Gå til innhold

Ønsker kritikk på design til portefølje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser faktisk jævlig bra ut.. :) Liker stilen din, men bruk av meget sterke kontraster og en mystisk stemning. Det var forresten MYE bedre med lowercase, så du bør saste på den.. ;) Uppercase syntes jeg kun hører hjemme i overskrifter.

 

Gleder meg til å se åssen du utformer undersidene.

 

 

Om jeg skal pirke litt da:

 

- Borderne under "BLOGG" osv, er litt rufsete typografisk sett. Mangler noen pixler, prøv å fyll dem helt ut.

- h1 tagger overalt?? Husk at det skal ha en logisk sammenheng, h1 er absolutt header, h2 er hakket under osv. Blir feil å ha h1 i footer om du har h1 som produserer toppen av siden din. Bytt de om til h2+ slik at siden får en riktig oppbygning kodemessig sett.

- Litt lite med meta tags? Husk beskrivelser som keywords og description for at google får hentet ut riktig med informasjon når det skal indekseres.

 

Ellers var det ikke mye her nei! Likte designet veldig godt.

Lenke til kommentar

Farger

 

Jeg forstår ikke helt fargebruken din. Jeg ser ikke noen struktur i tildelingen av farger. blått-hvitt med fremheving i magneta, gul-hvitt, gul-blått, gul-hvitt med fremheving i blått. Blogg er blå, det samme er kontaktinfo. Galleri er magneta, det samme er dataene i kontakt informasjonen.

 

Du har en grønn sommerfugl i logoen. Hva er så spesielt med den?

 

Mulig du har tanke bak disse valgene, men jeg forstår de ikke helt. Hva ligger bak valgene dine?

 

Førsteinntrykk

 

Jeg reagerte umiddelbart på to ting:

 

1. Det er for meg unaturlig med to prosjekter slik du har fremstilt dem. Det at disse skal være gruppert under en overskrift var for meg unaturlig. Ting flyter for mye sammen i hverandre.

 

2. De horisontale linjene, særlig med tanke på den høyre innholdskonlonnen, opplevde jeg som unaturlig. Du har sikkert tenkt at overskriftene skal stå på linje, men for meg så flyter ting for lett i sammen, og overskriften står for høyt.

 

Frode

Lenke til kommentar
....

Jeg har egentlig ikke helt tenkt noe spesielt på fargebruk. Jeg valgte ut noen farger jeg følte så bra ut og satt det slik jeg så det for meg.

Hva mener du bør gjøres anderledes?

...

 

Det kommer jo helt ann på hva du forsøker å oppnå, og hva designmålene eller føringene er.

 

Personlig liker jeg å benytte farger for å signalisere relasjon, men dette er typisk vanskelig å oppnå ved å benytte for mane farger. Jeg er tilhenger av konsekvent fargebruk, slik at nivå en overskrifter typisk har en farge, samt at sekundært innhold typisk får sekunære farger.

 

Logo

 

Man har typisk noen "bedriftsfarger" og en "bedriftsfilosofi". Når man lager en logo, så bør man være bevisst at logoen legger klare føringer for all annen grafisk utforming.

 

Din logo har magneta, blå, og grønn. Dette går ikke igjen på siden, noe jeg ikke helt ser hvorfor?

 

Gul?

 

Du har noen gule overskrifter, en gul overskrift med en blå bokstav, samt en blå overskrift. Jeg ville nok ha forsøkt å dempe det sekundære innholdet, hvis du mener det er sekundært. Hvis alt er omtrendt like viktig, ville jeg fremhevet det med med samme farge eller vekt.

 

Jeg kjønner ikke hvor gul kommer inn i bildet, eller hvor grønn ble av? Gul er en krevende farge som tar mye oppmerksomhet.

 

Med mindre itunes er ett svært viktig budskap, er det jo lite hensikt i å fremheve akkurat itunes.(bort med blå "i").

 

Levende

 

Slik du har benyttet fargene nå, så har de for meg ingen annen funksjon, enn å gi siden liv. Det er en behnsk fontene av farger, som spyttes ut for å gjøre siden livlig å levende å se på, men der fargene ikke har noen mening.

 

Det er riktig å benytte farger slik, hvis det er noe sånt du forsøker å oppnå. Jeg sliter bare litt med den sorte bakgrunden for en slik tankegang, da man ikke bnytter sort når man tenker på noe levende.

 

Designmål

 

De virkelig gode designerene klarer å bake inn ett homogent grafisk budskap i sine arbeider. De som besøker siden din skal få en opplevelse eller ett inntrykk. Ofte har slike "inntrykk" mange lag, akkurat som reklame for "Ringnes Lett ØL, curing unwanted stiffness". Eller denne tåpelige vandrende telefonkiosken. Hvorfor preiker man om "syreangrep på tennene" i tyggegummi reklamer? De færreste kommer lengre enn diskusjonen om påstanden i reklamen er sann.

 

Man gjør nøyaktig de samme triksene grafisk som verbalt: Hvem husker ikke Jucy Fruit reklamen?(Surfebrett, sol, strand, vann, osv.) Hva med Cola Zero reklamene? Eller Axe deoen?

 

Finn.no har ett bevist grått design. De har til og med gjennomført "gråe" tv-annonser.

 

Jeg har vel utbrodert dette godt nok nå.

 

Jeg savner en slik "drive" over siden din. Der jeg ledes mot deg som designer, eller blendes av egenskapene dine. Hvis du har valgt disse fargene helt uten mening, så begynner jeg å tvile på talent. Det er ikke en opplevelse du vil gi potensielle kunder eller oppdragsgivere.

 

En designer gir ofte en oppdragsgiver en identitet, noe som fort blir vanskelig uten å skape sin egen først.

 

Frode

Lenke til kommentar

Med fremfarten av disse hersens netbookene er det på tide å igjen snevre inn på den horisontale størrelsen for en del nettsider. Men tror kanskje ikke siden til trådstarter tar sikte på netbook-surfere. Jeg tror det er en nisje han kan se seg villig til å neglisjere :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Meh, ser helt greit ut. Ikke noe ekstremt bra, men heller ikke spesielt dårlig.

 

- Rotete. For mange farger, bokser og border, og ting ligger ikke på linje.

- Liker ikke bruken av serif-font i headerne, synes ikke den passer med resten av siden.

- Jeg har sett bildet til venstre i "Siste prosjekter" i en tutorial, synes det er litt spesielt å legge det ut som om det var ditt eget arbeid (selv om du har trykket på knappene i PS, så er det noen andre som har laget bildet).

- Litt vel mange farger i designet. Det er ikke noe gjennomgående tema, det er liksom bare rosa, blått, grønt og mørk beige litt her og der.

- Synes menyen blir for bortgjemt (jeg la merke til footeren før jeg la merke til menyen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...