter mot huset mitt vil det nok eksplodere, og rent bortsett fra en tank propan i garasjen og noe gammelt fyrverkeri i et skap kan vi vel ikke akkurat si at jeg har minelagt det.

Jeg vil tro at IDF ser forskjell på våpen og andre ting.

 

Vi kan ikke se at han er en løgnaktig rotte.

Jo, det er han. Han presterte til og med å påstå at han var en "upartisk rapportør" da han kom hjem igjen.

 

Han er lege for guds skyld, selvfølgelig vil han redde liv. Eller er det slik at venstreradikale leger bryr seg mindre om menneskeliv enn andre leger?

De innrømmet selv at de ikke reddet liv, men bare snakket med media. Og ha, venstreadikale har det med å snakke mye, men gjøre lite av faktisk nytte.

 

Uansett, argumentet ditt faller faktisk på steingrunn, nettopp fordi det går frem av Fosses utsagn at han gjerne vil operere i stedet.

Nei, det går frem at han prøver å glorifisere seg selv ved å påstå det. Hvis han faktisk ønsket å operere i stedet, kunne han gjort nettopp det. Men som vi kan se mente de at de gjorde noe viktig ved å la være å operere.

 

Det hadde vel en lege med medlemsskap i FRP som reiste ned for å behandle israelske soldater for så å si at det er forferdelig å se bortsprengte lemmer også vært?

Hvis han hadde oppført seg som disse kommunistsvina, ja.

Lenke til kommentar
Ser de utelot det mest essensielle i sitatet til Gilbert.

Og det er?

 

 

 

Du klipper og limer fra en kontroversiell "right wing" side i USA og bruker dette som sikkert bevis for at det bedrives terroraktivitet mot Israel fra en FN skole.

Så du forkaster altså fakta med vilje bare fordi du ikke liker bloggens om refererer til det?

 

 

 

 

Hva med å henvise til hendelsene dere kritiserer ham for og argumentere for hva han gjort/sagt galt på en saklig måte?

Jeg har vist til hva han har sagt, og hva han faktisk har gjort.

 

Eller mener du virkelig at de prøvde å drepe så mange sivile som mulig, selv om det er stadfestet at det kom skudd fra skoleområdet?

Siden du er så bombastisk vil jeg gjerne ha bevis med kilder som ikke er fra Jerusalem post eller haaratz.

Det får du ikke siden du nekter å ta til deg fakta. Du forkaster alt du ikke liker, tydeligvis, så det er bare tull å kaste perler for svin.

 

Som regel har det gått ut over de sivile.

Hva tror du Israels handlinger i Palestina har gjort? Eller folk som kaster stein er vel gjerne bevæpnet millitia?

Israels handlinger i "Palestina" kommer av stadige angrep derfra, og resultatet skyldes at terroristene aktivt bruker egne sivile som skjold for å skape "martyrer".

Lenke til kommentar
Jeg har en "bias" mot den ensidige, hatske propagandaen mot en av partene (Israel). Israel portretteres ensidig som onde djevler som kun er ute etter å pine palestinerne, og sannsynligvis er de egentlig nazister også som ønsker å utslette alle palestineren.

Kreativt. Og på hvilke måter skulle Gilbert fra Gaza-stripen fortelle om de positive sidene av bombingen, om jeg tør spørre?

 

Det gjør at det blir latterlig å vise til FN-resolusjoner når man skal diskutere denne konflikten.

Nei, det gjør det vitterlig ikke. Resolusjonene er legitime nok. At det er parter som utformer resolusjonene som ikke ser annet enn denne konflikten er så, men det betyr ikke at resolusjonene er illegitime. Forøvrig kan vi jo peke på at USAs vetorett som i seg selv har undergravet en del SVÆRT legitime resolusjoner mot Israel.

 

Det går begge veier, og det blir for latterlig å mase om ensidighet, faktiske forhold er faktiske forhold.

 

Ikke? Når man vet at de er diktet opp av fascistregimer som leter med lys og lykt etter noe de kan rakke ned på Israel for, for å fjerne fokus fra seg selv?

De er da ikke diktet opp, de er ensidige, men ikke oppdiktede.

 

En av kildene er ALLTID part i konflikten.

Joda, det eksisterer ingen objektivitet. Men det endrer ikke saken.

 

Jeg vil tro at IDF ser forskjell på våpen og andre ting.

Nå var det ikke det vi diskuterte, IDF kjenner nok igjen våpen, men poenget er heller at de fleste hus vil eksplodere dersom de angripes med høyeksplosiver. Det er mulig du innbiller deg noe annet, men de gjør faktisk det.

