Gå til innhold

Gammelt kamera + utsyr


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg fant ut at jeg hadde et gammelt speilrefleks kamera. Det heter minolta sr T 303. Jeg har også mange linser til dette kameraet. Men jeg har planer om å kjøpe et nytt speilrefleks kamera... Er det mulig for meg å bruke disse gamle linsene på et nytt kamera? Jeg har ikke peiling på speilrefleks kamearer i det hele tatt. Så hadde vært fint med litt hjelp...

 

Si ifra hvis dere trenger mer info... :thumbup:

 

(var usikker på hvor jeg skulle legge denne)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tatt i betraktning at dette er den første posten din, og kunnskapen om kameraet var mistenkelig snever, ville jeg anbefalt at du postet dette under 'tyvegods selges' i stedet

En av årets mest useriøse poster. Jeg leser ingenting i denne posten som hinter i den retningen. Det virker som om trådstarter har fått et gammelt system av familie eller slekt, og ikke som noe stjålet. Det var rett og slett stygt, synes jeg.

 

Dessverre finnes det ingen systemer som bruker den fatningen (MD), og det er også få som kan bruke dem grunnet registeravstand. Men har du mange gode fastobjektiver, så finnes det faktisk et system som kan bruke dem med adapter, og det er Olympus' Fourthirds/E-system. Hvis du velger noe annet er det fare for konflikt med speilen.

 

Så har du mye flott med MD-fatning vil jeg anbefale å kjøpe Olympus + adapter. Hvis vi snakker om gamle normal og telezoomer så er det ingen grunn til å bry seg. Zoomteknologien har blitt endel bedre siden 1980-tallet.

Lenke til kommentar
En av årets mest useriøse poster. Jeg leser ingenting i denne posten som hinter i den retningen. Det virker som om trådstarter har fått et gammelt system av familie eller slekt, og ikke som noe stjålet. Det var rett og slett stygt, synes jeg.

Jeg beklager hvis mitt innlegg ble tolket som veldig sårende, det var ikke meningen. Som jeg skrev var grunnen til min (feilaktige) skepsis at dette brukernavnet var registrert like før posten var lagt ut OG at innholdet gikk på at vedkommende satt med mye kamerautstyr mellom hendene uten å ha noe mer kjennskap til det enn modellen på huset.

 

For en tid tilbake fikk jeg faktisk en advarsel fra en moderator fordi jeg hjalp en person med et lignende spørsmål uten å ta hensyn til at dette var vedkommendes første post, og at jeg derfor burde ha forstått at forespørselen var mistenkelig.

 

Juleferien er en av høysesongene til innbruddstyver, og av årsakene jeg allerede har skrevet var min umiddelbare tanke at dette kunne dreie seg om en som ønsket å finne ut hva han faktisk satt med av tyvegods i hendene, for deretter å kunne annonsere det bedre i en annonse.

 

Men én tråd må være den første, og tilfeldigvis var thorous første av en slik karakter som jeg åpenbart har feiltolket. Nå vet du imidlertid grunnen til tolkningen. At jeg skulle hatt mulighet til å tolke at "trådstarter har fått et gammelt system av familie eller slekt", slik som PMnormal gjorde tre kvarter etter at trådstarter selv skrev dette i en egen post, var åpenbart vanskelig etter den første posten.

 

At mitt innlegg blir oppfattet som en av årets mest useriøse poster på nyttårsaften kl. 23:22 var litt voldsomt, men det kunne vært verre - det kunne vært postet en halvtime senere :thumbup: Godt nyttår!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg fant ut at jeg hadde et gammelt speilrefleks kamera. Det heter minolta sr T 303. Jeg har også mange linser til dette kameraet. Men jeg har planer om å kjøpe et nytt speilrefleks kamera... Er det mulig for meg å bruke disse gamle linsene på et nytt kamera? Jeg har ikke peiling på speilrefleks kamearer i det hele tatt. Så hadde vært fint med litt hjelp...

