Gå til innhold

Kan PCI-Express x16 porten brukes til noe annet enn skjermkort?


Glenn Østerud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, ikkeno problem det. Du vil sannsynligvis ikke få full hastiget, ettersom raidkontrolleren sannsynligvis ikke bruker alle PCI-E lanes som er tilgjengelig, men så er vel ikke det det største problemet heller :) Kjører selv ett PCI-E 4x RAID kort i en 16x slot på min server.

 

Du kan forøvrig bruke alle PCI-E kort i den 16x slotten... Egentlig skal du kunne bruke alle PCI-E kort i alle slots om hovedkortprodusentene faktisk hadde laget slottene med åpne ender. Ett kort som følger standarden skal nemlig oppdage hvor mange lanes det har tilgjengelig selv og begrense seg til å bruke disse. Skjønt jeg ville ikke prøvd å kjøre ett heftig skjermkort i en "liten port" grunnet uvisse strømkrav og særs redusert ytelse...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
heftig skjermkort i en "liten port" grunnet uvisse strømkrav og særs redusert ytelse...

Veldig int.

En kamerat av meg vurderer å bygge seg en server for å lære seg/kjøre VMWare ESXi, og sliter da med en kompatible hovedkort og spesielt diskkontrollere. Jeg har en server kjørende, men bruker i dag en PCI-X RAID kontroller som står i en vanlig PCI slot.

 

Noe bedre ytelse hadde nok ikke vært å forakte. Hvilken type kort bruker du?

 

Mvh,

Glenn

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg ett helt rent software raid da, men jeg har ett adaptec AAR-1430SA Serial ATA HostRAID kort (er iallefall det diskmanager lister det som) - dette på ett DFI Lanparty nForce4 ultra-d socket 939 kort da. Men jeg kjører ikke raid på diskene, jeg trengte bare flere SATA ports :)

 

http://www.adaptec.com/en-US/products/Cont...try/AAR-1430SA/

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...