Gå til innhold

Hva slags utdanning elns har du planlagt til høsten?


unserheld

Anbefalte innlegg

Det som kjennetegner en matematiker er en spesielt utviklet evne til analytisk tenkning og det å finne en strukturert tilnærming til kompliserte problemer. Dette er generelle egenskaper som gir en rekke yrkesmuligheter. Matematikere er idag etterspurt og får jobb innen bl.a. økonomi og finans, forsikring- og bankvesen, telekommunikasjon, informasjonsteknologi, ingeniørfag og offentlig forvaltning. I tillegg har man jobbmuligheter innen undervisning på alle trinn
I alt fra oljeindustri og data til finans og forsikring trenger man personer med god innsikt i matematikk

 

Nå er det klart at dette er reklame for matematikk-studiene til universitetene, men det er nok fortsatt en del sannhet i det de sier. Tror du alt matematikere kan gjøre er å sitte og lese bøker? Du er da godt over gjennomsnittet begavet selv hva gjelder matematisk forståelse, så at du er såpass trangsynt når det kommer til hvordan en kan bruke matematikken til finner jeg litt pussig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de ikke sier er at de fleste av de jobbene krever statistikk, ikke ren matematikk. Det er grunnen til at jeg går inn i statistikk og ikke ren matematikk.

 

F.eks. alle jobbene som ble nevnt her

I alt fra oljeindustri og data til finans og forsikring trenger man personer med god innsikt i matematikk

Trenger man statistikk for, ikke ren mattematikk, unntatt data som krever anvendt matematikk, men da burde du heller ha studert datateknologi og oljeindustri som krever anvendt matematikk.

 

Og her krever

bl.a. økonomi og finans, forsikring- og bankvesen, telekommunikasjon, informasjonsteknologi, ingeniørfag og offentlig forvaltning.

Økonomi, finans, forsikring, bankvesen krever statistikk. Informasjonsteknologi er jo hele emnet, så det vet jeg ikke helt hva de mener. Telekommunikasjon er det eneste feltet som man kan bruke ren matematikk til i industrien, og det er f.eks. til spionasje. Det er en jobb jeg ikke tror jeg ville ha vært særlig flink til, fordi jeg er ikke veldig kreativ. Ingeniørfag krever anvendt matematikk og da kan du like godt studere ingeniørlinjen. Saken er det at det er få jobber hvor du kan direkte anvende abstrakt algebra. Arbeidslivet ønsker folk som kan anvende kunnskapene sine. For arbeidslivet har det ingenting å si om du kan bevise ditt og datt, og ren matematikk er bare bevis.

 

Jeg hadde egentlig planer om å studere ren matematikk, fordi det er det jeg liker best. Jeg hadde ikke tenkt så langt og hadde tenkt på å bli professor, og så sto det på UiO sine sider at det er jobber i industrien også, så jeg hadde det som back-up. Jeg fant en atikkel på internett hvor de skrev de hvor forferdelig arbeidmarkedet er for professorer, og det er ikke noe du kan satse på å bli. Jeg spurte dereter på et annet forum, og det var en person som skrev en veldig god post.

 

Assuming you are good enough to do a preferably statsy PhD, you can go into a quantitative role at an investment bank or somewhere you will be paid shed loads of money for your work. If you want to stop after a bachelor's degree you can go into actuarial where you can also earn large amounts.

If you prefer pure mathematics, there's significant opportunity in computer security. Most governments need pure mathematicians for their spy-related activities!

applied mathematicians are in less demand in industry, since courses generally don't give you enough practical experience to be of any use. In this case, do engineering instead.

 

Hvis det han sa var riktig ville det være naturlig å gå inn i statistikk, fordi det er mange som vil ha de jobbene for ren mattematikk, og det er mye flere jobber med bedre lønn innenfor statistikk. I tilegg, så sendte jeg oppgaven min til en professor i Singapore som hadde lyst til å se oppgaven min. Jeg sa også at jeg planlegger å studere statistikk istedenfor ren mattematikk, og han sa at det var et lurt valg. Ikke bare er det lettere å få jobb innenfor industrien, men det er også lettere å få akademiske jobber også.

