Gå til innhold

Fremkalle i "ukurrant" størrelse


Anbefalte innlegg

Heisann. Min lokale fotosjappe skal få æren av å fremkalle/printe noen bilder for meg. Vil ha bildene i 13x18cm, ettersom rammen jeg skal bruke er i den størrelsen. Da dama var innom, sa de at neste størrelse er 20x25. Hvordan kan jeg da få framkalt bildet i 20x25, mens selve bildet kun er 13x18....?

 

Ser ikke noen annen løsning enn å ha litt hvite kanter rundt, som jeg heller klipper bort selv.

 

Any ideas?

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
i fotobutikken her i byen har de hvertfall 13x18.. ganske standard format egentlig.. spør butikken en gang til :)
Ja, 13x18 er standard - 5x7" er den amerikanske varianten. Elitefoto har som nevnt det i sortimentet sitt, og er et veldig pent format etter min mening. 50x70cm har samme proporsjoner, forøvrig :-)
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at tantene mine har kjøpt rammer fra før, som de vil ha bildet til å passe i. Nå har jeg en ny utfording: 12*15cm.

 

Ser for meg følgende løsning. Fremkaller et bilde i 15*20 cm, men bruker kun 12*15 cm av bildet. Resten lar jeg være hvitt. Dermed kan jeg klippe bort det hvite, og bildet er rett format. Kan det gå? eks.JPG

 

Og hvordan kan jeg gjøre dette? Skjønner jeg må fjerne noe på en av siden av bildet, men vet ikke hvordan jeg kan gjøre det i f.eks Photoshop. Tips?

Lenke til kommentar

Bruk Crop tool © velg 13x18 i str boksen øverst og dra den over bildet.

Når du har fått utsnittet du vil ha, trykk enter.

Gå nå inn på Bilde-Arbeidsområde (Canvas på eng) og velg 15x20 der, da får du bildet 13x18 i midten mens ytterkantene blir 15x20.

 

Forøvrig veldig rart at de ikke lager 13x18, det er en veldig vanlig bildestørrelse..

Lenke til kommentar
Bruk Crop tool © velg 13x18 i str boksen øverst og dra den over bildet.

Når du har fått utsnittet du vil ha, trykk enter.

Gå nå inn på Bilde-Arbeidsområde (Canvas på eng) og velg 15x20 der, da får du bildet 13x18 i midten mens ytterkantene blir 15x20.

 

Forøvrig veldig rart at de ikke lager 13x18, det er en veldig vanlig bildestørrelse..

 

Funker relavtivt bra det der, men sliter med å få gjort bildet "mindre". Altså, om jeg velger f.eks 12*17cm, så får jeg med veldig lite av bildet. Må jeg da gå ned på oppløsningen fra begynnelsen av, eller kan det gjøres på andre måter?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...