 

Jo, det er han. Han presterte til og med å påstå at han var en "upartisk rapportør" da han kom hjem igjen.

Hehe, det er nok en overdrivelse, ja. Men jeg ser ikke at han har sagt noe løgnaktig, og at han er en rotte er medisinsk umulig, i tillegg til å være svært urettferdig overfor Gilbert som person.

 

De innrømmet selv at de ikke reddet liv, men bare snakket med media. Og ha, venstreadikale har det med å snakke mye, men gjøre lite av faktisk nytte.

Det er ren bullshit, Prick. De innrømmet ikke at de bare snakket med media, de innrømmet at de snakket FOR MYE med media, det er en svært viktig vesensforskjell i det.

 

Nei, det går frem at han prøver å glorifisere seg selv ved å påstå det. Hvis han faktisk ønsket å operere i stedet, kunne han gjort nettopp det. Men som vi kan se mente de at de gjorde noe viktig ved å la være å operere.

Han prøver å glorifisere seg selv fordi DU sier det? Den må du lengre ut på landet med.

 

Hvis han hadde oppført seg som disse kommunistsvina, ja.

Jeg oppfordrer deg til å frastå fra å omtale mennesker som kommunistsvin. Det er svært forulempende og direkte frastøtende rent debattmessig.

 

Og jeg må innrømme at jeg har mine tvil vedrørende sannhetsgehalten i det du sier her også. Jeg tror IKKE du hadde reagert, du hadde rost dem for å si sannheten og bla bla bla.

 

Du klipper og limer fra en kontroversiell "right wing" side i USA og bruker dette som sikkert bevis for at det bedrives terroraktivitet mot Israel fra en FN skole.

Så du forkaster altså fakta med vilje bare fordi du ikke liker bloggens om refererer til det?

Dette er så ironisk at jeg lar det stå uimotsagt. :)

 

Hva med å henvise til hendelsene dere kritiserer ham for og argumentere for hva han gjort/sagt galt på en saklig måte?

Jeg har vist til hva han har sagt, og hva han faktisk har gjort.

Nei, du har feilsitert de angjeldende legene, du har linket til sider der folk synser om noe, tilfeldigvis samsvarer denne synsingen med din egen synsing, og du har lagt betraktelig innsats i å sverte to mennesker som har gjort noe du selv aldri ville turt å gjøre, nemlig gå inn i en krigssone for å redde liv.

 

Det er direkte respektløst, og frastøtende.

 

Det får du ikke siden du nekter å ta til deg fakta. Du forkaster alt du ikke liker, tydeligvis, så det er bare tull å kaste perler for svin.

Prick, dette er en beskrivelse som i stor grad passer for deg også. Og du viser ikke til fakta, kun partsreferater som ikke kan sies å ha den troverdigheten for å konklusivt bekrefte at det faktisk forholder seg slik du påstår.

 

Israels handlinger i "Palestina" kommer av stadige angrep derfra, og resultatet skyldes at terroristene aktivt bruker egne sivile som skjold for å skape "martyrer".

Og angrepene kommer ut av overgrep.

 

Du ser kanskje en sirkel i dette?

Lenke til kommentar

Ganske sterkt å høre flere detaljer rundt situasjonen i Gaza. Selvfølgelig er de fargede, men jeg tror de, når de sier at virkeligheten er så ille og at de ikke har noen grunn for å overdrive situasjonen. Hvertfall, godt at de er tilbake med livet i behold og at de kan snakke med journalister uten å bli sensurert.

Lenke til kommentar
Da har i alle fall Gilbert og Fosse tilbakevist kritikken.

Skal heldigvis ikke mye til å kunne tilbakevise tåplighetene som enkelte har kommet med.

 

Skal også bli interessant å se om Siv Jensen tør være like storkjeftet hvis hun inviteres til å møte Gilbert og Fosse face_to_face i tv-studio

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Skrev inn denne i den andre tråden, men den passer vel bedre her.

 

Jeg ser virkelig opp til Mads Gilbert og Erik Fosse!

De har dratt ned til et land i krig, hvor sivile mennesker blir drept. Om krigen i seg selv er riktig eller ikke er en egen debatt, men de har i alle fall dratt ned for å redde sivile, og sivile er alltid uskyldige.

Jeg gir en lang balle i hvor Gilbert står politisk sett. Han og Fosse har reddet liv, og det går over all politisk overbevisning.

 

Jeg er stolt av å være norsk grunnet disse, uansett hva pokker CNN og FRP sier! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...