Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Utvilsomt. Her er det umulig å slå SQLite.

 

Stort sett enig med zotbar, men vil bare tilføye at selv om sqlite er lett å komme i gang med, så er den på mange måter ikke mye mer enn en hyper-optimalisert måte å jobbe med CSV-data på. ;)

 

Den er rask å komme igang med, men er også veldig annerledes enn hva man tenker på når man tenker på en SQL-database. Hvis du vil ha noe in-memory, som er lett og greit å jobbe med, og raskt, så er ofte sqlite ett utmerket valg.

 

Hvis du vil lære deg å bruke SQL effektivt, innarbeide gode rutiner, ha sjekker på dataene som går inn i databasen, kunne bruke dataene fra flere steder samtidig osv, så er kanskje ikke sqlite like bra valg.

 

"Jeg vil ha ett sted å kjapt kaste noe data, gjøre litt spørringer mot det, og jeg vil ha det nå med en eneste gang", så er sqlite hærlig. Noe kraftig relasjonsdatabase derimot, er den rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke features, spesifikt, støttet (etter dokumentasjonen) av både MySQL og SQLite, er implementert feilaktig i MySQL, men riktig i SQLite? Det at de skal være støttet av både MySQL og SQLite er et opplagt krav for å sammenligne disse mulighetene.

 

Det til side, når det gjelder ACID, tillater sqlite skriving av varchardata inn i numeriske kolonner. De betrakter det som en "feature": "SQLite uses dynamic typing. It does not enforce data type constraints. Any data can be inserted into any column." Mao. tilbyr ikke SQLite consistency-delen av ACID-kravene. 100% sa du?

Det er sant det du seier, men når det kjem til tap av data og transaksjoner så er SQLite bunnsolid i motsetning MySQL.

 

 

Jeg vet ikke hvordan du får til "manglende outer join støtte" til å være "overlegen på spørringer". Har du noen spesifikke eksempler, med de samme datamengdene og de samme skrankene i datamodellen der SQLite gjør det vesentlig bedre enn MySQL?

Fordi MySQL kjører full table scan uansett når det er meir enn 4 joins.

 

Hvordan går det an å bygge en database med flere enn 1 tabell uten støtte for foreign keys?

Det veit du nok at det er fint mulig, MySQL brukere gjer jo det konstant!

Lenke til kommentar
Hvis du vil lære deg å bruke SQL effektivt, innarbeide gode rutiner, ha sjekker på dataene som går inn i databasen, kunne bruke dataene fra flere steder samtidig osv, så er kanskje ikke sqlite like bra valg.

 

Både og! SQLite kan fint brukes i tidleg opplæringsfase då den er så enkel å koma i gong med. Og å bruke data frå fleire steder samtidig er enkelt, lag en nettverksmappe som alle kan nå ;)

 

Skal en kjøre eit svært system som involverer mange samtidege brukerar(mykje skriving) og stiller høge krav til solide regler for dataen(f.eks til integrasjoner) då er SQLite ikkje så veldig bra lenger. Men det er heller ikkje MySQL.

Lenke til kommentar
Skal en kjøre eit svært system som involverer mange samtidege brukerar(mykje skriving) og stiller høge krav til solide regler for dataen(f.eks til integrasjoner) då er SQLite ikkje så veldig bra lenger. Men det er heller ikkje MySQL.

 

Der er vi ganske enige. Alt til sin bruk IMHO, og jeg mener MySQL ofte faller litt imellom.

 

SQLite er ofte greiere hvis du bare skal ha en midlertidig database for å f.eks bearbeide data fra CSV eller Excel.

 

Skal du ha en stor viktig database, f.eks i midten av en bedrifts infrastruktur, så ville jeg mye heller brukt PostgreSQL.

 

MySQLs største - kanskje eneste - er at den er veldig populær. Mange som kan den, støttet på de fleste webhosts, osv.

 

De har jo også begynt å komme med noen interessante ting, som clusters osv. Det er ikke ofte jeg anbefaler MySQL, men de jobber med saken. ;)

Lenke til kommentar
Skal ein gå for database clustere og bryr seg om dataen sin så finnes det desverre ingen solide open source lausninger :(

 

Spørs hva du trenger. PostgreSQL er foreløpig litt svak på automatisk replikering, men forbedringer er på vei.

 

Hvis du gjør application-level-replication, så funker PostgreSQL også fint.

 

Helt klart rom for forbedringer, men heldigvis er de på vei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...