Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Sportsbiler", ting å passe på?


3nity

Anbefalte innlegg

Hei , det er ikke så altfor lang tid til jeg skal kjøpe meg bil.

Jeg har alltid likt mye krefter, og det som kommer til å stå høyt når jeg kjøper bil er antallet hester i bilen. (legger mer vekt på krefter enn utsjånaden)

En annen ting jeg har fallt for innen bil er utsjånaden (usikker på hvordan dette skrives på bokmål :p).

Her snakker jeg da retningen Mazda RX-7, Nissan 200SX, Subaru Impreza WRX.

 

Har da flere spørsmål om disse :

Hvordan er de å kjøre på vinterføre ?

Må deler ofte skiftes ? (ved normal bruk , ikke banekjøring)

Mye avgift om du har 250 hester ?

Bruker mye bensin ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De du har nevnt er ganske "jordnære" sportsbiler som passer godt på norskt føre, spesielt Imprezaen, som er helt yppelig på vinterføre. Avgiften er en liten sum om du skal importere. Delene må ikke skiftes oftere enn med andre bilen, OM du kjøre de som andre biler. Tipper at hvis man har en slik bil, så blir man ikke å ligge i fartsgrensa hele tiden, og jo hardere kjøring, jo oftere må man skifte deler.

 

Alt bruker bensin, og større motore bruker mer bensin, sånn er det bare :)

 

Utseendet.

 

Joda, det stemmer relativt godt, unge mann.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig mer vedlikehold på en bil det er tatt ut 300hk av en 2-liter i stedet for 100hk av samme motorvolumet, uansett kjørestil. RX7 er jo wankel, så her er det jo enda mindre volum.

 

Det har jeg faktisk fått med meg, med er det noe særlig anna enn å ta oljeskiften osv oftere ? : )

Og er det dyr vedlikehold det er prat på her ?

Lenke til kommentar

Har en 200SX S14 selv og kan svare angående den.

Hvordan er de å kjøre på vinterføre? Ikke vært noe problem til nå, er første vinteren jeg kjører min.

Må deler ofte skiftes? Ikke oftere vanlig. Oljeskift er viktig å ta ofte.

Mye avgift om du har 250 hester? Hvilke avgifter tenker du på? Årsavgift er den samme som alle andre personbiler med bensinmotor.

Bruker mye bensin? På blandet småkjøring bruker min (med noen små mods) ca 1l på mila ofte litt mer.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg kun svare angående 200sx da jeg har eid en S13 i snart fire år, selv om min sikkert e den i norge som er kjørt minst de fire årene er jeg enda overbevist om at det er en kjempebra bil :p

 

Fleste bilene du finner på autodb som er uten skilt er jo japanske biler som en eller annen nisse skal tjene seg penger på å importere, kommer disse bilene fra japan får du ikke skilter på de! Så skal du kjøpe en som er importert pass på at den kommer fra Europa, vil anbefale sveitsiske biler da de kom orginalt med takluke AC og diffbrems.

 

Begynner å bli lite bra biler å velge mellom ute i den store verden. Har titt og ofte tittet på markede når det gjelder disse bilene i det store utlandet, og virker på meg som at det er bedre utvalg i biler i norge enn i f.es tyskland. Kan jo sitte på gjerde å vente på at det skal komme ett bra eksemplar til salgs også kjøpe den, men da må du ha tolmodigheten med deg.

 

Når du skal kjøpe deg "sportsbil" så ikke se den blind på KM telleren eller servicehefte, mange av disse bilene har ikke vært inne på verksted for reperasjoner de siste 5-10 årene. Begynner å bli såpass gamle biler at de som eier dem ofte gjør ting selv istedenfor å påkoste dem en verkstedregning, selv ville jeg aldri kjøpt en slik bil vist jeg skulle basert meg på ett verkstedbesøk hvert 5000km for ett oljeskift. Heller se nøye på bilen, og hør etter ulyder i motor og gir. En bil som har 200k på telleren kan fort være i MYE bedre stand enn den bilen som har bare 100k.

 

 

Selv har jeg som sakt ikke fått brukt min bil så mye de siste fire årene. Bilen min ble påkjørt bare 4 mnd etter jeg kjøpte den, og ta ble den til et rullende prosjekt som jeg egentlig aldri har tid til å gjøre stort med. Har kjørt nesten 15k etter at bilen ble påkjørt, men da med en kjøremåte som gjør at jeg enda kan si det er en bil som tåler hardt bruk. på de to sommerene jeg har brukt den (i år ble den ikke brukt pga har motor ute for mer trim) har det gådd 15 dett bakdekk, mens bare har byttet ett sett fremme siden jeg kjøpte den. Så allefall 200sx er biler som ikke dør av å brukes!

 

Når det gjelder vinterføre har jeg aldri kjørt min egen, men har prøvd både S13 og S14 på vinterføre. De slipper ganske fort på rompa vist du gir mye gass i en sving, men kjører du med hode er det ingen problem å bruke de på vintern. Skal du opp bratte bakker ville jeg lagt noe tungt noe i kofferten, også ville jeg kjøpt ett eksemplar som hadde diffbrems!

 

 

Lykke til med bilkjøpet, uansett hva du måtte ende med :)

Lenke til kommentar

Blir jo litt vedlikehold og feilsøking på sånne biler, husk at dette er jo gamle biler som ofte har hadt hardere liv enn gjennomsnittsbilen. Så er en stor fordel vist du enten kan litt mekanisk fra før av, eller allefall ikke er redd for å lese rundt på forum også prøve selv.

 

Skifte olje og filter er jo en veldi enkel ting å gjøre selv, men det jeg skal frem til er at vist du vurderer en mer sportslig bil så bare regn med høyere driftskostnader så det f.eks en Primera eller Yaris ville hadd. Selv syns jeg det er verdt alt bryet de gangene jeg faktisk bruker bilen, og når jeg humper rundt i bruksbilen (en 97 Carisma) så savner jeg virkelig SX'n..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...