Gå til innhold

4 x SSD i raid 0 trenger tips om bra raidcontroller


Anbefalte innlegg

Nå blir det endelig SSD på meg over nyttår. Og ihht planen så kjører jeg igang 4 x SSD i raid 0. For dette oppsettet trenger jeg en god stabil og gjerne overkommelig raidcontroller.

Har ikke allverdens referanser her så jeg er åpen for det meste. Ville vært gøy å gå for 8 kanaler men klarer meg jo med 4. :)

 

Prismessig så skulle jeg gjerne sett controlleren under 2.000,- max 3.000,- tips?

 

Vet det har vært issues med SSD og forskjellige raidcontrollere så derfor spør jeg her om noen har erfaringer med nevnte OCZ SSD i kobinasjon med et raidkort som fungerer bra?

 

Noen generelle tips ang. raidcontroller?

 

Fusionio's Iodrive ville kanskje vært verd å vente på men er redd det blir som med Gigabyte Iram 2 som aldri når markedet.

 

Noen som vet når Iodrive slippes og evt. pris?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les denne tråden så får du svar på alle dine spørsmål og mere til ;)

 

Jeg regner med at siden du vil investere 5000-10000kr i SSD at du er interresert i å vite litt mer om det.

Jeg har planer om å lage en wiki artikkel ut av det som står i tråden der i løpet av juleferien. Hvis du leser alt som står der, og følger linker, så vil du ha info som vil ta flere uker å lete opp, minst.

 

Siden du har lagd en egen tråd så svarer jeg fort her, men du burde likevell følge linken og lese det som står i tråden.

 

Hvis du har planer om å ha OS på dette raidet så IKKE gå for OCZ core. Det er mulig den nye vertex serien blir bedre, men den kommer ikke før på nyåret, og uansett burde du vente en månde etter den kommer ut, og lese reviews og forum tråder om den. OCZ har gitt ut 4! utgaver av MLC SSD nå som alle sliter med samme problemet, så det er best å være på den sikre siden. (core, corev2, tech, value)

 

Jeg anbefaler enten Mtron eller Intel. Disse har bevist at de er pålitelige, og gir veldig bra resultater. Det finnes også andre merker som fungerer, men de er enten vanskelige å få tak i i norge (BitMicro, Memoright, STEC), eller dårligere alternativer (diverse andre SLC. De er dyrer i forhold til ytelse)

 

Til raid kontroller kan du gå for Adaptec eller Highpoint.

Jeg kan anbefale Highpoint Rocketraid 3510 for ca 3000. Den vil kunne gå på budsjettet ditt, vil gi både Mtron og Intel SSD pusterom. (4 Intel SLC vil kunne komme ca på max bandwidth på seq read).

Uansett hvilken kontroller du går for så er stikkordet IO-prosessor. Uten det får du ikke utnytta kraften i SSD.

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg mener dette kan du sjekke tråden jeg linka til i toppen ;)

Jeg har selv 2 Mtron i raid-0, og de fungerer glimrende. Jeg kjøpte de når de kosta 5000kr stykke, men det var alikevell verdt det.

 

Edit: Jeg har også lyst på ioXtreme, og så sant jeg kan få tak i det så kommer jeg til å kjøpe en.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Les denne tråden så får du svar på alle dine spørsmål og mere til ;)

 

Hvis du har planer om å ha OS på dette raidet så IKKE gå for OCZ core. Det er mulig den nye vertex serien blir bedre, men den kommer ikke før på nyåret, og uansett burde du vente en månde etter den kommer ut, og lese reviews og forum tråder om den. OCZ har gitt ut 4! utgaver av MLC SSD nå som alle sliter med samme problemet, så det er best å være på den sikre siden. (core, corev2, tech, value)

 

 

Til raid kontroller kan du gå for Adaptec eller Highpoint.

Jeg kan anbefale Highpoint Rocketraid 3510 for ca 3000. Den vil kunne gå på budsjettet ditt, vil gi både Mtron og Intel SSD pusterom. (4 Intel SLC vil kunne komme ca på max bandwidth på seq read).

Uansett hvilken kontroller du går for så er stikkordet IO-prosessor. Uten det får du ikke utnytta kraften i SSD.

