Gå til innhold

Lære PHP, Mål: Lage Eget Mafiaspill, Hjelp!


Anbefalte innlegg

nå er jeg i stand til å lage et mafiaspill

Ikke overdriv her, nå da. Jeg har sett koden du skriver, og den er like forferdelig som som resten av mafiagutta her. Hvis du har programmert i tre år, så burde du ha blitt kjent med objektorientert programmering og du burde ha tilegnet deg gode programmeringsvaner. Det var ikke mange dager siden at du satt fast på «headers already sent». Jeg tror fortsatt ikke du vet helt hva det betyr..

 

Det er mange måter å gjøre dette på(lage kriminalitet funksjon), men en av dem er å bruke switch.

Nei, switch skal IKKE brukes på denne måten. Et godt rammeverk skal være fleksibelt, dynamisk og det skal være lett å utvide, videreutvikle. Et rammeverk burde dele kode i logiske deler (soc), strukturere den og tillatte at man går utover mer enn én fil. Du oppnår ingen av delene ved å lage grunnlaget for et spill oppå en switch statement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke overdriv her, nå da. Jeg har sett koden du skriver, og den er like forferdelig som som resten av mafiagutta her.

 

Takk.

 

Det er nå veldig lenge siden sist jeg var aktiv i php delen. Så det får du bare glede deg selv.

 

btw, Switch kan fint brukes på denne måten. Om du ikke la merke til det, Så har han ene som svarte her gjort det.

Lenke til kommentar

Vel, i dette "switch"-dilemmaet sier de som har drevet med dette lenge nok til å ha en akseptabel programmerings-kunnskap/erfaring (2-3år+), og da er kjent ikke bare med hvordan man kan spikre sammen en vegg, men også med hvordan man greit nok bygger et helt hus, at det er et problem og de som ikke har denne kunnskapen/erfaringen sier at det ikke er noe problem.

Go figure.

 

Til dere her som er nesten eller helt nye, har jeg en gylden huskeregel: Det finnes ikke en bra måte å gjøre noe som helst på innen programmering, det finnes bare dårlige metoder og metoder som pr. i dag er det beste du vet om.

 

Det vil si at du alltid bør være veldig ydmyk ovenfor at det garantert finnes en bedre måte å gjøre det på. Og det gjelder for alle programmere, uansett hvor flinke de er.

 

Jeg har også et til: Kunnskap er makt!

Med det mener jeg her at det med stor sannsynlighet vil lønne seg, på litt lenger sikt, å lese seg opp på smarte fremgangsmåter istedenfor å dure i vei med dårlige fremgangsmåten som er alt du pr. i dag kjenner til.

 

Først etter 3-5 år med hardt arbeid begynner den faktoren å avta.

Endret av PHPdude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, switch skal IKKE brukes på denne måten. Et godt rammeverk skal være fleksibelt, dynamisk og det skal være lett å utvide, videreutvikle. Et rammeverk burde dele kode i logiske deler (soc), strukturere den og tillatte at man går utover mer enn én fil. Du oppnår ingen av delene ved å lage grunnlaget for et spill oppå en switch statement.

 

Kan du skrive en bra kriminalitet kode?

Endret av PS_CS4
Lenke til kommentar

Åh herregud! - For det første, det er INGENTING som heter "kriminalitet kode", hvis du sier "Jeg trenger hjelp til og lage en kriminalitet kode", så er det ingen av oss som forstår hva du mener! For det andre, så tror jeg ikke du forstår disse ordene (sitat av Jonas):

Et godt rammeverk skal være fleksibelt, dynamisk og det skal være lett å utvide, videreutvikle.

 

Og bruke en switch statement er IKKE fleksibelt eller spessielt dynamisk, det som menes med fleksibelt er at koden skal være lett og "bygge på" og videreutvikle å den dynamiske biten betyr at ved og gjøre en forandring en plass, så trenger man ikke og endre den noen andre plasser, eller skrive om en hel kode bit!

