Gå til innhold

BK: Nidelven by night


picatta

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg nytt stativ, og dro ut her en dag for å fotografere litt nattmotiver.

 

Føler at det er noe som mangler på disse bildene før dem er "perfekte", men finner ikke ut hva.

 

 

 

 

post-36746-1230376537_thumb.jpg

Kamera: Canon EOS 450D KIT

F-stopp: f/22

Eksponeringstid: 30 sekunder

ISO-hastighet: 1600

Brennvidde: 20mm

post-36746-1230376562_thumb.jpg

Kamera: Canon EOS 450D KIT

F-stopp: f/14

Eksponeringstid: 30 sekunder

ISO-hastighet: 800

Brennvidde: 48mm

post-36746-1230376584_thumb.jpg

Kamera: Canon EOS 450D KIT

F-stopp: f/36

Eksponeringstid: 15 sekunder

ISO-hastighet: 1600

Brennvidde: 55mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan generelt være vrient å få nok innhold i slike nattbilder. Himmelen blir gjerne helt sort, og om du eksponerer den lenge nok til å få kontraster, er lys fra hus og lignende fullstendig utbrent. Bylys er i tillegg gjerne veldig gult, og preger alt i hele motivet.

 

Prøv samme motiv noen timer tidligere, sent i skumringen. Selv om det virker forholdsvis mørkt for det blotte øye, kan du da få fine mørke gradienter i skybildet, samtidig som det faller litt mer enn gule gatelykter på byen.

 

Vær også påpasselig med å legge fokus rett (http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html), og rett gjerne opp horisonten i ettertid :)

Lenke til kommentar
Skarphet, mann.

 

Ja, det kan bli mye støy med så høy iso, har sett at når jeg "nattfotograferer" med stativ, blir det best med lavest mulig iso, når man bruker blenderprioritert modus (AV), får man den rette, lange eksponeringstiden som er nødvendig.

PS. I tillegg til å bruke stativ, synes jeg det hjelper på skarpheten å bruke tidsutløseren i stedet for å "trykke av" selv. Da uroer man stativet minst mulig...

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Hvilket kit-objektiv er det du bruker? Om det er det med IS, må du slå den av ved bruk av stativ.

Tidsutløseren er også kjekk å bruke som sagt tidligere - prøv å fokuser først for så å slå av autofokusen, slik at kameraet ikke begynner å fokusere selv (og bommer).

ISOen bør være i 100-200 sjiktet - det som er kjekt med stativ, du kan i stor grad se bort fra lukkertiden. Du trenger heller ikke så liten blenderåpning som du har valgt her. Prøv igjen en kveld med 5.6 - 8.

Når det er sagt, trenger det som nevnt ikke å være bekmørkt ute.

 

Selve motivet får meg hvertfall til å savne Trondheim :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange innspill her! Setter stor pris på dem :)

 

Jeg satt fokuspunktet selv, men følte at lysene blir så forferdelig utbrent ved høy blenderåpning, derfor satte jeg dem så høyt.

 

Føler at det er vanskelig å fokusere riktig når det er såpass mørkt ja, får heller prøve tidligere på kvelden. Motiver blir vel uansett så uskarpe når det er såpass mørkt og lite lys eller?

Lenke til kommentar
Føler at det er vanskelig å fokusere riktig når det er såpass mørkt ja, får heller prøve tidligere på kvelden. Motiver blir vel uansett så uskarpe når det er såpass mørkt og lite lys eller?

 

Nei, det er fint mulig å få skarpe motiv, selv ved lite lys.

 

Husk forresten at for liten blender (16+) i seg selv kan føre til manglende skarphet. Se http://www.earthboundlight.com/phototips/d...-apertures.html.

Lenke til kommentar

Ville nok valgt en litt større blenderåpning og lavere ISO.

 

På cropkameraer med såpass høy pikseltetthet som 450D så er det neppe mye vits i å gå under f/11. Da begynner diffraksjonsuskarphet å spille inn, og det er ikke noe å vinne på å redusere blenderåpningen noe mer. Jeg ville prøvd noe mellom f/8 og f/11.

