Gå til innhold

[Løst]Når man klikker på conkyvinudet så markeres filer (gjelder ikke at ikoner forsvinner)


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nylig startet å sett på conky og har fått det til ganske bra syns jeg

Men det er noe som jeg sliter med, det er ikke blinking, ikke at ikonene på skrivebordet forsvinner (så og si kun de det finnes hjelp til der ute)

Nei her så er det slik at når jeg klikker på conky "vinduet", så markeres det en fil eller to fra tilsvarenes plass på andre siden av skjermen (conky er på høyre, ikoner på venstre) så blir det på en måte dratt en markeringsboks fra det punktet som den trur jeg (nært et ikon) trykker på til det punktet jeg faktisk trykker på (conky vinduet) høyreklikker jeg så får jeg opp menyen for skrivebordet eller et ikon.

 

Kjører Ubuntu 8.10 (jada veit at jeg er kjedelig der)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

background yes
font Bitstream Vera Sans:size=9
xftfont Bitstream Vera Sans:size=9
use_xft yes
xftalpha 0.1
update_interval 1.0
total_run_times 0
own_window yes
own_window_type override
own_window_transparent yes
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
double_buffer yes
draw_shades no
draw_outline no
draw_borders no
draw_graph_borders yes
minimum_size 324
maximum_width 310
default_color white
default_shade_color 000000
default_outline_color 000000
alignment top_right
gap_x 2
gap_y 24
no_buffers yes
cpu_avg_samples 2
override_utf8_locale yes
uppercase no # set to yes if you want all text to be in uppercase
use_spacer right

TEXT
$alignc Hostname: $nodename
$alignc Kernel: $kernel
$alignc Uptime: $uptime
${font DejaVuSans:Condensed:Bold:size=18} ${time  %d/%m-%Y %H:%M:%S}${font Bitstream Vera Sans:size=9}
${color #B8FF00}CPU:${color white}
Core1:$alignr ${cpu cpu1}%@${freq_g cpu1}GHz ${cpubar cpu1 7,76}
Core2:$alignr ${cpu cpu2}%@${freq_g cpu2}GHz ${cpubar cpu2 7,76} 
Overall Usage:$alignr $cpu% $alignr${cpubar 8,182}
${cpugraph 20,}

${color #B8FF00}MEM:${color white}
RAM ${alignr}$mem / $memmax ($memperc%)
${membar 8}
SWAP ${alignr}$swap / $swapmax ($swapperc%)
${swapbar 8}

Linux: ${fs_bar 8,200 /} ${fs_used_perc /}%
Totalt: ${fs_size /}  ${alignr}Ledig: ${fs_free /}(${fs_free_perc /}%)
Home: ${fs_bar 8,200 /home} ${fs_used_perc /home}%
Totalt: ${fs_size /home}  ${alignr}Ledig: ${fs_free /home}(${fs_free_perc /home}%)
Storeage: ${fs_bar 8,200 /media/storeage} ${fs_used_perc /}%
Totalt: ${fs_size /media/storeage}  ${alignr}Ledig: ${fs_free /media/storeage}(${fs_free_perc /media/storeage}%)

${color #B8FF00}Strøm:${color white} ${acpiacadapter}
${execpi 3 /home/alexander/.conky_script/battery_stats}
${execpi 60 /home/alexander/.conky_script/server_stats.php}

${color #B8FF00}LAN:${color white} ${alignr}IP: ${addr eth0}
${color green}LAN Download:                  $alignr${color #FF0009}LAN Upload:
${color green}${downspeed eth0} k/s                                  ${alignr}     ${color #FF0009} ${upspeed eth0} k/s
${color green}${downspeedgraph eth0 20,150} ${alignr}${color #FF0009}${upspeedgraph eth0 20,150}
${color green}Total:${totaldown eth0}  ${alignr}${color #FF0009}Total:${totalup eth0}

${color #B8FF00}WiFi:${color white} ${alignc}                 IP: ${addr wlan0} ${alignr}Rate:${color orange}${wireless_bitrate wlan0}${color white}
Link quality: ${color orange}${wireless_link_qual_perc wlan0}%${color white} ${alignr}${wireless_link_bar 8,185 wlan0}
${color green}WiFi Download: ${color white}${alignc}    ESSID: ${color orange}${wireless_essid wlan0}${color white} $alignr${color #FF0009}WiFi Upload:
${color green}${downspeed wlan0}KB/s    ${color #FF0009} ${alignr}${upspeed wlan0}KB/s
${color green}${downspeedgraph wlan0 20,150} ${alignr}${color #FF0009}${upspeedgraph wlan0 20,150}
${color green}Total:${totaldown wlan0}  ${alignr}${color #FF0009}Total:${totalup wlan0}
${color white}AP Mode: ${wireless_mode wlan0} ${alignr}AP MAC: ${wireless_ap wlan0}

 

Håper noen kan hjelpe

post-101353-1230821317_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på den posten jeg skrev i conky tråden så vil jeg si at det er bedre å starte en ny tråd enn å kapre en annen tråd, men det er nå minmening ;)

Og selvfølgelig har jeg prøvd google, skulle kanskje ha skrevet at det eneste som popper opp på google er at ikonene forsvinner og at det blinker.

Lenke til kommentar

Finner lite om dette på google...Eneste responsen er noe som "sånn er det bare". Er vel ikke akkurat et stort problem, men kan være irriterende, og kan fikses (jippi). Gode nyheter for de med skrivebordsikoner.