 

 

Edit: Jeg har også lyst på ioXtreme, og så sant jeg kan få tak i det så kommer jeg til å kjøpe en.

 

 

 

Takker så meget Gullars. Blir noe lesing her ja :thumbup:

 

Hmm nå ble jeg veldig usikker her. Trodde den v2 som jeg linket hadde fått kontroll på problemene og mener jeg har lest at OCZ hadde rettet opp onboard-controllerne for det var vel de som laget trøbbel om jeg husker korrekt?

 

Dette betyr at jeg da må bla opp sykt mye kroner på budsjett for evt Intel eller Mtron Husker jeg rett nå så skalerer ikke Mobi så bra som de dyrere SSD'ene til Mtron tror de heter noe med Pro. Skeptisk

 

Fusions Iodrive blir nok det beste og rimeligste alternativet. Tror prisen var satt til ca 1.000 USD og der er nesten smertegrensen min økonomisk. Vet ikke om ytelsen på 4 x SSD i raid Vs Iodrive forsvarer merprisen.

 

*Ut på nett å lete etter opplysninger om lanseringsdato*

Lenke til kommentar
Ang. FusionIo så blir nok prisen høyere en 1k for den billigste utgaven.

Har hørt priser runt 3000$ for 80GB kortet. Tviler også på at dette kommer til norge før sent Q2 neste år.

Link til kilder takk.

 

Her er link til Pressrelease fra fusion-io. Og jeg har i tillegg sett interview der de også sa at ioXtreme skulle være 80gb til under $1000.

EDIT: Og $3000 for 80GB er dyrere enn ioDrive, som er for servere og med tilsvarende garanti... ioDrive koster $2400 for 80GB. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg ioDrive i høst, men fikk vite i mail fra fusionio at den enda ikke støttet boot i windows, men at det skulle komme senere med firmware oppdatering. Så jeg endte opp med 2 mtron pro i stedet.

 

 

Mrs Robinson: 2x Mtron eller Intel, det være seg Pro/mobi (mtron) eller SLC/MLC (intel) i raid-0 vil gi deg real-life ytelse som er høyere enn 4 OCZ core v2.

Og core v2 har IKKE fikset problemene. Det har heller ikke den nyere Value serien, eller Tech serien.

 

Hvis det du skal ha på arrayen skal takle random write (OS, og spesielt windows gir mye random write), så er det bare å glemme OCZ med en gang.

Hvis du skal ha arrayen for å få kortere load time på spill så er du uansett ute etter SLC, siden MLC gir 0,3ms accesstime, og derved 1/3 av IOPS SLC gir. Så den ekstra totale overføringshastigheten vil bli tapt ved lavere random read.

 

 

Jeg ville heller gått for 2 mtron eller intel SSD i raid-0 fra hovedkort enn 4 OCZ core 2 fra Rocketraid 3510. Prisen er vell ca det samme, men førstnevnte vil gi MYE bedre real life ytelse.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Jeg ville heller gått for 2 mtron eller intel SSD i raid-0 fra hovedkort enn 4 OCZ core 2 fra Rocketraid 3510. Prisen er vell ca det samme, men førstnevnte vil gi MYE bedre real life ytelse.

 

Ser at Intel'ene ligger på fra 4500 og opptil 5200 når en da skal legge ut vel 3.000 for raid controller så snakker vi en pris på 12-14000. Det er nok i overkant av hva jeg hadde tenkt meg ja. Planen var å holde meg under 9.000. ble for liten bonus i år ser du. :-(

 

Nåvel betryggende å høre at Iodrive IKKE blir over 3.000 USD. Da tror jeg nok jeg gjør det så enkelt at jeg avventer til Iodrive er på markedet evt. så bestiller jeg den på nettet der den kommer først. Klarer nok et par månders venting ja. Og skulle den ikke dukke før mars så får jeg nok telle over midlene pånytt og gå for SSD i raid 0. Hvem vet kanskje prisene har falt kraftig frem til mars? :dribble:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Javel Gulllars da var SSD'er bestilt og jommen fikk jeg tak i en brukt raid-controller også, nemlig en Promise Supertrak EX4350.

