Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC: Bluescreen, henger seg, "Explorer virker ikke" m.m.


Anbefalte innlegg

God kveld folkens, og god jul til alle!

 

Som en aktiv bruker av mobilforumet her på hardware, må jeg nå ty til ekspertisen på "Data-avdelingen" for selv å få hjelp til en PC helt ute av kontroll (sett fra mine øyne).

 

Jeg satt sammen en PC for snart et halvt år siden, og siden den gang har den sammenhengende vært et irritasjonsmoment.

 

Jeg lister opp de vanligste feilene:

  • Programmer lukker seg
  • Feilmeldinger når du prøver å åpne "Min datamaskin" eller random mapper (explorer virker ikke)
  • PC'en henger seg uten noen krevende programmer kjørende
  • Bluescreen under oppstart og ved generell bruk
  • Ingen av nettleserne vil tidvis fungere (Chrome, Firefox og IE)

Feilsøkinger:

  • Prøvd to forskjellige harddisker
  • Prøvd alle de fire RAM-brikkene separat og i forskjellige par
  • Prøvd både Vista Ultimat 32- og 64-bit
  • Prøvd x antall formateringer og reinstallasjoner av OS

Det kan forøvrig nevnes at PCen slår seg på med en gang man slår på strømforsyningen. Aner ikke årsak. Det skal også nevnes at alle feil oppstår innen maks en halvtimes bruk, så det er ikke mulig å bruke PC'en overhodet.

 

Ut i fra mine noobish feilsøkinger, ser det for meg ut som om problemet ligger på hovedkort og/eller CPU. Men syns det er rart at explorer ikke virker og at det er så mange (for meg seende ut som) Windows-bugs.

 

Noen som kan hjelp meg her? Trenger dere specs? Evt. link til like tråder hvis det finnes, har prøvd å søke.

 

Tusen hjertelig takk,

og igjen -- god jul!

 

Mvh Frustrete Truser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger specs. bl.a. for å se hk-produsentens BIOS oppdateringer/history + Mere info om slikt som 'knopflerbruce' nevner, dvs. om du har prøvd noen innstillinger der eller går alt per default?

 

Hva med:

1. merknader i enhetsbehandling

2. hendelsesloggen

3. oppdateringer både til windows og drivere generelt? Får du tid til å bruke maskina lenge nok til å fullføre noe som helst slikt?

 

Er nyttig å vite hva som står i feilmeldinger og etter STOP: i bsod-meldingen(e) fordi de kan også referere til driver-feil. Sjekk om de stopper på samme melding eller endres hver gang.

 

a) Er det samme problemer enten du er koblet til internett eller ikke, dvs. med eller uten kabel, evt. med/uten trådløst kort?

b) Er den like ustabil også i sikkermodus med eller uten nettverk?

c) Er du sikker på at virus/malware/spyware o.l. er uaktuelt?

Lenke til kommentar

Hei, og takk for raske svar!

 

Systemet kjører default-instillinger og problemene oppstår med og uten trådløs nettverkstilkobling.

 

PC'en har følgende specs:

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5GHz Boxed

XFX nForce 790iUltra SLI Socket 775

OCZ Platinum XTC 2048MB DDR3 PC10666 KIT 1333MHz (to kit)

Asus GeForce 8800GT 1GB Skjermkort

OCZ 780W ModXStream Strømforsyning

Nettverksadapter: Dlink DWA-140

 

+ to skjermer av typen Acer 22" Wide LCD Monitor P223WAbd.

 

Div feilmeldinger på første forsøk:

"Windows Media Center kan ikke startes."

 

Filer som bidrar til problemet:

Appdata\Local\Temp\WERBC3F.tmp.version.txt

Appdata\...\WERCDBD.tmp.mdmp

 

(Ny feilmelding)

"Microsoft Windows Search Indexer har sluttet å virke"

 

Filer som bidrar til problemet:

ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\Report0eb38dc0\WER6B61.tmp.version.txt

ProgramData\...\WER6B62.tmp.appcompat.txt

Programdata\...\WER8D85.tmp.mdmp

 

Har selvsagt fått bluescreen igjen, men vet ikke helt hvilken informasjon fra bluescreen du trenger for å evt. kunne stille noen diagnose? (Har bilde av bluescreen.)

