Gå til innhold

Forsikring av kamera utstyr


Anbefalte innlegg

Hvor og hvilken forsikring bør man velge på et relativt kostbart kamerautstyr?

 

Jeg tenker på ulike typer forsikringer, fra "normal" forsikring mot tyveri etc., til "idiot-forsikring" som forsikrer mot at man mister utstyret selv.

 

Har ellers både bil og hus forsikringene i IF - vet noen om de også har en fornuftig kameraforsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, har du en normal bolig/innboforsikring så dekker den alle dine gjenstander mot ikke bare tyveri, men brann osv. - uavhengig av hva gjenstanden koster/er verdt.

 

Jo, men nå tenker jeg på om du er ute og faller, ødelgger kamra/utstyr, da hjelper det ikke med innbo / reiseforsikring. Om det er tyveri begrenser beløpet seg vanligvis ikke nok til å dekke tapet når en har med litt utstyr.

Lenke til kommentar
Jo, men nå tenker jeg på om du er ute og faller, ødelgger kamra/utstyr, da hjelper det ikke med innbo / reiseforsikring. Om det er tyveri begrenser beløpet seg vanligvis ikke nok til å dekke tapet når en har med litt utstyr.

Den utvidede reiseforsikringa jeg fikk, dekker opp til kr 30.000,- så snart jeg tar utstyret med utefor døra (ikke som den vanlige som krever minst 1 overnatting ), og så er det ingen egenandel. Dette gjelder ulykker og tyveri.

Lenke til kommentar
Nei, har du en normal bolig/innboforsikring så dekker den alle dine gjenstander mot ikke bare tyveri, men brann osv. - uavhengig av hva gjenstanden koster/er verdt.

 

Nix. Jeg har vært i kontakt med If om dette, og i følge dem har jeg alt for dyre greier til at innboforsikringen dekker det. Jeg har da, i følge If selv, deres beste innboforsikring.

 

Mer info ang dette her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Sikker på det? De fleste innboforsikringer har en rekke begrensninger, og/eller øvre verdigrense per gjenstand. Se her for disse i en vanlig innboforsikring fra If. for eksempel erstattes kun kr 25000,- ved tyveri fra bod, så om Hasselbladen min blir stjålet fra loftsboden er jeg shit outta luck. I tillegg kan fotoutstyr i mitt tilfelle betraktes som yrkesløsøre, og da gjelder denne begrensningen: "Yrkesløsøre og varer i bygning på forsikringsstedet inntil kr 25.000".

 

Jeg sjekket alt dette med If for ikke så lenge siden, og ble ganske så overrasket over hvor lite av fotoutstyret som egentlig ville bli dekket dersom uhellet var ute.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Sikker på det? De fleste innboforsikringer har en øvre verdigrense per gjenstand.

 

Enig med Aetius her- dette bør du sjekke grundig. Jeg har også Gjensidige, men kommer ikke langt med reise/innboforsikring da det er en øvre greinse her på kr. 10.000,- om jeg ikke tar feil. Derfor har jeg tegnet en vergigjenstandforsikring som koster ca 2% av nyprisen på utstyret.

Lenke til kommentar
Sikker på det? De fleste innboforsikringer har en rekke begrensninger, og/eller øvre verdigrense per gjenstand.

 

Grunndekningen på innboforsikringen til Gjensidige dekker i følge nettsiden:

 

- Enkeltgjenstander og samlinger - inntil valgt forsikringssum for innbo.

- Tyveri fra boder i felles kjeller og loftsetasje med inntil 30 000 kroner.

- Yrkesløsøre - for eksempel verktøy, med inntil 200 000 kroner.

 

Fordelen med verdigjenstandforsikring er at egenandelen er vesentlig mindre, kun 10% (min 500,-) av verdien på det som er tapt.

Lenke til kommentar
Sikker på det? De fleste innboforsikringer har en rekke begrensninger, og/eller øvre verdigrense per gjenstand

 

Jeg har også forsikring hos Gjensidige, og har derfor sjekket gjennom vilkårene mine nå. Og det er ikke tatt noen forbehold for fotoutstyr der. De har en øvre beløpsgrense for Hang glider, kano, fritidsbåt m.m., men altså ikke for fotoutstyr. De har også en begrensning for boder og yrkesløsøre som du nevner, i tillegg til diverse andre steder man helst ikke skal bli frastjålet utstyret.

