Gå til innhold

hjelp til nybegynners treningsprogram


-lost

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år. jeg har aldri trent før og sitter for det meste foran datan.

til jul ønska jeg meg vekter noe jeg fikk. og nå vil jeg ha hjelp til og sette opp et treningsprogram. vektene mine er på totalt 15 kg og jeg har ingen mulighet til og tra på treningssenter eller noe.

jeg vil bli sterk i armene, magen, rygg, lår, legger, og sikkert noe annet jeg har glemt og skrive.

så nå håper jeg noen vil hjelpe meg og ikke bare le av meg:)

 

EDIT: veier 75 kg og er 198cm høy.

Endret av -lost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke hjelpe deg med styrketreningen, men om du virkelig vil føle forbedring raskt, og få en penere kropp, løper du deg en tur i uken.

 

 

Hvis han vil bli enda tynnere kan han ta seg en stund i skogen... Om han vil ha større armer kan han begynne å trene med vekter.

 

Her er et nybegynnerprogram: http://www.myorevolution.com/art_trening2.asp?NyhetsID=12

 

Lykke til

 

edit:

 

Shit, så ikke at du trente hjemme. Vel, ikke all verden du kan gjøre med vektene, men hvis du har ei bjelke i huset kan du ta kroppshevinger og legge vektene mellom beina når de blir lette. Hvis du i tillegg tar armhevinger får du trent gjennom mye av overkroppen. Du kan bruke manalene til å ta bicepscurl for litt ekstra armtrening. Går også an å ta skulderpress og knebøy/markløft med dem, men blir fort litt lett. Du kan imidlertid prøve noe sånt:

 

Armhevinger 3 x 8 - 10 (legg vekter i en sekk når de blir tungt)

Kroppshevinger 3 x 5 - 10 (legg til vekter når du tar over 10 stykk)

Enbeins knebøy 3 x 5 - 10 (legg til vekter når det blir tungt, ta de mellom henda)

Manualroing - støtt hånda på en benk, og ro. http://www.t-nation.com/img/photos/04-069-...ng/image003.jpg

Bicepscurl med manualer (bruk hammergrep)

Skulderpress med manualer

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål. Trente ganske mye før, men har blitt litt dårligere de senere årene/månedene. Har også blitt litt for mye fast food og dritt. Er keen på å kutte litt ned på fettet igjen, spesielt på magen (Ikke det at jeg har blitt feit, men spesielt den lille "klumpen" nederst på magen har jeg lyst til å fjerne).

Går på studio og trener bra med styrke, men har lyst til å begynne å trene litt mer kondis/utholdenhet. Men synes jogging er så fantastisk kjedelig, er det like bra med sykling i et bra tempo? Synes det er lettere å motivere seg for sykling.

Har også lest gjennom denne tråden, og synes det sto veldig mye interessant. Men sto også utrolig mye svada og tull. Hvis noen hadde giddet å skrive et kort sammendrag, eller bare noen gode generelle tips om trening/kosthold for å få mer muskler og mindre fett, hadde det vært helt fantastisk hjelp!

Lenke til kommentar

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=177

 

4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning. Det samme arbeidet i langkjøringstempo (ca 50 min) gir imidlertid en akutt større fettforbrenning på cirka 10 gram fett, men øker nesten ikke arbeidskapasiteten. Med intervalltrening vil arbeidskapasiteten din øke med 0.5% hver gang du trener, hvis du trener 2 ganger pr uke eller mer. Dette betyr at du etter få uker forbrenner mer fett gjennom intervalltreningen, som inkludert oppvarming faktisk er mer enn 50% langkjøring. Det viktigste er imidlertid at med økt maksimalt oksygenopptak vil all forbrenning i resten av døgnet, som utgjør 80-90% av energiomsetningen, i større grad være fettforbrenning. Økt oksygenopptak og dermed større arbeidskapasitet fører dessuten til større aktivitet i resten av døgnet, øker totalforbrenningen og reduserer vekten.

 

Vektreduksjon handler i stor grad om å legge om både trenings- og spisevaner langsiktig. Både for vektreduksjon, helse og livskvalitet anbefaler vi 2 intervalløkter pr. uke pluss en lørdags- eller søndagstur i god norsk tradisjon. Skippertak med flere økter i perioder nytter, men krever vedlikehold på 1-2 treningsøkter pr. uke. Trening er ferskvare og opparbeidet kapasitet forsvinner på halvparten av tiden!

