Gå til innhold

[Løst]Canon 40D vs Jevnbyrdige kameraer (Var: EOS 450D vs Nikon D90)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Av de tre objektivene jeg nevnte, så er 28mm f/2.8 det dyreste (ca 1.700,-); de andre koster mindre enn 1000 lappen.

 

Tom

 

Ok, det er nok et godt valg, 40D virker ihvertfall som en sterk kandidat.

Støynivået på 450D sammenlignet med 40D, hvordan har det seg?

Er det merkbar forskjell? Om noen vet :)

Lenke til kommentar

Aha.. det visste jeg ikke. Godt å ha folk som kan bidra med litt fakta. Blir mest sannsynelig 40D på meg da. Kunne ha gått for 450D også, men

jeg har egentlig mest lyst til å bruke hele budsjettet mitt på ett kamera jeg vet jeg vil ha mer nytte av i lengden, som jeg også kommer

til å ha lenger, uten å oppgradere.

 

Objektiv kjøper man jo ettersom behovet melder seg, for ulike anledninger. Men i begynnelsen så er et av de du nevnte helt ok for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Av de tre objektivene jeg nevnte, så er 28mm f/2.8 det dyreste (ca 1.700,-); de andre koster mindre enn 1000 lappen.

 

Tom

Det stemmer. Jeg gav 800 brukt for mitt inkl. frakt. Det var en på fotodotten som svarte på en annonse jeg la ut der. Det er nok adskillig mer anvendelig enn 50mm, men det er kanskje greiest å starte med 18-55 IS.

Lenke til kommentar
Da har jeg sånn omtrent bestemt meg for at mitt kommende kamera

vil være et Canon EOS 40D.

 

MEN, jeg vet fortsatt ikke så mye om kvaliteten, sammenlignet med f.eks

EOS 450D, 50D, D90 osv (eksempelvis).

 

Noen som har noen innspill? Mest ang. bildekvalitet, og bildestøy.

Hmmm... nå vet ikke jeg budsjettet ditt men hvis du kan strekke deg litt lengre hadde jeg satset på en Nikon D300. Til litt over 9000 kr for huset er D300 ett røverkjøp, rett og slett. Kjøp gjerne brukt....

Lenke til kommentar

I det daglige, så er nok bildekvaliteten veldig lik. D90 er nok best på høyest ISO, etterfulgt av 40D. Deretter kommer 50D og 450D (hvilket som er best av de to vet jeg ikke).

 

40D (og 50D) har de mest solide husene.

 

Alle untatt 450D lar deg velge ISO i 1/3 steg.

 

Best ergonomi har nok 40D/50D. Tett etterfulgt av D90. 450D snakker vi ikke om i den sammenhengen.

 

D90 tror jeg har bedre søker enn 40D/50D. Der ligger 450D også en del etter.

 

40D og 50D er vel raskerere (bilder per sekund) enn D90. Men D90 er raskt nok (5bps).

 

Canon og Nikon har litt forskjellig design bildefilosofi; noe som vil ha utslag på bildekvalitet (fargetoner osv)

 

Det er de viktigste tingene som jeg kommer på.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hmm, skjønner. 40D vs D300, mulig å sammenligne bildekvalitet på disse to? Er jo to litt forskjellige prisklasser da men.. Selv er det nok 40D som blir valget mitt, da økonomien ikke tillater meg så mye mer enn hva 40D koster m. objektiv.

 

Høres ut som 40D er et godt kamera, utifra det jeg hører her ihvertfall, også sammenlignet med andre rundt sin prisklasse.

Viktigste for meg er bildekvaliteten og støynivået, og

40D virker rimelig innviende her også.

Lenke til kommentar

Sett bort fra kvaliteter som går på personlige preferanser slik som tegning og farger (Nikon nøytral, Canon varm), så vil jeg si at det nok er D300 som trekker det lengste strået sammenlignet med 40D. Men det er knepent isåfall, for de personlige preferansene vil uansett styre våre inntrykk. Hvis du ikke har noen klar smak så bør du velge ut fra form og funksjon, rett og slett fordi det ikke finnes noen klare rett og galt.

 

Tenk deg 10 år tilbake i tid, da vi brukte film: Ville du ha valgt en Eos 300 foran en Eos 3? Siden det er filmen og optikken som avgjør bildekvaliteten, så vil det ikke være noen som helst forskjell i bildekvalitet mellom en Eos 300 og en Eos 3. Forsøk da å overføre de tankene til valg av digital speilrefleks.

Lenke til kommentar
Hmm, skjønner. 40D vs D300, mulig å sammenligne bildekvalitet på disse to? Er jo to litt forskjellige prisklasser da men.. Selv er det nok 40D som blir valget mitt, da økonomien ikke tillater meg så mye mer enn hva 40D koster m. objektiv.

 

Høres ut som 40D er et godt kamera, utifra det jeg hører her ihvertfall, også sammenlignet med andre rundt sin prisklasse.

Viktigste for meg er bildekvaliteten og støynivået, og

40D virker rimelig innviende her også.