 

Ta et notat PS_CS4: Hør på Jonas, han har minst 10x mer erfaring enn deg hvis ikke mer, og istedenfor og være frekk og nedlatende til andre forumbrukere, kan du bare la vær og poste, med mindre du har noe konstruktivt og si (du kan slå det opp i ordboka).

 

For det tredje og siste, Det er INGENTING som heter kriminalitet kode! - vær litt mer spesifikk i det du sier!

 

- Fredrik :ninja:

 

EDIT:

Vel, det funket faktisk fint. du kan tro hva du vil.

Det var ikke det Jonas mente din luring! - Det kan godt hende at det fungerte "fint" - Men et godt rammeverk som Jonas nevner, er og bygge det opp ved hjelp av fleksible og dynamisk løsninger som kan videreutvikles og bygges videre på!

 

- Fredrik :ninja:

[EndEdit]

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp det forumet her for lengst.

 

Noen av fjortisene her er så bastante og arrogante at det vil forbause meg om de noengang kommer til å oppnå noen kompetanse innen noe som helst fagområde. Nøkkelen til å lære seg noe nytt er å være ydmyk overfor de som har mer erfaring enn deg selv, og å lytte til rådene man får. Dette gjelder alle fagområder, og programmering er ikke noe unntak. Om en person med 10 års erfaring forteller deg som begynte med PHP i november 2008 at du bør forandre på koden din, så bør du for pokker holde kjeft og takke pent fordi noen som vet hva de driver med tar seg tid til å hjelpe deg. Å svare med utsagn om at din måte er vel så bra ("den funker jo fint") vitner bare om arroganse og en mangelfull evne til å ta til seg kritikk. I programmeringsverdenen vil det som PHPdude skriver alltid være en bedre måte å gjøre ting på.

 

Eivind218, PS_CS4 og alle andre bedrevitende fjortiser: Dere må gjerne bygge opp et rammeverk av if-blokker og uten å vite hva OOP står for engang. Det funker sikkert fint. Jeg gleder meg bare til den dagen dere får beskjed om å utvide funksjonaliteten i applikasjonen deres og kommer krypende tilbake for å få råd om hvordan man kan skrive kode som enklere lar seg vedlikeholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som man har lagt merke til her, at folk spør om hjelp til kompliserte script før man i det heletatt har lært seg å bruke enkle HTML-koder (f.eks. a href)...

 

Dette er bare å gi opp. Kom tilbake når du slipper å spørre om hvordan man lager en enkel link. Virker ikke som du har gått igjennom en eneste tutorial på w3schools, du har bare kikket litt på det og skjønner ikke noe. Først går du igjennom HTML Basic og HTML Advanced. Så går du videre til XHTML Tutorial. Deretter kan du begynne å tenke layout, da går du igjennom CSS Basic og CSS Advanced. Så kan du prøve deg på PHP Basic, PHP Advanced og PHP Database.

 

Jada, det er kanskje kjedelig om du ikke har interesse for det, men her får du mange eksempler, og en egen try-it editor som er ypperlig. Jeg bruker dette som referanse selv jeg når jeg har gjort en glipp i en kode (komma på feil plass, glemt en parantes osv.).

 

Jeg sier det igjen.

HTML Basic

HTML Advanced

XHTML Tutorial

CSS Basic

CSS Advanced

PHP Basic

PHP Advanced

PHP Database

 

Dette tar deg kanskje en dag eller to, kjappere lærekurve skal man lete lenge etter.

 

Før du har gjort dette, er det ikke mye vits i å tenke på "kriminalitet kode"...

Lenke til kommentar

Hei Robz, bokmark denne siden og om 1år kommer du tilbake å leser den. Så kommer du til å få et latterkick.

 

 

Back on topic:

 

Denne artikkelen er VELDIG hjelpsom!

 

Den dekker:

1. The Database

2. Registration Page 1

3. Registration Page 2

4. The Login Page 1

5. The Login Page 2

6. Members Area

7. Logout Page

 

Lykke til på reisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...