Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skulle gjerne fått tak i en gratis, helt grei SQL server, er det mulig å finne det noen plass?

 

Ja, absolutt.

 

For å anbefale en som kanskje er rett for deg, ville det vært greit å vite litt mer. Skal den kjøre på Windows? Mac? Linux? Unix?

 

Hva skal du bruke den til?

 

Lære SQL?

 

Noe spesielt prosjekt?

 

Webside?

 

Avansert database, eller bare for å ha ett sted å lagre data?

 

Hvordan skal du bruke den?

 

Vil du skrive SQL direkte for alt du skal gjøre?

 

Skal du bruke den fra noe spesielt språk?

 

C#?

VB?

PHP?

 

Jeg anbefaler nok helst PostgreSQL, som er både bra, finnes for UNIX, Linux, Mac og Windows. Den er kraftig, har mange muligheter, men samtidig god dokumentasjon, og er behagelig å jobbe mot.

 

Både Oracle og MS-SQL finnes i 'lite' utgaver, som du kan ta i bruk uten å betale, men med begrensninger på f.eks hvor mye minne de vil bruke, hvor stor databasen kan være osv.

 

MySQL er også populær.

 

Hvis du vil ha en liten database, som kan integreres i ett program du lager, så kan også sqlite være ett alternativ. Den er ikke spesielt bra til alt, men har fordelen av å være rimelig lett på minnebruk, og ganske rask.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne fått tak i en gratis, helt grei SQL server, er det mulig å finne det noen plass?

 

Ja, absolutt.

 

For å anbefale en som kanskje er rett for deg, ville det vært greit å vite litt mer. Skal den kjøre på Windows? Mac? Linux? Unix?

 

Hva skal du bruke den til?

 

Lære SQL?

 

Noe spesielt prosjekt?

 

Webside?

 

Avansert database, eller bare for å ha ett sted å lagre data?

 

Hvordan skal du bruke den?

 

Vil du skrive SQL direkte for alt du skal gjøre?

 

Skal du bruke den fra noe spesielt språk?

 

C#?

VB?

PHP?

 

Jeg anbefaler nok helst PostgreSQL, som er både bra, finnes for UNIX, Linux, Mac og Windows. Den er kraftig, har mange muligheter, men samtidig god dokumentasjon, og er behagelig å jobbe mot.

 

Både Oracle og MS-SQL finnes i 'lite' utgaver, som du kan ta i bruk uten å betale, men med begrensninger på f.eks hvor mye minne de vil bruke, hvor stor databasen kan være osv.

 

MySQL er også populær.

 

Hvis du vil ha en liten database, som kan integreres i ett program du lager, så kan også sqlite være ett alternativ. Den er ikke spesielt bra til alt, men har fordelen av å være rimelig lett på minnebruk, og ganske rask.

 

Jeg trenger det kun for å lagre data som er på en hjemmeside jeg skal lage i PHP. Må kunne kjøres på Windows

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Jeg skulle gjerne fått tak i en gratis, helt grei SQL server, er det mulig å finne det noen plass?

 

Hvorfor ikke investere i Microsoft SQL Server, eller Oracle, i disse finanskrisetider? Sjefene i disse firmaene trenger sårt penger til drivstoff for sine private jetfly.

 

Fra spøk til revolver, PostgreSQL er solide saker, finnes for de fleste plattformer og er meget stabil. Finnes dessuten en hel del eksterne programmer som gjør konfigurering og oppsett av databaser veldig enkelt.

 

Werner

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke investere i Microsoft SQL Server, eller Oracle, i disse finanskrisetider? Sjefene i disse firmaene trenger sårt penger til drivstoff for sine private jetfly.

 

Og fra spøk til alvor... hvis alle slutter å kjøpe varer og tjenester så er den finanskrisen vi ser nå bare barnemat sammenliknet med hva som da ville skjedd. Problemet er bare at ingen tør å være "førstemann" som begynner å kjøpe igjen.

