Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Dataen fryser uregelmessig


Anbefalte innlegg

Det som skjer er at skjermen fryser og den reagerer ikkje på input frå mus eller tastatur, og eg må bruke bootknappen for å restarte maskinen. Den kan fryse både i spill og kort tid etter oppstart, nokon gongar kan det går ei veke mellom kvar gong den fryser. Har satt sammen delene til pcen sjølv og problemene oppstod ganske kort tid etter dette. Den holder nokså lav temperatur på både CPU, Hovedkort og Hardisker. Har heller ikkje overklokket noen av komponentene. Har prøvd å formatere og legge inn nytt os fleire gonger uten det har hjelpt. Kjører også AVG Antivirus og AdAware jevnleg. Det er ein anna data i huset som har samme problem(Det var ikkje eg som skrudde den saman og det skjedde ikkje på samme dato som eg skrudde saman min).

 

Litt info om pcen

Os: Win XP Pro *64

Hovedkort: Asus P5E3

Prosessor: E8400 @3.0 ghz

Ram: 2048 mb DDR3 minne

Skjermkort: GeForce 9800 GTX+ (Med ny driver - 180.48)

Hardisk #1(os) 36 gb (10,000 RPM)

Hardisk #2 1TB

DVD-Rom Drive: Optiarc DVD RW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde nå å bruke mitt skjermkort i den andre pcen for å se om problemet forsvann på den, men når eg satt skjermkortet tilbake i dataen min så var det ingen respons på skjermen. Dataen starter, men skjermen er svart. Prøvde med to forksjellige skjermer og to forskjellige skjemkort. Kan det være hovedkortet som har blitt ødelagd?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hørest litt ut som det kan vere hovedkortet ja. Kanskje du kom borti noe når du holdt på å bytte deler?

 

Du kan prøve å koble fra alt det som ikke er nødvendig for å starte maskinen og få bilde. Slik som harddisk, cd-rom, alle usb ledninger osv.

 

Se hva som skjer da.

 

Får du noen "pip" feilmelding når du starter maskinen? Vist du får det så se gjennom hovedkort manualen etter hva "pipet" kan bety..

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du ser etter lignende i event-vieweren din. Etter Critical errors eller lignende under "System". Det burde ha blitt laget en logg om hvorfor og hva som feilet når maskinen din henger. Du kan også eventuelt sjekke mappen "C:\WINDOWS\Minidump", og se om det er blitt opprettet noen filer der. Om det er en fil der, last den opp. Da kan jeg ta en kikk i den om jeg ser noe som peker seg ut som en synder. :)

 

Ja, om du har kjangsen, skriv eventuelt ned STOP meldingen som kommer under bluescreen. :)

(alternativt skru av auto-restart ved å gå på:

 

- høyreklikk my computer

- properties > advanced > Startup & recovery > Settings - ta vekk kryss for auto. restart)

post-134854-1233093565_thumb.jpg

Endret av Yanami
Lenke til kommentar

Etter årelang erfaring, tilsier vilkårlig "frysing" av PC at det er problemer med minnet. Noen ganger også hovedkort, men i de tilfeller skyldes det sprengte kondensatorer på eldre kort.

 

Det trenger ikke være minnet som er ødelagt, men at det passer dårlig sammen med hovedkortet.

 

Memtest'en din fant ikke feil, men så har du ikke hatt feil på PC'n de siste dagene heller.

 

Et godt tips: Prøv minne av annet merke.

Dette løser problemet i 99% av tilfellene.

 

(forutsatt at du har stor nok PSU som gir nok strøm til PC'n)

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...