Gå til innhold

RGB eller DVI?


Bandini

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med DVI kommuniserer skjerm og PC automatisk med hverandre, slik at mange instillinger avtales mellom skjermkort driver og skjerm uten at du behøver å tenke på det. Har selv testet dette ut med både Windows og Linux. Dette gjelder blant annet oppløsning, oppdateringsfrekvens og antall farger. Med VGA har ikke PC/skjermkort peiling på hva som befinner seg i den andre enden. Derfor er det ofte slik med DVI at du bare trenger å justere lysstyrke og kontrast...

Lenke til kommentar

for å benytte seg av DDC så må det egen programvare til ( slik jeg har oppfattet det ).

 

magictune er et slikt program fra samsung

 

nå vet jeg ikke om det er forskjell fra de forskjelige produsenten av skjermer men samsung hadde forskjelige versjoner av magictune til de forskjelige skjermene før.

 

programmet styrer i grunnen bare de samme funksjonene som du gjør med knappen på skjermen

 

je har ikke hørt at Windows eller noen annen os har DDC program innebygget

Lenke til kommentar

DDC kan jeg faktisk ikke huske å ha vært borti. Mulig det kanskje skyldes at jeg har brukt for gamle minitorer/skjermkort i en periode og så har gått rett over på LCD med DVI, slik at jeg har hoppet over dette leddet i utviklingskjeden.

 

Men for å gå tilbake til hovedspørsmålet : Jeg vil si at DVI er bedre enn RGB, og da settes de viktigste parametrene av seg selv. Dermed slipper en å bruke "auto adjustment" i skjermmenyen.

 

I dag ville jeg nok ha standardisert på HDMI på monitor/skjermkort da DVI tydeligvis begynner å få høstfarger...

Lenke til kommentar

DVI bruker jo akkurat samme DDC standard som VGA.

 

Auto adjustment er ikke relatert til parametrene, de blir jo satt på samme måte. Problemet er at analoge signaler er laget for CRT skjermer, hvor synkpulser styrer en elektronståle rundt på skjermen. Det tar litt tid å flytte strålen etter hver linje, så det er lagt inn 'ventetid' (blanking time, front- og back-porch) i signalet.

På en CRT er man jo vant til at posisjon og størrelse må stilles inn manuellt. Flatskjermer kan gjøre dette automatisk.

Med digitale signaler trenger man ikke slik ventetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...