 

Hjertelig takk igjen,

Pål

Lenke til kommentar

Spyware og virus virker forøvrig uaktuelt da det er testet utallige ganger med nyinstallasjon av Windows på tre forskjellige disker med og uten internett-tilkobling. Jeg har klart å oppdatere Windows, men ikke alle driverne.

 

Hva mener du forresten med hendelsesloggen og merknader i enhetsbehandling, Zink? :)

 

exiplot: Takk for vesentlig tips, endrer det i morgen søndag.

 

Sikkerhetsmodus blir testet søndag.

 

Takk så langt alle sammen!

Lenke til kommentar

Du kan også trykke "WindowsTasten+R" og skrive "eventvwr".... for å se disse loggene.

 

Legger ved bilde av en typisk logg (ihvertfall på min akkurat nå :D )

 

 

 

Application viser alt som har med generelle programmer.

Security viser f.eks om noen har prøvd å logge seg inn på din konto uten korrekt passord, dersom dette er satt opp.

System viser meldinger om feil i "kjernen" i maskinen. Det er nok her du kanskje vil finne endel gule og røde merker.

 

Om det er flere der er dette gjerne logg som følger med programmer.

Endret av exiplot
Lenke til kommentar

Bluescreens:

http://flickr.com/photos/paalb/3143238429/

http://flickr.com/photos/paalb/3143238233/in/photostream/

http://flickr.com/photos/paalb/3144066310/in/photostream/

 

Kan utdatert driver for BIOS forårsake de problemene jeg nevner? :)

 

EDIT: Hendelsesloggen får vente på seg, da jeg ikke får tid nok til å komme meg inn og poste screenshot. Prøver og prøver og prøver på ny.

Endret av cnil
Lenke til kommentar

win32k.sys er en slags bindeledd eller kart mot resurser som hovedkortet gir ut.

 

Fra http://aumha.org/a/stop.htm:

 

0x0000001E: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

(Click to consult the online MSDN article.)

The Windows kernel detected an illegal or unknown processor instruction. A Stop 0x1E condition can be caused by invalid memory and access violations similar to those that generate Stop 0xA errors. This default Windows error handler typically intercepts these problems if error-handling routines are not present in the code itself.

 

* Possible Resolutions to STOP 0x0A, 0x01E, and 0x50 Errors {KB 183169} Win NT, Win 2000, Win XP

---

 

0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

(Click to consult the online MSDN article.)

Requested data was not in memory. An invalid system memory address was referenced. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause this Stop message, as may other hardware problems (e.g., incorrect SCSI termination or a flawed PCI card). Use the General Troubleshooting of STOP Messages checklist above.

 

* You receive a Stop 0x00000050 error on a Blue Screen {KB 894278} Win 2000, Win XP, Server 2003 (with concurrent 1003/System entry in Event Viewer: possible Rootkit spyware infestation)

 

Kanskje greit å sjekke strømstyingen og se om de får korrekte verdier. Evt gå inn i bios og velge "Load default settings", og se over at alle innstillinger er som de skal være.

 

Ser det er flere som også sliter med forskjellige driver/hw feil på vista maskinen. :hmm:

 

Prøv et annet hk, og se om det hjelper.

 

Lykke til!

Endret av exiplot
Lenke til kommentar
Bluescreens:

http://flickr.com/photos/paalb/3143238429/

http://flickr.com/photos/paalb/3143238233/in/photostream/

http://flickr.com/photos/paalb/3144066310/in/photostream/

 

Kan utdatert driver for BIOS forårsake de problemene jeg nevner? :)

 

EDIT: Hendelsesloggen får vente på seg, da jeg ikke får tid nok til å komme meg inn og poste screenshot. Prøver og prøver og prøver på ny.

