Gå til innhold

Kan man hoppe rett på høyere utdanning uten noe skole?


abbyjr

Anbefalte innlegg

Som Emnetittelen sier har jeg ikke noe skolegang jeg hadde planer om å gå på videregående igjen, men i en alder av 20 så frister d ikke å studere i 3 år før jeg kan jobbe mot bachelor grad i f.eks i.t.

Så mitt spørsmål er om det er noen andre måter jeg kan gå rett på den høyere utdanning biten uten noe form for videregående eller voksenopplæring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv....html?id=109182

 

http://www.hit.no/main/content/view/full/8742

 

Fullført og bestått 3-årig videregående opplæring med grunnkurs VK I og VK II, eller Fag/-svennebrev, eller Fylte 23 år i opptaksåret, fullført skolegang og 5 års fulltids arbeidserfaring (kan være omsorgsarbeid og militær førstegangstjeneste/siviltjeneste)

 

Følgende må dekkes innenfor eller tas i tillegg til kravene over

 

Norsk (14 uketimer)

Engelsk (5 uketimer)

Matematikk (5 uketimer)

Naturfag (5 uketimer)

Nyere historie (4 uketimer)

Samfunnslære (2 uketimer)

Karakterene må være 2 eller bedre.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
så voksenopplæring er ikke noe alternativ? etter d en kompis av meg fortalte fikk jeg intrykk av at 1-2 år på voksenopplæring tilsvarer 3 år videregående.

 

Voksenopplæring kan være en vei ja, men det kreves at du er fylt 23 år (fyller det før du er ferdig med utdanningen) og at du da vil ha 5 år skole/jobb.

 

Du kommer deg ikke inn på voksenopplæringen hvis du har skoleretten enda.

Du må også være minimum 22 år. En utvei er at hvis det ligger spesielle grunner til voksenopplæringen så kan din skolerett gjøres om til voksenopplæringen. Men dette er ikke så utrolig lett og få til.

 

Så det som jeg vil anbefale deg er dessverre 3 år vgs. Den kjappeste veien er ikke alltids den beste. Du kan jo for eksempel jobbe til du er 25 år og satse på og komme inn på realkompetanse, men dette er heller ikke noe lurt.

 

Ønsker du ikke mage år på vgs så kan du for eksempel ta vg1 vg2 (velger du selv hva du vil ta) og så ta forkurs før ingeniørfag. Men med en GS så står du mer fritt til og velge hva du vil gjøre videre. Og er man ikke motivert til 3 år vgs så kan det vel kanskje bli litt vanskelig med flere år høyere utdanning som vil være mer krevende og vanskeligere.

 

Lykke til og bare og spørre om det er noe mer. Har satt meg ganske så godt inn i dette 

Lenke til kommentar

Er du flink, så er det bare å ta alle fagene til privatist på et år. Det å få seg studiekompetanse er kanskje noe av det letteste som finnes om du tar de riktige fagene og gidder å jobbe.

 

Ergo, ikke ta fysikk, matte, kjemi, økonomi, biologi om du ikke trenger dem for det studie du ønsker å ta. Ta fag som sosialantropologi og engelsk. Sånne fag stryker du ikke på selv om du ikke studerer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Er du flink, så er det bare å ta alle fagene til privatist på et år. Det å få seg studiekompetanse er kanskje noe av det letteste som finnes om du tar de riktige fagene og gidder å jobbe.

 

Ergo, ikke ta fysikk, matte, kjemi, økonomi, biologi om du ikke trenger dem for det studie du ønsker å ta. Ta fag som sosialantropologi og engelsk. Sånne fag stryker du ikke på selv om du ikke studerer i det hele tatt.

 

Alle fagene på et skoleår som privatist? Får man det til med tanke på datoer osv.?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...