Hvis Nikon D90 er en mulighet ville jeg heller valgt den da den har 3-4 ganger oppløsning på skjermen støtter 6400 ISO mot 40D`s 3200 ISO. Høyere ISO er kun en pekepinn på kameraets støyegenskaper så sannsynligvis tror jeg D90 vil være bedre med hensyn på støy. Som nevent tidligere så kan også D90 filme i HD, ikke en viktig funksjon nå men kan være litt moro å teste ut i blant.

 

Derimot har 40D en bedre innpakning og er en del raskere på grunn av sine 2 MP mindre bildefiler.

Lenke til kommentar

Tja.. jeg har hatt D90 i tenkeboksen også, det kan jeg innrømme.

40D - D90.. er ikke store prisforskjellen egentlig.

Er fortsatt litt usikker, men skal ut i morgen (gavekort osv skal brukes)..

Da kan jeg stikke innom Japan photo, mener de skal både ha 40D og D90 inne.

Så kan jeg prøve de litt, ergonomien osv.. er jo ikke alltid ting passer helt

mellom fingrene så..

 

Skal skumme igjennom litt D90 tester (bl.a Akam sin) så skal jeg

vurdere D90 sammen med 40D. Har såvidt råd til D90, om jeg går for det.

Er vel 40D eller D90 som er mest sannsynelige :)

Lenke til kommentar

Da blir det Canon 40D. Kjøpte en EF 50mm og minnebrikke idag, så kjøpes kamerahuset

i begynnelsen av uka, så jeg forhåpentligvis får tatt noen fine bilder

av nyttårsfeiringen. Valgte verken D300 eller D90, da de er vesentlig dyrere (D300 ihvertfall). Tok en prat med betjeningen på Japan photo, og vedkommende kom med innspill som gav litt innflytelse på valget jeg tok.

 

D90 var det jeg egentlig tenkte mest på en periode, men prisen trakk litt ned, og noe spesielt merkbar bildekvalitet er det nok ikke, ut ifra hva jeg har hørt/sett og erfart.

 

Uansett, valget falt på 40D! Takk til alle for innspill og tips/råd!

Lenke til kommentar

Mr. Lid:

"På Dxo mark ligger D90 på 7. plass, mens 450D havner nede på 30. plass"

 

-->Hvor mye vekt kan en legge på deres vurdering kontra andre? Finner endel resultater noe motsigende i forhold til andres tester, f.eks vurderes eos40D foran eos50D, finner ingen andre tester som rangerer likt dette(?) Samme går for eos400D som rangeres som nr 26 mens det nye eos45o på 30. plass, og ikke minst eos1000D havner også før eos450D på en 27. plass. Nekter nesten å ta den lista særlig seriøst, den går jo mot alle andre, også fornuften min ihvertfall..

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva med 40D + 50mm f/1.8? Der har du jo en rimelig og god start. Kommer jo selvfølgelig an på hva du tenker å ta bilder av. Om det er ute, inne, om du trenger zoom osv.

 

Enn så lenge prisen holder seg rundt 7 lapper så :)

Ellers, er jeg fristet av å velge 40D ja..

 

Jeg liker veldig godt å ta bilder av objekter, ting, trær, former, himmel, portretter,

closeups. Blir nok 50-50 ute og innebruk tenker jeg. Kameraet er tiltenkt å være

reisefølge på alle mulige turer og ferier, samt samtidig fungere som ett verktøy når jeg er hjemme, tar bilder av det meste. Men kommer ikke til å fikle med teleobjektiv, i begynnelsen ihvertfall.

 

Skjønner at D90 og 40D er i en klasse for seg selv, ovenfor bl.a 450D osv.

 

Det som er ganske essensielt for meg er ihvertfall at jeg slipper så mye bildestøy.

Selvfølgelig kommer det an på fotografen også, men støysvakt kamera er for meg ett stort pluss.

 

Har jo hørt mye skryt om både D90 og 40D her da.. det er jo bra :)

 

Hei,

Du kan få kjøpe mitt Canon 450D hvis du vil. Knallbra kamera. Som nytt i originalemballasje. Skal kjøpe D90 og undervannshus for å få video/stillbilder samtidig.

Lenke til kommentar
Mr. Lid:

"På Dxo mark ligger D90 på 7. plass, mens 450D havner nede på 30. plass"

 

-->Hvor mye vekt kan en legge på deres vurdering kontra andre? Finner endel resultater noe motsigende i forhold til andres tester, f.eks vurderes eos40D foran eos50D, finner ingen andre tester som rangerer likt dette(?) Samme går for eos400D som rangeres som nr 26 mens det nye eos45o på 30. plass, og ikke minst eos1000D havner også før eos450D på en 27. plass. Nekter nesten å ta den lista særlig seriøst, den går jo mot alle andre, også fornuften min ihvertfall..

 

Tor

 

Dxo mark-listen er helt objektiv, og viser enkelt og greit hvor godt billedbrikken i et kamera gjør det i en lab-test. En kan ikke nødvendigvis bruke den til å rangere hvilket kamera som er best, bare hvilket kamera som gir de "beste" raw-filene.

 

Har forresten sett flere tester tester som sier at 50D er et steg tilbake i forhold til 40D på egenskaper som dynamisk rekkevidde og ISO-ytelse. Sier seg selv at per-pixel-kvaliteten til 50D må bli dårligere når de presser inn 15 MP på en APS-C-sensor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...