Bluescreen-bildene viser at manuell innstilling av minnevolt kan være fornuftig (se manual). Minnebrikkene er 1,8 volt, men sertifisert for 1,95 volt uten at garantien på de går føyka. Men hovedkortet kan ryke ved så mye økning, derfor burde 1,85 volt være nok.

 

Mistenker at BIOS undervolter pga. minnerelaterte bsod's. Hvis det stemmer kan feilen være retta i ny BIOS. Men siden systemet er så ustabilt, ville jeg ikke tatt sjansen på den type oppdatering nå.

 

edit: Hos XFX må man registrere produktet/melde seg inn i "xfx-klubben" for å få tilgang til support og downloads, derfor vet jeg dessverre ikke hva bios history har å fortelle.

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Hvordan i huleste kan et HK ryke ved 1,85v på minnet? Høres ut som noe av det verste skrapet som har blitt produsert om så er tilfelle.

Hvem i heiteste h.... har nevnt noe om at hk ryker ved 1,85v på minnet? Jeg skrev: "derfor burde 1,85 volt være nok."

 

Trolig går det greit en god bit over 1,95v også. Derimot er det ikke greit å risikere garantien på andres vegne uten å advare, eller anbefale grenseverdier til en som er såpass ukjent med materien og har et så ustabilt sytem.

 

Poenget er å ta små volt-steg opp til man får dette stabilt. Det er ikke anbefalt å overvolte unødvendig mye for deretter å senke den, spesielt hvis utstyret ikke er ditt eget...

Lenke til kommentar
Hvordan i huleste kan et HK ryke ved 1,85v på minnet? Høres ut som noe av det verste skrapet som har blitt produsert om så er tilfelle.

Hvem i heiteste h.... har nevnt noe om at hk ryker ved 1,85v på minnet? Jeg skrev: "derfor burde 1,85 volt være nok."

 

Trolig går det greit en god bit over 1,95v også. Derimot er det ikke greit å risikere garantien på andres vegne uten å advare, eller anbefale grenseverdier til en som er såpass ukjent med materien og har et så ustabilt sytem.

 

Poenget er å ta små volt-steg opp til man får dette stabilt. Det er ikke anbefalt å overvolte unødvendig mye for deretter å senke den, spesielt hvis utstyret ikke er ditt eget...

 

Beklager typo, mente 1,95v (det kunne du muligens ha gjettet deg til). 1,95v er litt på DDR3, men et highendkort som dette må da greie å kjøre slike spenninger uten å gå ad undas. Spesielt siden det står:

 

Memory Speed (MHz) 1333 MHz

Memory w/ EPP (MHz) 2000 MHz

 

...da ligger det implisitt at man skal kunne kjøre spenninger som kreves for å faktisk greie 2000mhz - i dette tilfellet 1,9-1,95v.

Lenke til kommentar
Jeg har nå oppdatert BIOS og satt spenning til 1,85 på rammen. Etter at spenningen på rammen ble satt opp, får jeg bluescreen under Windows-oppstart (og det har ikke vært vanlig tidligere).

 

Hva gjør jeg nå? Bytter HK? :)

 

Prøv med kun en minnebrikke i. Ikke at det er akseptabelt i lengden, men om alle 3 har samme problemet er det ikke brikkene som er dårlige - da enten HK, eller en eller annen innstilling.

Lenke til kommentar
Jeg har nå oppdatert BIOS og satt spenning til 1,85 på rammen. Etter at spenningen på rammen ble satt opp, får jeg bluescreen under Windows-oppstart (og det har ikke vært vanlig tidligere).

 

Hva gjør jeg nå? Bytter HK? :)

 

Prøv med kun en minnebrikke i. Ikke at det er akseptabelt i lengden, men om alle 3 har samme problemet er det ikke brikkene som er dårlige - da enten HK, eller en eller annen innstilling.

 

Det er allerede testet, "dessverre".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...