 

Si ifra hvis dere trenger mer info... :thumbup:

 

(var usikker på hvor jeg skulle legge denne)

 

Hei velkommen til forumet!

 

Om du kan se på objektivene og legge ut betegnelsen (noe sånt som "35-80 mm f 1/3.5" eller liknende)her, så kan vi (=de som kjenner Minolta litt) finne ut om det er noe å bygge videre på. Om ikke så sett utstyret pent i et glass-skap og ha det som et minne om din bestefar.

 

Finnes mye rart på nettet også, så bare søk. Fant en link HER.

Lenke til kommentar

ok, jeg har noen forskellige...

 

1. 80 - 200mm det står også 1:4,5 Laget i japan "Minolta" merke Skylight (1b) Det står "hoya" på den

2. 52mm Laget i Japan "eyemik" merke (tror jeg) Skylight (1a) Det står "hoya" på den

 

Har en til Det står: komura Lens mfg.LTD Telemore for SR X2

 

 

Hehe. Hvis dette var til noe hjelp :thumbup:

Endret av thorou
Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg fant ut at jeg hadde et gammelt speilrefleks kamera. Det heter minolta sr T 303. Jeg har også mange linser til dette kameraet. Men jeg har planer om å kjøpe et nytt speilrefleks kamera... Er det mulig for meg å bruke disse gamle linsene på et nytt kamera? Jeg har ikke peiling på speilrefleks kamearer i det hele tatt. Så hadde vært fint med litt hjelp...

 

Si ifra hvis dere trenger mer info... :thumbup:

 

(var usikker på hvor jeg skulle legge denne)

 

Sony har overtatt Minoltas objektivfatninger, og mange eldre objektiver skal passe på Sonys dSLR. Om minolta har endret objektivfatning noen gang, og om dine objektiver er til et eldre system enn den Sony har overtatt vet jeg desverre ikke. Ta med et objektiv til en Elkjøp eller Lefdal butikk, så får du testet det... :)

 

Et flott kamera-alternativ for en nybegynner vil være Sony A300. evt A350 hvis man har en LITT tykkere lommebok, skal skrive ut plakater, og kan nøye seg med litt dårligere lysfølsomhet.. :)

Endret av Ghazaa
Lenke til kommentar

Det er kun AF-optikk som fungerer på Sony. MD-fatningen er død og begravet for 20 år siden, og den hadde rimelig sær registeravstand. Så et Sony vil rett og slett få ødelagt speilet i et slik forsøk. Heldigvis finnes ingen adapter for det slik at det kun er en akademisk problemstilling.

 

Det er forresten dagligdags her på Akam at noen har arvet noe de overhodet ikke har peiling på, og det er jo helt naturlig at de da spør oss om råd.

Lenke til kommentar
ok, jeg har noen forskellige...

 

1. 80 - 200mm det står også 1:4,5 Laget i japan "Minolta" merke Skylight (1b) Det står "hoya" på den

2. 52mm Laget i Japan "eyemik" merke (tror jeg) Skylight (1a) Det står "hoya" på den

 

Har en til Det står: komura Lens mfg.LTD Telemore for SR X2

 

Sånn aller først: Det det står "Hoya" på er antagelig filtre skrudd på selve objektivene. :)

 

Ikke at jeg har noe kunnskap om slike gamle saker (søkemotorer er en fin venn), men om 80-200-telezoomen er merket "Rokkor", kan den være litt interessant. I hvertfall rent historiemessig. Minolta samarbeidet visst med Leitz (Leica), og dette var et av objektivene Minolta produserte for Leitz i sin tid (rundt 1974 eller så).

 

"Eyemik" høres ut som en litt "luguber" tredjepartsprodusent, og det spørs om det er noe å ta vare på.

 

Dingsen det står "Komura" på er en såkalt "teleconverter". Effektivt forstørrer den hva du ser i objektivet, på bekostning av bildekvalitet.

 

 

Antagelig vil dette bare ha verdi hos noen som vil bruke film for kosens skyld, eller evt. en samler. Eller, som PMnormal nevner, noen med Olympus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...