Gå til innhold

Fisk i bolle og høy musikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fisk i bolle er forresten veldig lite optimalt for en fisk. Kjøp ett akvaruim på 100+ liter. Enklere å holde pent, plass til mer planter og kanskje en fisk eller ti extra avhengig av hvor store de blir.

 

Når jeg var liten og hadde bolle, ble fisken stresset av bass og høy musikk.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er svært ulikt hvordan fisk opplever slike lyder. Enkelte fisk "digger" f.eks at eieren eller andre sitter å spiller gitar. Andre får "noia" og kan rett å slett bli sjuke av å utsettes for stresset.

 

Når det gjelder boller, er dette jo en helstøpt glassbit, uten noen former for vibrasjonsdemping. I tillegg er overflaten på glasset mye større pr liter vann, enn f.eks ett 100L akvarie. Lydeffekten vil her bli kraftig forsterket i forhold til ett rektangulært akvarie som består av limte glassflater.

 

Når det gjelder hold av fisk i boller, er dette skikkelig fy-fy. Det er ekstremt få arter som egner seg til det lille volumet, vannverdier er mer eller mindre umulige å holde stabile i ett så lite miljø, tekniske hjelpemidler som filtre er vanskelige å få til å passe/ fungere, overflaten av vann er såpass liten at det skjelden er tilstrekkelig gassutveksling (for lite O2, for mye Co2 og Nh4+), plass til gjemmesteder og nyttige planter er minimal ++++

Boller passer best til f.eks en gruppe på 4-5 små reker, eller til å ha potetgull i ;-)

Det selges daglig pakkeløsninger på tilbud, og brukte akvarier av god kvalitet, så det trenger ikke å koste allverden å få ett akvarie på 60L+++ til fiskene.

 

PS: Viste du at slørhaler er en variant av gullfisk? Viste du at denne arten normalt sett vokser ut av akvarier på selv mange hundre liter? Det å da tvinge veksten deres til å passe bollestørrelse, regnes av svært mange akvarister som meget uhumant.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om fisk i bolle, men virker det som om den ikke liker det?

Kan jo flytte den for sikkerhetsskyld, men det er jo bare en fisk,:p

Det er nok ikke så rart at fisken ikke trives i bollen. Fisk gjør skjelden det...

Forøvrig er det ikke noe i denne verden som heter "det er jo bare en fisk..."

Fisk har samme krav til ett verdig liv som ei katte, en hund, en hamster eller en undulat. Hadde du bura inne ei katte i ei speileske på 30*30*30cm, ville du hatt dyrebeskyttelsen på nakken før du fikk sagt ferdig "det er jo bare ei katte"

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at det var så fælt for de å bo i en slik bolle. Den er innredet med stein og en bro. Denne liker de å svømme under og gjerne gjemme seg litt under til tider.

Jeg har tre slørehaler og de har levd i 15 mnd nå. Akvarium på 100 liter har jeg ikke plass til.

Ser ihvertfall ikke ut for meg som om de misstrives. Dyrebutikkene hadde vel ikke fått lov og solgt dette hvis det var så fælt for de. Dyrebeskyttelsen tenker på mer enn hunder og katter.

Lenke til kommentar

Jeg beklager at jeg blir så sint! BARE EN FISK? det du gjør er ulovlig i USA, og det burde det bli i Norge også! Det er ikke bare en fisk, fisker kjenner smerte og mange husker godt. Vitenskapelig bevist.

 

Du sier akkurat det samme som om jeg hadde hatt hunden min i ei søppelbøtte og sier, det er jo bare en hund!

Lenke til kommentar
Jeg beklager at jeg blir så sint! BARE EN FISK? det du gjør er ulovlig i USA, og det burde det bli i Norge også! Det er ikke bare en fisk, fisker kjenner smerte og mange husker godt. Vitenskapelig bevist.

 

Du sier akkurat det samme som om jeg hadde hatt hunden min i ei søppelbøtte og sier, det er jo bare en hund!

 

Føler smerte?? Hva slags smerte får en fisk av å svømme rundt i en bolle?

Som mrEspen skriver så blir jo størrelseforholdet fisk/bolle det samme som menneske/hybel og så vidt jeg vet så er det ingen mennesker som har smerter av å leve i hybel..

 

I USA er det jo utrolig mange syke og rare regler da så akkurat det der tar jeg med en svær skuffe salt.

 

Det dere griner over kunne jeg vært enig i om fisken hadde levd i et kjøkkenglass på 2 desiliter... ikke en bolle på 10(?) liter

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Jeg beklager at jeg blir så sint! BARE EN FISK? det du gjør er ulovlig i USA, og det burde det bli i Norge også! Det er ikke bare en fisk, fisker kjenner smerte og mange husker godt. Vitenskapelig bevist.

