Gå til innhold

Skal jeg konfimere meg?


Anbefalte innlegg

hvorfor man skulle takke nei til så mange penger uten å gjøre en dritt for dem er langt forbi min forståelse..

 

Personlig integritet. Det er gjerne sånt som kommer med alderen, men det er en fin egenskap å se i et lite fåtall fjortiser. I og med at konfirmasjonen liksom skal være overgangen fra barn til voksen, så bør man ha baller nok til å være ærlig om hva man tror og mener.

 

For å snu på det, hvorfor skal man lyve til hele slekten for en liten pengesum?

Hvis slekten tenker at konfirmasjonen ikke er den tiden hvor man går fra ungdom til voksen men den tiden hvor man erklærer seg selv som kristen for deretter å få penger for det, så ser jeg ingenting galt med å bare gå med på det. Hvis man sier til besteforeldrene sine at man ikke vil konfirmere seg kristelig fordi man ikke har troen, og de velger å ikke gi deg pengene av den grunnen (altså at de holder pengene tilbake fordi du ikke er kristen, i stedet for å gi pengene fordi du er blitt voksen) så ser jeg ingenting galt med å bare gå med på det.

 

Personlig mistet jeg troen i konfirmasjonstiden (eller rettere sagt pga konfirmasjonstiden), men festen var allerede planlagt og jeg valgte heller å glede familien, som i ettertid har vist seg å være svært lite troende, framfor å sette personlig integritet først. Men hadde jeg vært jøde under nazitiden så hadde jeg nektet for det hvis det kom en soldat på døren og spurt meg, rett og slett fordi livet er for kort til å ikke få det meste ut av det pga prinsippsaker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var tilstede under en Humanistisk konfirmasjon i fjor. Det virka som et veldig godt program å være med på. Når jeg ser her må jeg si at jeg særlig liker punktet om "evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål". Det er det stikk motsatt av hva relgion er og en veldig nyttig lærdom å ha med seg videre.

Lenke til kommentar

Jeg syntes konfirmasjonen var en hyggelig periode, og mye interessant å høre på. Bibellesing -og tolkning var heller ikke så gale, da jeg interesserer meg for det òg. Selv er jeg ikke kristen, men det er da godt å vite hvordan ting foregår.

 

For meg var heller ikke annen konfirmasjon noe alternativ, og kan være noe av grunnen til at jeg valgte kristen konfirmasjon, for å konfirmere meg var noe jeg ville.

 

Men for deg blir det å ta det som passer deg. Om penger er ditt største motiv, så kan du like godt ta tilbudet til faren din. Om det er det sosiale som hører med, så går både borelig og kristen konfirmasjon helt fint, da begge tilbyr bra med dette :)

 

Hvis slekten tenker at konfirmasjonen ikke er den tiden hvor man går fra ungdom til voksen men den tiden hvor man erklærer seg selv som kristen for deretter å få penger for det, så ser jeg ingenting galt med å bare gå med på det. Hvis man sier til besteforeldrene sine at man ikke vil konfirmere seg kristelig fordi man ikke har troen, og de velger å ikke gi deg pengene av den grunnen (altså at de holder pengene tilbake fordi du ikke er kristen, i stedet for å gi pengene fordi du er blitt voksen) så ser jeg ingenting galt med å bare gå med på det.

 

Slik ble det fremlagt av min mor, noe jeg ble ganske skuffet over. Dette ofret ingen frihet til meg, og vitnet til foreldrede dogmer og normer som ikke burde ha plass i samfunnet den dag i dag. Det viste inget annet enn en ufortjent favoritisering av et kristent syn.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Det var mye snakk om tro i moderne tider, det var for det meste debatter à la "Jeg tror på Gud, tror jeg, men jeg vet ikke om dette med engler helt går...", hvor presten/lederen svarte at det viktigste var at man trodde på Jesus så man ikke kom til helvete.

 

Dette mener jeg er en veldig god grunn til å bli skeptisk til relgion. Hvis du som kristen gjør dette, og plukker aktivt ut deler av bibelen som du velger å tro på og andre deler som du ikke tror på, hva har du igjen da? Det som i hvertfall er sikkert er at dine personlige valg ville ikke være likt med hvordan andre mikser sammen sin private reglion. Hva slags regilon er det man egentlig da ender opp med å tilhøre? Det er ihvertfall ikke kristendom etter bibelen, fordi bibelen har du forlatt når du velger å utelukke deler av den.

Lenke til kommentar
Hadde borglig konfirmasjon, Så American history x, pratet om samfunsrelaterte spørsmål osv som faktisk er nyttig

Vi så The Wave, dette i 1991 om jeg ikke husker helt feil, mulig '92.

 

The setting of The Wave is Gordon High School, 1969. The plot revolves around history teacher, Mr. Ben Ross, who cannot answer the question of why the Germans allowed Adolf Hitler and the genocidal Nazi Party to rise to power, acting in a manner inconsistent with their own pre-existing moral values. The only way he can see to answer the question is to start an experiment that shows the students what it may have been like in living in Nazi Germany.
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wave_(book) da det ga en litt bedre beskrivelse enn det står om på siden om filmen.

 

En ganske bra film. Skal være basert på en sann historie, The Third Wave, men det er visst diskutabelt. Sant eller ei så er historien god og kanskje til og med lære rik ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...