 

At dette gjør meg trangsynt forstår jeg ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Og du er sikker på at arbeidsmarkedet i USA og Norge er helt likt?

Han er fra England, og dette er et britisk forum med folk fra hele verden. Det er folk fra Norge, USA, Kina, Japan, Iran, etc.

 

Nei jeg er ikke 100% sikker på alt er likt, men jeg tviler sterkt på at det er så forskjell også, med tanke på at vi har samme samfunnsstruktur. Vi har banker og firmaer i Norge også. I Norge er det faktisk tenkelig at telekomunikasjon er enda mindre viktig enn i USA/england, fordi vi har mye mindre behov for spionasje.

 

Ja, jeg er 100% sikker på hva jobbene krever.

 

PS: Den fyren har tatt matematikk på Cambridge og er ferdig med ihvertfal bachloren. Dermed burde han ha peiling på hva han snakker om.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Og du er sikker på at arbeidsmarkedet i USA og Norge er helt likt?

Han er fra England, og dette er et britisk forum med folk fra hele verden. Det er folk fra Norge, USA, Kina, Japan, Iran, etc.

 

Nei jeg er ikke 100% sikker på alt er likt, men jeg tviler sterkt på at det er så forskjell også, med tanke på at vi har samme samfunnsstruktur. Vi har banker og firmaer i Norge også. I Norge er det faktisk tenkelig at telekomunikasjon er enda mindre viktig enn i USA/england, fordi vi har mye mindre behov for spionasje.

 

Ja, jeg er 100% sikker på hva jobbene krever.

 

PS: Den fyren har tatt matematikk på Cambridge og er ferdig med ihvertfal bachloren. Dermed burde han ha peiling på hva han snakker om.

Jeez virker som om at du ikke burde ha noe prob med å studere akkurat det du vil.

Hva slags karakterer krever f eks ntnu? Og regner med det er karakterer fra vgs det tales om her?

Lenke til kommentar
Og du er sikker på at arbeidsmarkedet i USA og Norge er helt likt?

Han er fra England, og dette er et britisk forum med folk fra hele verden. Det er folk fra Norge, USA, Kina, Japan, Iran, etc.

 

Nei jeg er ikke 100% sikker på alt er likt, men jeg tviler sterkt på at det er så forskjell også, med tanke på at vi har samme samfunnsstruktur. Vi har banker og firmaer i Norge også. I Norge er det faktisk tenkelig at telekomunikasjon er enda mindre viktig enn i USA/england, fordi vi har mye mindre behov for spionasje.

 

Ja, jeg er 100% sikker på hva jobbene krever.

 

PS: Den fyren har tatt matematikk på Cambridge og er ferdig med ihvertfal bachloren. Dermed burde han ha peiling på hva han snakker om.

Jeez virker som om at du ikke burde ha noe prob med å studere akkurat det du vil.

Hva slags karakterer krever f eks ntnu? Og regner med det er karakterer fra vgs det tales om her?

For matematikk/statistikk kreves det bare studiespesialisering. Hadde jeg gått på allmenn og fokusert mindre på matematikk ville jeg sikkert ha klart å komme inn på vetrniærstudie. Det var absolutt noe jeg tenkte på. Problemet er at jeg er elendig i de biologiske aspektene av kjemi, f.eks. organisk kjemi. Alt for mye pugging, og jeg klarer ikke å skrive det på riktig måte om jeg vet det. Ergo, det ville vært et dumt valg å gå inn i en retning hvor jeg ville gjort det elendig.

 

Går på IB (tok eksamen i engelsk ifjor og fikk 7 av 7.)og tror jeg vil få ca. 37-41 av 42 poeng, så i teorien kan jeg forsatt ta vetrinærstudie, men jeg tror ikke det er så lurt med tanke på hvor mye jeg sliter med kjemi.

 

Dermed tar jeg det jeg liker best, men jeg må tenke på lønnen og hvor lett det er å få jobb og hva slags jobber som er tilgjengelige. Derfor tar jeg statistikk, istedenfor ren matematikk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...