 

Virker som om problemet ligger i noen av standardlinjene i de fleste .conkyrc-filer. Fjern den av disse du bruker, og problemet forsvinner:

own_window_type override

own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager

(du bruker begge i din .conkyrc ser det ut som, fjern eller sett # forann begge)

 

Nå skjules riktignok ikke menyen osv øverst på vinduet, og resultatet blir et vanlig, dekorert, gjennomsiktig vindu (gitt at gjennsomsiktighetsparametre eksisterer i .conkyrc) som også vises på taskbaren (gnome-panel o.l). Den engang så vakre conkyen din vil nå se ganske kjip ut.

 

Det eneste jeg kom på var å bruke "Devil's Pie", noe som har funket for meg så langt. En ulempe er at conky-vinduets posisjon ikke låses. Vinduet kan altså flyttes med alt+venstreklikk eller liknende snarveier, noe som forsåvidt betyr lite siden man bare restarter conky hvis man kødder det skikkelig til. Installer Devil's Pie.

 

Dette burde funke i Ubuntu (i terminal): sudo apt-get install devilspie

Lag mappen /home/brukernavn/.devilspie (skjult mappe), med en .ds-fil i, for eksempel conky_devilspie.ds (ikke skjult). Rediger filen, og skriv følgende:

(if (and (is  (window_class) "Conky")
	 (matches (window_name) "Conky"))
 (begin
(below)
(stick)
(undecorate)
(skip_pager)
(skip_tasklist)
(wintype "utility")
 )
)

 

Lagre, start devilspie, start conky, observer at den grusomme markeringen har forsvunnet for alltid. For å få dette ved oppstart slenger du til devilspie -a i "sessions". Evt lag et bash-script som tar hele greia med delay for å la compiz laste før conky. Legg så stien til .sh-filen til sessions for å kjøre ved logon. Kanskje du kan alt dette, men uansett:

#!/bin/bash
sleep 15 &&
conky|devilspie -a

Markeringsbugen plagde meg svært lite, men Devil's Pie kan uansett fjerne den. Hvis noen har en annen(enklere) løsning, fortell gjerne. For alt jeg vet kan det gjøres med en enkel linje i .conkyrc'en.

 

Les http://foosel.org/linux/devilspie for informasjon om parametrene, man devilspie for info om programmet, google for flere bruksområder. Dette ble en unødvendig lang post - håper det funker :) Si fra hvis det er noe feil. (Skal se ca sånn ut.)

post-68344-1230944886_thumb.jpg

Endret av Taykun
Lenke til kommentar

Det funket :D

Den fjernet et problem, men skaper et annet.

Når jeg klikker på vis skrivebord (som jeg er totalt avhengig av) så blir conky vinduet minimert.

 

Kunne gjort det samme i compiz, men dette ble enklere, pluss at jeg deaktiverer compiz når jeg skal se film.

 

Skal google litt, takker

 

EDIT:

Fant ut av det, bytta ut (wintype "utility") med (wintype "dock")

Også gikk jeg i compiz og skrudde av skygger for conky :)

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det funket :D

Den fjernet et problem, men skaper et annet.

Når jeg klikker på vis skrivebord (som jeg er totalt avhengig av) så blir conky vinduet minimert.

 

Kunne gjort det samme i compiz, men dette ble enklere, pluss at jeg deaktiverer compiz når jeg skal se film.

 

Skal google litt, takker

 

EDIT:

Fant ut av det, bytta ut (wintype "utility") med (wintype "dock")

Også gikk jeg i compiz og skrudde av skygger for conky :)

 

Hvordan kan jeg få skrudd av rammen rundt conky?

Lenke til kommentar
Du kan lage et bashscript med delay som kjører ved oppstart. Masse om dette på google, for eksempel:

 

#!/bin/bash

sleep 15 &&

conky

 

Tilpass sleep etter hvor lang tid desktopen bruker på å loade.

 

edit: treig

Dette vil ikke fjerne skyggen. Selv om du starter et program etter desktopen er loada vil compiz tegne dekor på vinduet.

Lenke til kommentar
Dette vil ikke fjerne skyggen. Selv om du starter et program etter desktopen er loada vil compiz tegne dekor på vinduet.

Dette vil fjerne skyggen. Problemet i de fleste tilfeller er vel at compiz-dekoren legges til vinduet selv om det spesifiseres i .conkyrc-filen at skygger og liknende ikke skal brukes. Dette fordi Compiz lastes samtidig/etter conky, og dermed dekorerer vinduet.

 

Jeg ser likevel at ditt tips er betydelig enklere, men bash scriptet funker altså (brukes her i skrivende stund).

Lenke til kommentar
Dette vil ikke fjerne skyggen. Selv om du starter et program etter desktopen er loada vil compiz tegne dekor på vinduet.

Dette vil fjerne skyggen. Problemet i de fleste tilfeller er vel at compiz-dekoren legges til vinduet selv om det spesifiseres i .conkyrc-filen at skygger og liknende ikke skal brukes. Dette fordi Compiz lastes samtidig/etter conky, og dermed dekorerer vinduet.

 

Jeg ser likevel at ditt tips er betydelig enklere, men bash scriptet funker altså (brukes her i skrivende stund).

 

Dette har jeg allerede gjort å det fjernet ikke skyggen her hos meg.

Endret av oizann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...