pierce007 Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Noen som vet om en feks kan bytte en bil med en annen bil hos en forhandler hvis den bilen har 100% kausjonist?
Kent Touch This Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Noen som vet om en feks kan bytte en bil med en annen bil hos en forhandler hvis den bilen har 100% kausjonist? Jeg forstår ikke hva du mener. Mener du at bilen du vil bytte inn er 100% belånt?
pierce007 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Skrevet 29. desember 2008 Noen som vet om en feks kan bytte en bil med en annen bil hos en forhandler hvis den bilen har 100% kausjonist? Jeg forstår ikke hva du mener. Mener du at bilen du vil bytte inn er 100% belånt? mulig det ble litt tung formulert i farten. Bilen jeg har nå står min far som kusjonist på. Lurte på om det var mulig å bytte denne i en annen bil med tilsvarende pris (ren innbytte) og da overføre kausjonistansvaret over til den nye bilen igjen
Jotun Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Han er ikke kausjonist på bilen, men på lånet som finansierte bilen! Så du kan gjøre akkurat som du vil! Du kan gi bort bilen din om du vil, men det er kanskje ikke så lurt.... Er lånet derimot med bilen som pant stiller saken seg derimot svært annerledes....
Pluggen Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Skulle ikke være noe problem siden det ikke er bilen, men pengene du har betalt bilen med som er "kausjonert" for.
Kent Touch This Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Noen som vet om en feks kan bytte en bil med en annen bil hos en forhandler hvis den bilen har 100% kausjonist? Jeg forstår ikke hva du mener. Mener du at bilen du vil bytte inn er 100% belånt? mulig det ble litt tung formulert i farten. Bilen jeg har nå står min far som kusjonist på. Lurte på om det var mulig å bytte denne i en annen bil med tilsvarende pris (ren innbytte) og da overføre kausjonistansvaret over til den nye bilen igjen Forstår fortsatt ikke helt hvor du vil hen, men dersom jeg forstår deg riktig har du en bil som er belånt. Du kan da bytte denne inn i en annen bil, men da må lånet på eksisterende bil slettes og det må tegnes et nytt lån med pant i den nye bilen. Dette koster penger i form av etableringsgebyr osv., og lånet må søkes på nytt. Skulle ikke være noe problem siden det ikke er bilen, men pengene du har betalt bilen med som er "kausjonert" for. Såfremt det ikke er pant i bilen ja. Er bilen finansiert med en som stiller sikkerhet i form av innskudd eller fast eiendom er det selvsagt ikke noe problem å bytte inn bilen. Har du pant i bilen er det litt mer som skal på plass.
Jotun Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Han skriver jo at faren er kausjonist.... Da har man vel ikke pant i bilen? Hva er vitsen med kausjonist da?
Kent Touch This Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Han skriver jo at faren er kausjonist.... Da har man vel ikke pant i bilen? Hva er vitsen med kausjonist da? Kausjonist er en person utover deg selv som stiller sikkerhet ovenfor banken for at du skal betale for deg. Det er ofte brukt i tilfeller der inntekten til lånetager ikke helt strekker til hva banken ønsker, og banken derfor vil ha en de kan få penger av dersom du ikke betaler. Det kan stilles kausjonist på hvilket som helst lån, også billån. Endret 29. desember 2008 av Sluquet
Jotun Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 I know... Men da eg kjøpte bil og gamlingene kausjonerte så tok eg jo ikke pant i bilen?! Eg gjorde hvertfall ikke det
Kent Touch This Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 I know... Men da eg kjøpte bil og gamlingene kausjonerte så tok eg jo ikke pant i bilen?! Eg gjorde hvertfall ikke det Da har du sikkerhet et annet sted, eventuelt tatt opp et dyrt lån uten sikkerhet.
Jotun Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 Nææh..... Kanskje gamlingene stilte huset deres til disp! hehe... Lenge siden dette nå... Tar nok feil!
