Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ram kjører på feil hastighet!


Anbefalte innlegg

Sliter med å få ramen på rett hastighet! Har disse ddr3 brikkene i pcen på 1600 Mhz. Oppdaterte bios i dag så jeg fikk muligheten til å sette de opp på rett hastighet i bios. Men nårr jeg setter de opp på 1600 Mhz detter hastigheten på prosessoren ned på 1,7 Ghz. Har en Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz. Men så lenge jeg kjører brikkene på 1066 Mhz er cpu hastigheten rett. Ser ut til at ramen har nødt til å kjøre på samme hastigheten som bus hastigheten på prosessoren, er det noen måte å få kjørt ramen på sin maks hastigheten uten at prosessoren klokker seg ned? :) På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er Asus P5E3 Deluxe som er nevnt i signaturen din, så vil jeg tro at manualen 4.4.3 (kap 4-17) og videre beskriver forholdet mellom FSB og DRAM. Asynkront og synkront er vel kanskje nevnt for eldre hovedkort enn dette. Poenget er at du kan stille Frequency på FSB og DRAM uavhengig av hverandre. Jeg er ingen ekspert så det finnes sikkert andre som kan forklare dette bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Kommer ikke noe lengre jeg, har lest to ganger men ser ikke ut til at jeg finner det rette. Eneste som står er '' The DRAM Frequency configuration options vary with the FSB Frequency settings ''.

Men på hastigheten 1600 MHz og 1800 MHz er det merket med * foran og bak. På disse hastighetene står det : Hastigheten vil automatisk bli optimalisert med CPU hastigheten(FSB) elns. Noen flere som kan beskrive hva jeg må justere i bios for å få riktig hastighet? :) Takk for svar så langt.

Lenke til kommentar
Ingen som vet hva denne funksjonene heter? Den som gjør RAM og CPU til å kjøre uavhengig av hverandre. Hadde vært å fint å kjøre brikkene på orginal hastighet! :)

SVJV har dette lite eller ingen ting å si for hastigheten på maskinen. Du kan sikkert finne marginale hastighetsforskjeller på syntetisk ram tester men i virkelig bruk vil du ikke kunne merke forskjell. Da har du uendlig mye mer igjen ved å overklokke litt. Da vil selvsagt ram også følge på med tilsvarende økning.

Lenke til kommentar

Lurer på om det kan løse problemet hvis du går inn i BIOS, og setter en fast verdi på FSB fremfor å ha den på auto. (Hvis du er usikker på hvilken verdi du skal fylle inn, kan du installere CPU-Z) Deretter kan du prøve å sette riktig hastighet på RAM. Vet ikke om det fungerer, men er vel verdt et forsøk =)

Lenke til kommentar
Lurer på om det kan løse problemet hvis du går inn i BIOS, og setter en fast verdi på FSB fremfor å ha den på auto. (Hvis du er usikker på hvilken verdi du skal fylle inn, kan du installere CPU-Z) Deretter kan du prøve å sette riktig hastighet på RAM. Vet ikke om det fungerer, men er vel verdt et forsøk =)

Får jo ikke stilt FSB såpass høyt at den når 1600 Mhz i hastighet. Har jo klokket prosessoren til 3,2 Ghz så ramen kjører på 1400 Mhz. Får vel nøye meg med 1400 Mhz, er vell ingen spessiel ytelses økning fra 1400 Mhz til 1600 Mhz. Takk for svar iallefall :)

Lenke til kommentar
Får jo ikke stilt FSB såpass høyt at den når 1600 Mhz i hastighet. Har jo klokket prosessoren til 3,2 Ghz så ramen kjører på 1400 Mhz. Får vel nøye meg med 1400 Mhz, er vell ingen spessiel ytelses økning fra 1400 Mhz til 1600 Mhz. Takk for svar iallefall :)

Du kan ikke sette ned multipler, og FSB opp enda mer da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...