Må bare si at pga finanskrisen så var jeg nødt til å gå for billig-SSD\er. :-) Så jeg endte opp med å bestille 4 x OCZ Solid State Disk Core V2 , 30GB. Det var dette lommeboka strakk seg til akkurat nå og var rett og slett drittlei av ventinga andre/bedre løsninger. Har ventet i to år på Iram2, og altfor lenge på Fusions Iodrive. Får kjøre tester på raidet mitt med HDD nå da. Både raid på onboard controller og dedikert raid controller og se om det er noen forskjeller. Etterpå skal jeg kjør en test for SSD'ene så vet man hva de orker. Driter alt seg og OCZ'ene ikke skalerer bra eller det er andre ting så havner de i HTPC og i Aspire'n. Og det kan alltid være greit å ha et par til overs :-)

 

Forresten noen som vet noe mer om lanseringsdato på IOdrive fra fusion?

Lenke til kommentar

ioDrive har vært i "butikker" siden mai/juni 2008, og ble annonsert august eller september 07.

 

ioXtreme ble annonsert i september og har realease-date Q1 09, alså senest slutten av mars. Dette er i USA, så med mindre du vil importere fra en amerikansk nettbutikk så må du nokk vente et par månder etter de kommer ut før du får de i norge.

 

Den raidkontrolleren du fikk tak i, har den I/O prosessor og cache? Jeg har lest reviews der forlk med 256MB+ cache på raidkontroller ble kvitt problemene med core v2 og fikk god skalering av både transfer-rates og IOPS.

Lenke til kommentar

Adaptec 2405 vil nok være det valget som gir deg best ytelse i forhold til pris. Det er og en kontroller som veldig mange som nå ønsker (trenger) I/O prosessor og cache velger.

 

Budsjett:

Adaptec 2405 4P IOP348@800 128MB cache $195

 

Mid range:

Adaptec 3405 4P IOP333@500 128MB cache $285

Adaptec 5405 4P IOP348@1200 256MB cache $335

HighPoint RocketRaid 3510 4P IOP341@800mhz, 256MB cache $335

Areca ARC-1212 4P IOP348@800 256MB cache $350

Areca ARC-1222 8P IOP348@800 256MB cache $370

 

Men vent gjerne til vertex er kommet ut ifht reviews. Den er priset veldig likt både core og core v2, men lover bedre ytelse, og har kanskje ikke behov for kontroller med i/o prosessor og cache.

Lenke til kommentar
ioDrive har vært i "butikker" siden mai/juni 2008, og ble annonsert august eller september 07.

 

ioXtreme ble annonsert i september og har realease-date Q1 09, alså senest slutten av mars. Dette er i USA, så med mindre du vil importere fra en amerikansk nettbutikk så må du nokk vente et par månder etter de kommer ut før du får de i norge.

 

Den raidkontrolleren du fikk tak i, har den I/O prosessor og cache? Jeg har lest reviews der forlk med 256MB+ cache på raidkontroller ble kvitt problemene med core v2 og fikk god skalering av både transfer-rates og IOPS.

 

Var selvsagt ioXtreme jeg tenkte på vet du ;-)

 

Raid controlleren har Intel XScale® 500MHz I/O prosessor, controller'n har 64MB of cache :-( kanskje det blir snaut men vi får se da.

Om dette kjører bra så får det bli HK m ECC ram neste gang :dribble:

Uansett så skal det vel alltids være bruksområder for SSD'ene så det tenker jeg ikke på.

 

Oppdaterer tråden til helga eller i neste uke når jeg har fått kjørt tester og har alt klart.

Lenke til kommentar
Men vent gjerne til vertex er kommet ut ifht reviews. Den er priset veldig likt både core og core v2, men lover bedre ytelse, og har kanskje ikke behov for kontroller med i/o prosessor og cache.

 

 

Er alltid sånn vet du. noe bedre dukker opp straks en skilt seg av med kronene :!:

Nåvel controlleren har io prosessor men litt lite cache kanskje, testene vil vel vise tenker jeg.

Men SSD'ene er betalt så de får duge en stund. Blir det endringer så blir det nok ioExtreme og nytt HK med ECC ram. Så får vi da se hva som skal skiftes deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...