Kent Touch This Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Nææh..... Kanskje gamlingene stilte huset deres til disp! hehe... Lenge siden dette nå... Tar nok feil! "Ingen" banker vil låne ut penger til en ung person som skal bruke disse pengene på noe så risikabelt som en bil uten noen form for sikkerhet / eventuelt skyhøy rente. Endret 29. desember 2008 av Sluquet
perjohan Skrevet 29. desember 2008 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Du har kanskje fått svar, pierce007. Men i tilfelle du er blitt forvirret av noen av de litt uklare svarene som er kommet på slutten, prøver jeg meg på en kort forklaring: Banken må alltid ha en eller annen form for sikkerhet når de låner ut penger. Det kan være pant i bilen, i et hus du eller noen andre eier, den verdifulle frimerkesamlingen din, etc etc. Lavest rente får man ofte ved å gi pant i fast eiendom, vanligvis et hus eller en leilighet. Men når man er godt kjent av banken, dvs har noen år på baken og har betalt regningene sine punktlig i noen år, holder det ofte uten sikkerhet i bil eller hus eller noe annet. Faren din er nok i den situasjonen. Han har altså garantert for at du skal betale lånet. Hvis du ikke gjør det, vil han ta ansvaret og betale det banken skal ha. Det har han skrevet under på. Det er det som kalles å kausjonere for lånet. Da er det ikke pant i bilen (eller noe annet). Lån garantert av en kausjonist har strengt tatt ikke noe med bilen å gjøre. Du kan selge bilen og kjøpe karameller for pengene. Eller gi den bort. Eller gjøre det som du ønsker: Bruke pengene du får for den gamle til å kjøpe en annen bil. Så lenge du betaler avdragene, er det ingen som bryr seg om du har en bil eller et lass med karameller i garasjen. Du behøver altså ikke å innfri lånet. Det er dette som er situasjonen om faren din er kausjonist for billånet ditt. Så svaret på spørsmålet ditt er enkelt og greit: Ja. Endret 29. desember 2008 av perjohan
Kent Touch This Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Du har kanskje fått svar, pierce007. Men i tilfelle du er blitt forvirret av noen av de litt uklare svarene som er kommet på slutten, prøver jeg meg på en kort forklaring: Banken må alltid ha en eller annen form for sikkerhet når de låner ut penger. Det kan være pant i bilen, i et hus du eller noen andre eier, den verdifulle frimerkesamlingen din, etc etc. Lavest rente får man ofte ved å gi pant i fast eiendom, vanligvis et hus eller en leilighet. Men når man er godt kjent av banken, dvs har noen år på baken og har betalt regningene sine punktlig i noen år, holder det ofte uten sikkerhet i bil eller hus eller noe annet. Faren din er nok i den situasjonen. Han har altså garantert for at du skal betale lånet. Hvis du ikke gjør det, vil han ta ansvaret og betale det banken skal ha. Det har han skrevet under på. Det er det som kalles å kausjonere for lånet. Da er det ikke pant i bilen (eller noe annet). Lån garantert av en kausjonist har strengt tatt ikke noe med bilen å gjøre. Du kan selge bilen og kjøpe karameller for pengene. Eller gi den bort. Eller gjøre det som du ønsker: Bruke pengene du får for den gamle til å kjøpe en annen bil. Så lenge du betaler avdragene, er det ingen som bryr seg om du har en bil eller et lass med karameller i garasjen. Du behøver altså ikke å innfri lånet. Det er dette som er situasjonen om faren din er kausjonist for billånet ditt. Så svaret på spørsmålet ditt er enkelt og greit: Ja. Nå glemmer du å ta med i beregningen at det også er fullt mulig å ha kausjonist på et billån med pant i bilen. Dette gjøres for eksempel når du normalt har for lav inntekt til at banken vil gi deg pengene, men siden du stiller kausjonist ser de litt igjennom fingrene. Til trådstarter: Det letteste er å snakke med din far. Han vet mer om din situasjon enn noen her på nettet.
perjohan Skrevet 30. desember 2008 Skrevet 30. desember 2008 Kausjonssikkerhet med pant i bilen er smør på flesk. Men alt er vel mulig ... I så fall er det pantet i bilen som stopper det trådstarter ønsker, ikke kausjonssikkerheten. Enig i at det er enklest for trådstarter å snakke med faren. Det fins vel også noen lånedokumenter i huset som gir svaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå