Gå til innhold

Lære PHP, Mål: Lage Eget Mafiaspill, Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei, ville bare lage en tråd om dette, jeg er nemlig rett og slette en n00b når det gjelder PHP

 

Og jeg tenkte å prøve å lage et tekstbasert mafiaspill... Så da lurte jeg på om dere har noen tips til hvor jeg kan begynne

 

Jeg har allerede vert på:

 

www.w3schools.com

 

fått innstallert alt sammen og fått det til å funke

 

Jeg har også lekt meg med andre mafia spill sine koder.. jeg har for eksempel vært på

 

www.mafiaenshevn.com og gått på kildekode i opera, kopiert den å prøv å se hvordan den funker, men det kommer ikke opp PHP når jeg gjør det bare formen på HTML...

 

Så da lurte jeg på hva burde jeg begynne med? Tenkte lage spillet på egen database (http://locahost/) noe som funker så tenkte eventuelt å laste opp spillet etterhvert når det ble ferdig

 

Men da må jeg lure hva burde jeg begynne med har lest gjennom en del på www.w3schools.com men tenkte på tips til scripts (login) o.s.v

 

og viktigst av alt så vil jeg lære og lage egne script for eksempel på kriminalitet i forhold til ranking så ville jeg da finjustere/lage dette selv ikke bruke noen andre sine scripter noe som jeg føler blir klipp og lim...

 

Så da håper jeg på hjelp fra dere;)

 

~ Mvh Robin (Robz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første steget mot å lære seg PHP er å få mafiatankene ut av hodet ditt. Du vil aldri være i nærheten av å lage dette før om veldig lenge. Ikke sett deg store prosjekter som mål, du ender bare opp med skuffelse når du finner ut av at å programmere er litt vanskeligere enn du først skulle ha trodd.

 

Les litt på Teach Yourself Programming in Ten Years.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Takker for svar skal prøve å få mafia tankene ut av hodet mitt

 

Men det jeg tenkte som første mål var å lage en medlems reg. siden så en aktiverings e-mail og etter det så du kunne logge inn til en tom siden og så logge ut igjen ved en link også ville jeg eventuelt ha med en glemt passord funksjon...

 

Trenger derfor tips på hvordan dere eventuelt lagde dette/begynte å forstå php

 

Viktigst av alt er at jeg klarer å lagne egne skripts som biltyveri og sånt noe som går på prosent/sansynlighet og sånt..

 

Så takker for svar Jonas, håper på mere hjelp

Lenke til kommentar

En ting jeg gjerne ville ha svar på var link til en tut som viser hvordan du får flere sider...

 

Det vil si at jeg fant et forum der det var en kode som login..

 

Men det var for eksempel

 

admin.php

 

login.php

 

o.s.v mange sider men så lurte jeg hvordan får man de til å bli en og sortere de etter hverandre hvilke programmer anbefaler dere?

 

PS: Trenger serriøst hjelp...

Lenke til kommentar
Men det jeg tenkte som første mål var å lage en medlems reg. siden så en aktiverings e-mail og etter det så du kunne logge inn til en tom siden og så logge ut igjen ved en link også ville jeg eventuelt ha med en glemt passord funksjon...

Her er du igjen tilbake til mafiafunksjoner. Det er ikke noe som heter registrerings-, innloggings- eller glemt passord-funksjon. Samtlige av disse er store script, bestående av mindre og helt grunnleggende kodebiter. Når jeg sa at det tar lang tid å lære seg og at du burde få mafiatankene ut av hodet ditt, så mente jeg akkurat det - du kan ikke begynne rett på ditt langsiktige mål.

 

Du kan begynne læringsprossessen ved å gjøre deg kjent med syntaks, objektorientering og mulighetene man har i PHP kontra andre språk. Du gjør deg ikke kjent med rammeverket dersom du prøver å lage noe nytteverdig. Da innøver du deg dårlige vaner, du lærer deg aldri hvordan du skal lage noe selv og du blir til å bare kopiere kode slik som alle andre som har prøvd før deg. Begynn med helt teite og basale eksempler, og hold deg til det så lenge du klarer.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Noen tips?

 

Tenkte kanskje begynne med å lære meg å lage en enkel kalkulator å lignende

 

men tips til hvor jeg kan lære syntaks og alt det der?

 

har vært innom www.w3schools.com men veit ikke hvor jeg skal begynne for å få det til skikkelig... jeg mener jeg må jo begynne med å lage noe... for eksempel en enkel hjemmeside som kun er laget ved hjelp av php som igjen vises på http://localhost/

 

Et SPØRSMÅL:

 

Jeg bruker selv XAMPP

 

som er PHP, MySql og mere i følge:

 

Men når jeg går inn på htdocs som er websiden så er det en fil jeg bruker å endre på som heter index.php så jeg bruker Note Tab... til å endre... så da lurte jeg på om jeg kunne opprette for eskempel test.php sånn at siden startet på index.php men så kunne jeg klikke på en link der jeg kommer til test.php

 

ET EKSEMPEL:

 

www.mafiaenshevn.com/logginn.php?

 

www.mafiaenshevn.com/terninger.php?

 

vis dere skjønner hva jeg mener om hvordan jeg får oprette flere sider...

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Du kan jo først og fremst lage deg en enkel index-side(html), der du legger inn forskjellige linker, tekst, bilder etc.

 

Etterhvert kan du, som sagt tidligere, begynne å skrive hele enkle og basale ting. Hello world, X + Y (utregninger) etc.

Du MÅ ha en viss forståelse for hvordan ting fungerer, før du tar for deg litt mer avanserte ting, som innlogging, aktiveringsmail og lignende.

 

Det finnes haugevis med tutorials på nett, alt fra tutorials som er beregnet på nybegynnere til tutorials for folk som er godt kjent med php.

 

- Ta èn ting av gangen, start med det enkle og beveg deg sakte, men sikkert oppover...

Lenke til kommentar

Kunne nok funnet på et annet tema, men ta for eksempel Photoshop som jeg har drivet med en stund kjønte lite i starten men når jeg lærte det så var det lett, må bare ta initativ og stå på og ta mange tutorials så når jeg har en god forståelse for PHP så kan jeg begynne med å lage enkle funksjoner som for eksempel kriminalitet bare at du slipper å logge inn og sånt...

Lenke til kommentar

Flere tips... tenkte lære en del på www.w3schools.com og teste ut så jeg kanskje kjønner hvordan PHP funker og hva syntax o.s.v er...

 

Så da lurte jeg på om en ting trur dere at jeg klarer å utvilkle et mafia spill innen 11 Mai. ? siden da blir jeg 16 år tok det bare som et eksempel..

Lenke til kommentar
Flere tips... tenkte lære en del på www.w3schools.com og teste ut så jeg kanskje kjønner hvordan PHP funker og hva syntax o.s.v er...

 

Så da lurte jeg på om en ting trur dere at jeg klarer å utvilkle et mafia spill innen 11 Mai. ? siden da blir jeg 16 år tok det bare som et eksempel..

Kommer vel helt ann på hvor høyt du setter kravene til spillet og hvor mye tid du bruker på det ;) .

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage et avansert og sikkert system må du regne med å kode mye PHP før du vet hvordan du skal strukturere koden din og beskytte deg mot folk som morer seg med å finne exploits.

 

Hvis du vil lage Mafia-spillet ditt for moro skyld er det en annen sak. Mitt første PHP-prosjekt var et flatfilbasert forum. Resultatet ble brukbart til tross for at jeg bare hadde 1 uke erfaring med PHP da jeg startet.

Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:

 

I morra så skal jeg gå gjennom www.w3schools.com gjennom PHP så jeg får kanskje forstått det skikkelig.. Jeg gikk gjennom den greie for 1-2 års siden bare at det var HTML... men HTML er ikke så vanskelig men jeg tenkte prøve meg på å lage en startside som det var link til en kalkulator side og en terning side der du kunne trykke på rull terninger også fikk du et random tall mellom 1-36 eller noe sånt

 

Tenker at det er en god start...

 

Som sagt så vil jeg sette meg enkle mål...

 

Men som sagt, noen som har en tutorial om hvordan du kan gå på http://localhost/terninger.php når du er på http://localhost/ at du kan gi link til terninger siden ?

 

~ Mvh Robin (Robz)

 

BTW, Noen som har sett Saw V? Så den i stad, syns det var dritrå jeg;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...