 

Det kan jo være greit å dobbeltsjekke dette med forsikringsselskapet når man bestiller, men jeg kan iallfall ikke finne noen slik begresning i mine vilkår.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7

Leter etter det samme jeg også. Innboforsikring er ikke aktuelt, da jeg mer er på jakt etter en som gjelder når jeg har kameraet med meg hvis det skulle sje noe da. Var vel det trådstarter også var på jakt etter ? En slags "idiot-forsikring" av div. utstyr. Jeg har f.eks laptop og kamera jeg skulle ha forsikret.

Lenke til kommentar

Har tatt opp dette noen ganger nå, spesielt i chattetråden for foto, men jeg har altså egen verdigjenstandsforsikring som dekker alt fotoutstyret mitt. Betaler ca. 500,- pr år for utstyr verdt ca. 25.000,-. Med denne er jeg sikret for alt, unntatt feil bruk, i hele verden. Om jeg sklir på isen, faller i sjøen, eller om det blir stjålet, så er jeg sikret.

 

Egenandelen er 10%, minmum 500,-.

 

Ulempen er, i alle fall i Gjensidige, at man MÅ ha minst 2 andre store forsikringer, som f.eks. bil- og innbo-forsikring.

 

Kjøper jeg mer som jeg vil ha dekket, bare sier jeg ifra til Gjensidige, og sender dem kopi av kvitteringen dersom de ønsker det. Hvis ikke må jeg oppbevare den trygt selv på en eller annen måte. Dersom det skjer en skade, får jeg etter det jeg har skjønt, hele beløpet tilbake (minus egenandel), dvs at det er ingen verdi-nedskrivelse underveis.

Lenke til kommentar
...men jeg har altså egen verdigjenstandsforsikring som dekker alt fotoutstyret mitt.

 

Ulempen er, i alle fall i Gjensidige, at man MÅ ha minst 2 andre store forsikringer, som f.eks. bil- og innbo-forsikring.

Dette stemmer ikke. Jeg sendte mail til Gjensidige og ramset opp alt utstyr med serienr og innkjøpspris og ba om tilbud på kun reiseforsikring og veridigjenstandsforsikring. Jeg fikk det uten å måtte kjøpe enda en forsikring. Og reiseforsikring er vel heller ikke noen stor forsikring?

Jeg takket ja på tilbudet og fikk i dag en mail om at forsikringen var i gang.

Lenke til kommentar
...men jeg har altså egen verdigjenstandsforsikring som dekker alt fotoutstyret mitt.

 

Ulempen er, i alle fall i Gjensidige, at man MÅ ha minst 2 andre store forsikringer, som f.eks. bil- og innbo-forsikring.

Dette stemmer ikke. Jeg sendte mail til Gjensidige og ramset opp alt utstyr med serienr og innkjøpspris og ba om tilbud på kun reiseforsikring og veridigjenstandsforsikring. Jeg fikk det uten å måtte kjøpe enda en forsikring. Og reiseforsikring er vel heller ikke noen stor forsikring?

Jeg takket ja på tilbudet og fikk i dag en mail om at forsikringen var i gang.

 

Ok. Da er det forandret siden jeg fikk denne forsikringen. Og det er jo bare bra det, sånn at flere får muligheten. :)

Lenke til kommentar
Da er jeg bare glad for at jeg har Gjensidige, for der er det ikke slik. Der har jeg en innboforsikring som dekker 1 mill - og da spiller det ingen rolle om det er eggedeleren eller EOS- kameraet som blir borte/skadet.

 

Dette mener jeg må være en misforståelse, synes du bør lese (og forstå) det som står i forsikringsavtalen. Jeg har nettopp undersøkt med Gjensidige om akkurat dette i forbindelse med ny forsikringsavtale for alle mine forsikringer.

Det ble til at jeg fortsatte i mitt gamle selskap med både bil, hus, innbo, reise, ulykke og VERDIforsikring.

Verdiforsikriingen har jeg faktisk en gang benyttet da jeg mistet mitt EF 16-35 på sjøen. Fikk full dekning med fratrekk av 10% egenandel, det er ikke aldersfradrag på fotoutstyr i verdiforsikring slik som for mange andre ting.

Har forsikret utstyr for ca 110000 og betaler ca 1600 pr år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...