Lenke til kommentar

Det første bildet er best komponert, selv om horisontlinjen er litt skjev. Det ser også ut til at været ikke var helt topp da du tok bildet, ville ventet til det ble skyfri himmel, eventuelt solnedgang...

Bildet er veldig kornete noe som kommer av høy ISO hastighet. Jeg ville tatt den ned til ISO 200, eventuelt 400. Så ville jeg slått kameraet over i Av modus og tatt blenderen på enten f/11 eller f/16. Da ville du fått "stjerneeffekt" på lysene. På Av modus ville dessuten lukkertiden kommet av seg selv. Et lite tips er også å slå av IS'en som er nevnt allerede. Skarpheten kan komme av rystelser når speilet vippet seg opp eller når du trykte på utløseren. Derfor er det også lurt å bruke selvutløser på 10 sekunder eller lignende, og også låse speilet.

Det var vel det meste... :thumbs:

 

http://www.artfoto.no/magnus4.html

Endret av GrandM
Lenke til kommentar

Hadde utløseren på 2sec forsinkelse, så rystelsene kommer ikke av det, men muligens stativet, IS som var aktivert eller da speilet vippet seg opp.. Ser at jeg også hadde aktivert 'støyreduksjon ved høy ISO' funksjonen i kameraet, så kan være den som har gjort det så uskarpt. Opplevde at 'støyreduksjon ved lang lukketid' gjorde bildene mer uskarpe enn skarpe ved nattebilder. Noen her som vet hvorfor dette er tilfellet?

 

Er det en mulighet for å låse speilet så det ikke oppstår rystelser?

Lenke til kommentar

Ja, du må gå inn på en spesiell meny i kameraet. "avanserte innstillinger" eller noe sånt. Så bare blar du gjennom der blant funksjonene til du finner "låse speil". Husker ikke dette godt nok men hvis du ser i instruksjonsboka finner du det sikkert.

 

Grunnen til at bildet blir mer uskarpt ved støyreduksjon er at kameraet "blurer" bildet for å få vekk støyen. Dette er bedre å gjøre ved etterbehandling på pc'en.

Lenke til kommentar
....... IS som var aktivert eller da speilet vippet seg opp.. ..?

Du må slå IS funksjonen av når du bruker stativ, ellers blir det "motsatt" effekt...og som andre har påpekt ville det også hjulpet med noe større blenderåpning..(ser et bilde jeg tok i desember der, samme motiv, har jeg blenderåpning 7.1 på, jeg hadde ikke stativ, men det ble bra støtte på rekkverket på broen, og tids-utløser ble brukt.)

RandiA

Lenke til kommentar
...så kan være den som har gjort det så uskarpt...

Det er ser ut som det flere kilder til dette her, men flere har nevnt en helt åpenbar årsak. Du har benyttet til dels ekstremt små blendere som uansett vil gi uskarpe bilder (diffraksjon) på en cropsensor. Som andre også har nevnt, sett ISO på optimal kvalitet (ISO 100 på ditt kamera?). Du har stativ så det er bare å kompensere med lukkertiden.

 

Du sier også at du er plaget av at bildene blir utbrent, hvis du benytter halvautomatiske programmer er det bare å sette eksponeringskompensasjonen slik at dette ikke skjer.

 

Edit: På så lange lukkertider spiller neppe speillås noen rolle, men du bør uansett lære deg til å aktivere denne nå du benytter stativ.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at når du tar bilder på stativ med lang lukkertid fanges alle rystelser opp, både mindre og større. Jo lengre lukkertid du har jo viktigere er det at kameraet står i ro. Vipper du opp speilet på forhånd slipper du den lille rystelsen i begynnelsen av bildet. Jeg har testet dette flere ganger, og å låse speilet virker, i ihvertfall for meg. Det er vel ikke av de viktigste justeringene, men den hjelper. :yes:

Lenke til kommentar

Det er herlig å komme tilbake til min egen post og se så mange tilbakemeldinger, og dere skal vite at jeg har tatt dem alle til meg, lest igjennom linker og alt, og at jeg nå gleder meg virkelig til å gå ut og ta flere nattebilder. Så skal jeg poste dem her, så får vi se om jeg har lært noe i det hele tatt av dere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...