Lenke til kommentar
BRUK SQLITE, DEN ER JO INNEBYGGET I PHP!

MySQL er for amøber, ein database som er teknisk dårlegare enn SQLite!

 

At MySQL ofte er feil valg skal jeg si meg enig i.

 

At den er teknisk dårligere enn SQLite er... avhengig av hvordan man evaluerer ting, men ofte ikke i nærheten av å ha noe med virkeligheten å gjøre. ;)

 

SQLite er knapt nok en SQL database. Den er blant annet ikke nødvendigvis spesielt egnet til tilfeller hvor man har flere tråder/prosesser som jobber mot samme database, som nettopp er tilfellet med PHP.

Lenke til kommentar
Dere svarer meg jo ikke på det jeg TRENGER å vite!!! Det jeg trenger er: Hva skal jeg bruke, hvordan bruker jeg det, hvor får jeg tak i det hen?

 

Hvis jeg forstod situasjonen rett, så vil du utvikle/teste på en windows-maskin, og så kanskje kjøre den på en hosted løsning senere?

 

Da vil jeg anbefale å se på MySQL.

 

Normalt anbefaler jeg PostgreSQL, som er (etter min mening) en mye bedre database, lettere å bli kjent med, støtter flere ting osv. Både MySQL og PostgreSQL kjører på windows.

 

Forskjellen er at MySQL unektelig er mer vanlig. Det er større sansynlighet for at den hosting-leverandøren du velger støtter MySQL.

 

Hvis du er villig til å se spesifikt etter en hosting-leverandør som støtter PostgreSQL, så bør du absolut vurdere å gjøre det istedet.

Lenke til kommentar
Dere svarer meg jo ikke på det jeg TRENGER å vite!!! Det jeg trenger er: Hva skal jeg bruke, hvordan bruker jeg det, hvor får jeg tak i det hen?

 

Hvis jeg forstod situasjonen rett, så vil du utvikle/teste på en windows-maskin, og så kanskje kjøre den på en hosted løsning senere?

 

Da vil jeg anbefale å se på MySQL.

 

Normalt anbefaler jeg PostgreSQL, som er (etter min mening) en mye bedre database, lettere å bli kjent med, støtter flere ting osv. Både MySQL og PostgreSQL kjører på windows.

 

Forskjellen er at MySQL unektelig er mer vanlig. Det er større sansynlighet for at den hosting-leverandøren du velger støtter MySQL.

 

Hvis du er villig til å se spesifikt etter en hosting-leverandør som støtter PostgreSQL, så bør du absolut vurdere å gjøre det istedet.

 

Du forstod meg helt riktig, men da er det neste spørsmålet: Hvordan får jeg brukt MySQL?

Lenke til kommentar
BRUK SQLITE, DEN ER JO INNEBYGGET I PHP!

MySQL er for amøber, ein database som er teknisk dårlegare enn SQLite!

 

En liten avsporing, men hvordan er MySQL teknisk dårligere enn SQLite?

 

* SQLite støtter ikke foreign keys.

* SQLite støtter ikke dato-datatypene.

* SQLite støtter ikke outer joins (skikkelig).

 

Meg kjent støtter MySQL alt av dette. Hvilke features spesifikt sikter du til?

Lenke til kommentar

Det er mykje SQLite ikkje støtter, men det same gjelder også MySQL. For å ikkje nevne antall feil i MySQL koden samanlikna med SQLite! Det viktigaste i ein database er ACID og dette støtter SQLite fullt 100%

 

MySQL har for mange feil som gjer at den ikkje er 100% ACID, enda dei er fleire år gamle så blir dei ikkje fiksa -> http://monty-says.blogspot.com/2008/11/oop...1-released.html

 

MySQL støtter ikkje check constraints, eller self joins på update/insert. MySQL er heller ikkje ein komplett pakke, ergo du mister features basert på databasemotor valget. Eit eksempel er ingen full text søk når ein bruker InnoDB. MyISAM støtter jo omtrent bare lagring av data og indekser.

