Gå til innhold

Trøbbel med vrient støv(?) på sensoren


Anbefalte innlegg

Grunnen til at man ikke skal skrubbe på speilet, er at det en stor fare for å ødelegge mekanismen vipper opp speilet.

 

Tom

 

Og ikke minst at man kan skrape opp en særdeles ømtålig sølv-lag på speilet (i den tro at speilet er av samme type som det på baderommet).

Finnes divese tråder rundt om..

Her står sikkert noe fornufting. http://www.betterphoto.com/forms/qnaDetail...?threadID=30229

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støvkorn på speilen hadde jeg aldri giddet å fjerne. Det medfører fare for skade, og har ingen betydning for bildekvaliteten. Med noen få års erfaring slutter man med slike pedantiske irritasjoner, fordi man vet at det er uungåelig. Det er nesten uten unntak nybegynnere som lager tråder om slike problemer.

 

Jeg tror du kan grise like mye til med sensorswab som en liten gruppe Q-tips tapet sammen til en runding. Og man kan uten problemer bruke samme fremgangsmåte som med swabs, og bruk av heptan vil ikke legge igjen mer enn den væsken som følger med swabs. Det handler om pris, og når du tenker deg om så ser du at det i praksis er det samme, i og med at pinnen blir omtrent like stor, og det samme gjelder selve "swab-en".

 

Men jeg utelukker ikke at jeg kjøper swabs isteden, men det er enklere å ta en tur på apoteket enn å handle over nettet. Jeg har forresten ikke fått mer enn et støvkorn siden jeg kjøpte kamera (det hadde tre fra før). I tilfeller der de er synlige i bildet (blå himmel etc) så kloner jeg dem enkelt bort med Spot Healing Brush. Derfor utsettes det til stadighet. Jeg forstår egentlig ikke helt hvordan det kan bli så stort problem som mange skriver de har.

 

Nestformann1 rapporterer forresten at han har mye større problem med støv på fullformatsensoren til 5D, enn med cropsensoren til KonicaMinolta 7D. På det kameraet fikk han ikke et støvkorn på sensor før han solgte det til en kompis, og jeg tror ikke han har opplevd støv heller. Ristebrikke, må vite. Stabilisering på sensor kan ha flere fordeler enn stabilisering av all optikk. Det er blant annet hans erfaring som gjør at jeg liker det bedre, pluss at faren for sjøsyke er ikke-eksisterende. Noen av våre gutter har jo klaget over forvirring når de bruker den optiske stabilisatoren.

 

Forsiktighet bør man uansett utøve når man renser sensor-filteret.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har skitt på sensoren. Har prøvd med blåsebelg og fikk da bort en god del av det mest synlige. Men når jeg tar testbilder så er det mye igjen som jeg kan se. Testbildet er med blender f/32 mot himmelen. Jeg har ikke noe renseutstyr som swab eller lignende. Det jeg har er en reseveske av fabrikat "Kinetronics" og navn "Precision Cleaning Solution". Det står at den inneholder isopropanol. Noen som vet om dette er noe jeg kan bruke på sensorglasset uten å ødelegge noe?

 

På dette første har jeg økt sortnivået og eksponeringen i ACR for å få det mest mulig synlig

 

 

Dette er samme bildet som er åpnet i PS og der tok jeg "autotone" og det ble da enda synligere.

 

 

------

Nå har jeg tenkt i over en time.. og lest alle postene i denne tråden på nytt. Det jeg tenker jeg gjør er å først ta noen testbilder på en blender som er mer aktuell i bruk enn den minste, deretter.. om det støvet/skitten er synlig så tar jeg sjansen på å rense med den vesken jeg har. Og q-tips. (Så om jeg ikke poster flere bilder på forumet kan dere tenke dere hva som har skjedd..)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...