 

Kombinert med slankeperioder hvor inntak av energi er mindre enn forbruket, kan det være vanskelig å nå det høyeste hjertefrekvensområdet. Det er da viktig at inntaket av energi er karbohydrater og protein, og ikke fett. Det er karbohydratlagrene som kan gå tomme, noe som gir en kraftig reduksjon av arbeidskapasitet. Fett har vi nok av. Dersom en under slanking føler seg sliten og har problemer med å komme opp i puls, bør en være påpasselig med å legge inn hviledager.

Lenke til kommentar

så du er enig i at han trenger å miste fett? og gå ned i vekt? latterlig... som du ser er jo fyren undervektig.. nesten 2 meter og 75 kg...han trenger mer kjøtt på beina, han har ikke bruk for å gå ned til 60 kg....

 

til trådstarter: ligg i kcal overskudd, lettere å bygge muskler, hvis du ikke bor så langt unna ett senter, hadde jeg anbefalt og kjøpt med medlemskap der, mye lettere å få trent alt..

Lenke til kommentar
så du er enig i at han trenger å miste fett? og gå ned i vekt? latterlig... som du ser er jo fyren undervektig.. nesten 2 meter og 75 kg...han trenger mer kjøtt på beina, han har ikke bruk for å gå ned til 60 kg....

 

til trådstarter: ligg i kcal overskudd, lettere å bygge muskler, hvis du ikke bor så langt unna ett senter, hadde jeg anbefalt og kjøpt med medlemskap der, mye lettere å få trent alt..

Han skriver i førstepost at han ikke har mulighet til å trene på et senter, og nevner ingenting om vektproblemer. En løpetur i uken, for eksempel fire intervaller på fire minutter hver, som Jericho foreslår, gjør deg heller ikke til et radmagert beist, men gir deg god kondisjon og sterkere, penere ben.

 

Til trådstarter:

Ingars forslag ser godt ut. Hva med en kombinasjon av dette og intervallene Jericho foreslår?

 

Endring:

Stavefeil.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar

Herre min hatt! Dette er styrkeforumet, for svingende! Hvorfor diskuterer vi intervaller i det hele tatt? :dontgetit: Trådstarter spør hvordan han kan bli sterkere i hele kroppen, og det første svaret han får begynner med "Jeg kan ikke hjelpe deg med styrketreningen". Hvorfor i all verden svarer du da? Det er like tåpelig som å svare "Jeg ville ha kjøpt den hvis jeg hadde penger" til en salgsannonse; totalt uinteressant med andre ord.

 

Noen argumenterer med at trådstarter blir sprekere og får penere ben. Hadde han ønsket det hadde han spurt på Kvinneguiden :fun: Å bli penere og sprekere er ikke målet til trådstarter, og da er det ingen grunn til å foreslå det heller :) Post heller i de delene av forumet der dere kan noe ;) Alle er selvfølgelig velkomne til å delta i diskusjoner her, og jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at vi vil ha mest mulig aktivitet, men poenget er at da må man faktisk bidra med noe meningsfylt, og ikke gi svar som ikke har noen ting med emnet å gjøre. Det er liksom en grunn til at f.eks jeg holder meg mest mulig unna Familie og barn-forumet. Jeg aner jo ikke hvordan man oppfostrer en baby, og da gir jeg heller ikke råd til andre om hvordan de skal gjøre det ;)

 

Så, for å ikke bare kritisere andre så må jeg også si meg enig i at kalorioverskudd og øvelsene som Ingar skrev ned er veien å gå. Ellers så har du en del styrkeøvelser med kroppsvekt du kan se på her, og så kan du se videoer av øvelser med manualer på denne siden. Bare klikk på hver kroppsdel, og så se under "Dumbbells". Så, til syvende og sist, så vil ikke ei 4x4-intervalløkt i uka gjøre deg mer tynn enn du er, men erfaringsmessig er det utrolig tungt å ligge på kalorioverksudd når man er ectomorph, naturlig tynn og har høy forbrenning. Dermed har det lite for seg å gjøre det vanskeligere enn det er ved å være i mer aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg spiser og spiser... det er vekta mi, eneste jeg greier og gjøre med den er og få den ned om jeg vil...

 

så du er enig i at han trenger å miste fett? og gå ned i vekt? latterlig... som du ser er jo fyren undervektig.. nesten 2 meter og 75 kg...han trenger mer kjøtt på beina, han har ikke bruk for å gå ned til 60 kg....

 

til trådstarter: ligg i kcal overskudd, lettere å bygge muskler, hvis du ikke bor så langt unna ett senter, hadde jeg anbefalt og kjøpt med medlemskap der, mye lettere å få trent alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...