 

Query planneren til MySQL er pillråten også, den sliter på komplekse spørringer som involverer meir enn 3 joins, SQLite sin er overlegen. MySQL skalerer også dårleg med mange samtidige brukere, SQLite er verre, men er igjen overlegen på spørringer(både enkle og avanserte).

 

SQLite er også vanvittig mykje enklare å koma i gong med enn MySQL, ingen knoting med oppsett og innstallasjon. For ein enkel weblausning der det meste går i spørringer så er SQLite klart eit betre valg enn MySQL. For å ikkje nevne at alle applikasjoner som bruker den offiselle MySQL klienten blir automatisk lisensiert som GPL.

 

Og dato datatypen i MySQL fungerer heller ikkje, hipp hurra for 31 februar!

 

For dei som savner foreign keys i SQLite så er dette rett rundt hjørnet -> http://www.sqlite.org/cvstrac/fileview?f=s.../genfkey.README

 

Så om Daufisk går for SQLite så trenger han ikkje ein host med database tilkobling og får ein database som faktisk tar vare på dataen.

Lenke til kommentar
Det er mykje SQLite ikkje støtter, men det same gjelder også MySQL. For å ikkje nevne antall feil i MySQL koden samanlikna med SQLite! Det viktigaste i ein database er ACID og dette støtter SQLite fullt 100%

 

Hvilke features, spesifikt, støttet (etter dokumentasjonen) av både MySQL og SQLite, er implementert feilaktig i MySQL, men riktig i SQLite? Det at de skal være støttet av både MySQL og SQLite er et opplagt krav for å sammenligne disse mulighetene.

 

Det til side, når det gjelder ACID, tillater sqlite skriving av varchardata inn i numeriske kolonner. De betrakter det som en "feature": "SQLite uses dynamic typing. It does not enforce data type constraints. Any data can be inserted into any column." Mao. tilbyr ikke SQLite consistency-delen av ACID-kravene. 100% sa du?

 

Ikke misforstå meg, SQLite er kjempefin til veldig enkle ting (jeg holder på å sette et testingrammeverk der SQLite brukes som en plassholder for en ekte database). Men for å gjøre litt mer enn å lagre varchar? Tror ikke det.

 

MySQL støtter ikkje check constraints, eller self joins på update/insert. MySQL er heller ikkje ein komplett pakke, ergo du mister features basert på databasemotor valget. Eit eksempel er ingen full text søk når ein bruker InnoDB. MyISAM støtter jo omtrent bare lagring av data og indekser.

 

Når du først foreslår å bruke triggers for å simulere FKs i SQLite, må du åpne for muligheten for å simulere check constraints med nettopp det -- triggers.

 

Query planneren til MySQL er pillråten også, den sliter på komplekse spørringer som involverer meir enn 3 joins, SQLite sin er overlegen. MySQL skalerer også dårleg med mange samtidige brukere, SQLite er verre, men er igjen overlegen på spørringer(både enkle og avanserte).

 

Jeg vet ikke hvordan du får til "manglende outer join støtte" til å være "overlegen på spørringer". Har du noen spesifikke eksempler, med de samme datamengdene og de samme skrankene i datamodellen der SQLite gjør det vesentlig bedre enn MySQL?

 

SQLite er også vanvittig mykje enklare å koma i gong med enn MySQL, ingen knoting med oppsett og innstallasjon.

 

Utvilsomt. Her er det umulig å slå SQLite.

 

For ein enkel weblausning der det meste går i spørringer så er SQLite klart eit betre valg enn MySQL.

 

Hvordan går det an å bygge en database med flere enn 1 tabell uten støtte for foreign keys?

 

For dei som savner foreign keys i SQLite så er dette rett rundt hjørnet -> http://www.sqlite.org/cvstrac/fileview?f=s.../genfkey.README

 

Man skal altså måtte danse ekstra for å få noe så basalt som FKs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...