Gå til innhold

får ikke til lysgrafitt ? help plz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke være så vanskelig. Det du først å fremst må gjøre er

å benytte lang lukkertid på ditt kamera. Hvor lang lukkertid avhenger av effekten du er ute etter. Men det er bare og prøve seg frem.

 

Sett kamere på en hylle/bord eller lignende slik at det ikke beveger seg og sikt inn. Derretter bør det være helt mørkt i rommet og eneste lyskilden er den du beveger. Prøv først f.eks med en lukkertid på 5-10 sekunder.

Lenke til kommentar
eg treng litt hjelp med å komme igang med lysgrafitt, det er jevli fett men får det så absolut ikkje til :( help

Hvilken del av det er det du ikke får til? Hva slags kamera har du? Hvilke innstillinger er det du har forsøkt?

 

får ikkje til å få noken figurar/ting, blir lisso berre veldi lyst på ein plass

 

Iso 100

f/4,5

15 sekund

 

canon 40D

Endret av schester
Lenke til kommentar

Det du trenger:

Mørkt rom

Lys (lommelykt)

Stativ

Kamera

 

Det du gjør:

Setter kameraet på stativet i det mørke rommet og lyser mot kameraet mens du tar et bilde. Selvutløser/snorutløser kan være greit, men jeg gadd ikke bruke det da jeg tok disse bildene. For å få forskjellige farger brukte jeg "filtre" foran lyset. Det oransje fikk jeg ved at jeg holdt fingrene foran lyset. Fargene er også forsterket noe under RAW-konverteringen, men det er ikke mye.

 

Første bildet (oransje) har følgene data:

f/8

2,5 sek

ISO 100

18mm

 

Husker ikke de andre, men går ut i fra det er noe lignende. Så er det bare å prøve seg frem med hastigheten du beveger lommelykten.

 

Edit: Trodde det lå minst 3 bilder i tråden min, men det var visst bare 2. Har også noen rosa "neonlys"-bilder i samme stil. Rosafargen fikk jeg ved å lyse gjennom en rød t-skjorte.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Det du trenger:

Mørkt rom

Lys (lommelykt)

Stativ

Kamera

 

Det du gjør:

Setter kameraet på stativet i det mørke rommet og lyser mot kameraet mens du tar et bilde. Selvutløser/snorutløser kan være greit, men jeg gadd ikke bruke det da jeg tok disse bildene. For å få forskjellige farger brukte jeg "filtre" foran lyset. Det oransje fikk jeg ved at jeg holdt fingrene foran lyset. Fargene er også forsterket noe under RAW-konverteringen, men det er ikke mye.

 

Første bildet (oransje) har følgene data:

f/8

2,5 sek

ISO 100

18mm

 

Husker ikke de andre, men går ut i fra det er noe lignende. Så er det bare å prøve seg frem med hastigheten du beveger lommelykten.

 

 

takker :D

Lenke til kommentar
Ang. forskjellige lyseffekter, så er det også mulig å bruke iPhone/iPod Touch.

Søk etter programmet "Flashlight".

Det er fult mulig ja, jeg brukte det på et par bilder jeg har lagt ut her. Du trenger ikke noe program heller, er bare å bruke et bilde. Det gir en litt tøff effekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...