 

Du sier akkurat det samme som om jeg hadde hatt hunden min i ei søppelbøtte og sier, det er jo bare en hund!

 

Føler smerte?? Hva slags smerte får en fisk av å svømme rundt i en bolle?

Som mrEspen skriver så blir jo størrelseforholdet fisk/bolle det samme som menneske/hybel og så vidt jeg vet så er det ingen mennesker som har smerter av å leve i hybel..

 

I USA er det jo utrolig mange syke og rare regler da så akkurat det der tar jeg med en svær skuffe salt.

 

Det dere griner over kunne jeg vært enig i om fisken hadde levd i et kjøkkenglass på 2 desiliter... ikke en bolle på 10(?) liter

 

Nei, en bolle er ikke tilstrekkelig plass for fisk, spesielt ikke gullfisk! Nei det blir ikke det samme som å bo i hybel, når en slørhale trenger minst 100 liter, og dere gir den 10 liter er det heller som at du har hele huset å bo i, men blir isteden satte innpå soverommet ditt.

 

Ja usa har syke lover, men dette er en lov som ikke bare gjelder i USA. dette er en lov norge vurderer å ha.

Lenke til kommentar

La oss ta utgangspunkt i en 15kvm leilighet som gir et volum på ca (5 * 3 * 2,3) 34,5m^3. Hvis vi så for enkelhets skyld regner med at et menneske og en fisk har samme massetetthet så kan vi bruke m^3/kg som forholdstall. Et gjennomsnittlig menneske på 80kg vil da har (34,5 / 80) 0,43125m^3/kg. en 10L fiskebolle har da et volum på 0,01m^3 så kan fisken veie opp mot (0.01m^3 / 0,43125m^3/kg) 0,02318840579710144927536231884058 kg. Ergo kan fisken veie opp mot 23 gram før han får like dårlig plass som mennesket.

 

Så er bare spørsmålet hvor stressa et menneske blir per m^3 i forhold til en fisk :p

 

Jeg ser at sammenligningen og regnestykket er rimelig fjernt, jeg syntes bare det var morsomt å fullføre tankerekken =)

Lenke til kommentar

Men alle har ikke plass til 100 liter på kjøkkenbenken (fordi de bor i 15kvm leil. :p). Dessuten som nevnt tidligere, folk har slørhaler som lever lenge i bolle, nå ser jeg ikke oppgitt noen maks levealder på disse dyra, men jeg ville vel tro at om en fisk ble stressa og hadde dårlig livskvalitet så dauer den før det har gått 15 mnd hvertfall!

 

Edit: Ja, jeg ser at plass ikke er all verdens argument...

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar

Ja akkurat:) plass er ikke et brukbart argument! I 10 liter kan man jo heller ha en kampfisk, snegler, reker eller planter:) En gullfisk slutter ikke vokse selv om den har liten plass.

 

Men angående høy musikk, så kjenner fiskene vibrasjonene, i vannet generelt og gjennom overflaten bollen står på;) Kan du ikke bare tømme bollen, så fisken får akkuatt nok plass og flytter forsiktig bollen til soverommet eller et litt mer rolig sted? ;)

Lenke til kommentar
Ja akkurat:) plass er ikke et brukbart argument! I 10 liter kan man jo heller ha en kampfisk, snegler, reker eller planter:) En gullfisk slutter ikke vokse selv om den har liten plass.

 

Men angående høy musikk, så kjenner fiskene vibrasjonene, i vannet generelt og gjennom overflaten bollen står på;) Kan du ikke bare tømme bollen, så fisken får akkuatt nok plass og flytter forsiktig bollen til soverommet eller et litt mer rolig sted? ;)

 

Vel, min fisk har jeg hatt godt over et år og den har ikke vokst en millimeter siden jeg fikk den...

Lenke til kommentar
Ja akkurat:) plass er ikke et brukbart argument! I 10 liter kan man jo heller ha en kampfisk, snegler, reker eller planter:) En gullfisk slutter ikke vokse selv om den har liten plass.

 

Men angående høy musikk, så kjenner fiskene vibrasjonene, i vannet generelt og gjennom overflaten bollen står på;) Kan du ikke bare tømme bollen, så fisken får akkuatt nok plass og flytter forsiktig bollen til soverommet eller et litt mer rolig sted? ;)

 

Vel, min fisk har jeg hatt godt over et år og den har ikke vokst en millimeter siden jeg fikk den...

Vel, gullfisk vokser relativt sakte, og kan oppnå en alder på 40 år, og bli nærmere 60 cm lang. Og at den ikke har vokst, tror jeg lite på. Praktbotia (som vokser ekstremt sakte) vokser selv en halv cm i året, og den vokser senere en gullfisken. Tviler også på at du har tatt opp fisken din målt den, og gjort det samme for et år siden. Nok om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...