Gå til innhold

SSD disker i raid 0


Mj12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg skal kjøpte 2x MTron ssd disker. Disse skal jeg kjøre i striped raid.

Det jeg lurer på er kontrolleren. Holder den innterne kontrolleren eller bør jeg kjøre på med en ekstern pci-x kontroller?

 

Hovedkorter jeg har er Asus Rampage II Extreme x 58

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=2

 

Takke for alle svar!

Jeg aner ikke på ditt hovedkort, men på mitt asus 790fx kort koser de seg.

jeg får ikke hele toppfarta, men det er bare 10% fra, og jeg mister ca 10-15% på skrivehastighet også. Disse er i raid-0, har ikke kjørt benchmark med løse disker.

Hvis du kjøper deg en god hardware raid kontroller skal du få 240MB/s les og 180MB/s skriv på 7000 versonen og 260MB/s les og 220MB/s skriv på 7500 versonen. 7000 er sata1, 7500 er sata2.

Siden hovedkortet ditt har intel ICH 10R sørbru ville jeg kontaktet ASUS i en mail og spurt dem om hovedkortet har kjente problemer med SSD i raid. Noen hovedkort med intel sørbru begrenser skrivehastigheten til 80MB/s og gir også lav lesehastighet. På mange hovedkort har dette blitt fikset i senere firmware oppdatering, så diverse forumartikler som sier at hovedkortet har problemer kan ta feil.

 

La meg vite hva du får i benchmarks når du får disse monstra under panseret da ;)

 

Jeg har kjørt vista og alle programmer fra mine siden månedskifte august/september, og jeg har ingen ting negativt å si. De er over 10 ganger raskere enn velociraptoren min i generell bruk i windows, og i programmer. I de spillene jeg har testet har load tider blitt redusert med 20-80% i forhold til velociraptor, og maploading delen av CSS ble redusert med ca 90% til å være under 1 sekund (resten er server og internett).

 

EDIT: hvis ikke ICH 10R støtter SSD kan det hende JMicron gjør det.

Den integrerte marvell kontrolleren på hovedkortet mitt likte ikke SSD... Og den liker heller ikke andre disker for den del, hvis jeg kobler til noe detter disken ut ca 1 gang i uka (alså ledningene er fysisk i, men den mister software kontakt).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
[EDIT: hvis ikke ICH 10R støtter SSD kan det hende JMicron gjør det.

Den integrerte marvell kontrolleren på hovedkortet mitt likte ikke SSD... Og den liker heller ikke andre disker for den del, hvis jeg kobler til noe detter disken ut ca 1 gang i uka (alså ledningene er fysisk i, men den mister software kontakt).

 

Ser ikke ut som han her i post #1 hadde noen problemer med ICH10R 6x raid 0:

 

http://www.ocforums.com/showthread.php?p=5789768

Lenke til kommentar
[EDIT: hvis ikke ICH 10R støtter SSD kan det hende JMicron gjør det.

Den integrerte marvell kontrolleren på hovedkortet mitt likte ikke SSD... Og den liker heller ikke andre disker for den del, hvis jeg kobler til noe detter disken ut ca 1 gang i uka (alså ledningene er fysisk i, men den mister software kontakt).

 

Ser ikke ut som han her i post #1 hadde noen problemer med ICH10R 6x raid 0:

 

http://www.ocforums.com/showthread.php?p=5789768

Nei, det fungerer hvis man har nyere firmware. Men du får fortsatt bedre utbytte av hardware raid kort. Spesielt hvis det har egen IO-prosessor, slik som Rocketraid 3510

Lenke til kommentar

Da er første testene gjort.

PGA. at jeg ikke finner nøkkelen til vista 64 så har jeg gjort testene i xp 32.

 

Windows booter på ca 8 sec.

Jeg spiller lord of the rings online og det spillet er ganske tungt å lodade, tilogmed med mine raptor disker. Men nå starter det på 10-13 sec, noe som er utrolig bra.

Tror ikke jeg kommer til å ha noen vanlige disker lenger i min arbeids pc....

 

post-71402-1228765694_thumb.jpg

 

Har noen problemer med Hk/raid kortet.

Restart av pc går greit. Men slår jeg av den, og så restarter den, finner ikke bios raid kortet lenger. Jeg må ta ut strømmen fra pcen, da vises kortet igjen.

Skal maile asus og highpoint om dette.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt med en gang, du må øke test lenght til minst 100MB for at den skal si noe som helst. Og siden Highpoint Rocketraid har: "256 MB of DDR II memory with ECC protection" må du minst ha det dobbelte av dette.

Crystal benchmark støtter opp til 1000 MB lengde hvis jeg ikke husker feil.

 

Hvis du sjekker random read og write tallene du får er disse helt klart fra de 256MB cache du har tilgjengelig på kontrolleren. Du skal også ha en mulighet for å deaktivere kontroller cache hvis jeg ikke husker feil, og da får du se hva diskene som sitter bak egentlig yter.

Men i praktisk bruk sånn til hverdags så vil du se de skrivehastighetene du ser der for datamengder opp til ca 300-400 MB

Etter å ha sett de der benchmarkene vurderer jeg å svi av 8000-10000 ekstra på 2 ekstra Mtron Pro, og et rocket raid 3510. Men jeg er ikke helt sikker, vil sjekke om ioDrive blir tilgjengelig i norge første kvartal neste år først.

 

Hadde vært fint om du hadde gjentatt testen med 1000MB lengde. Det er den andre kolonna mellom "5" og "D:Hard Disk [NTFS]"

Det hadde også vært kult å sett screenshots til sammenlikning når kontroller cache er av.

EDIT: Husk å sjekke at pagefile er deaktivert i vista, og at den ikke har "aktiver avansert skriveytelse" under profiler (da prøver vista å cache i RAMen, og prøver å pre-fetche filer, og det er dårlig kombo med hardware raid med egen cache).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Bare så det er sagt med en gang, du må øke test lenght til minst 100MB for at den skal si noe som helst. Og siden Highpoint Rocketraid har: "256 MB of DDR II memory with ECC protection" må du minst ha det dobbelte av dette.

Crystal benchmark støtter opp til 1000 MB lengde hvis jeg ikke husker feil.

 

Hvis du sjekker random read og write tallene du får er disse helt klart fra de 256MB cache du har tilgjengelig på kontrolleren. Du skal også ha en mulighet for å deaktivere kontroller cache hvis jeg ikke husker feil, og da får du se hva diskene som sitter bak egentlig yter.

Men i praktisk bruk sånn til hverdags så vil du se de skrivehastighetene du ser der for datamengder opp til ca 300-400 MB

Etter å ha sett de der benchmarkene vurderer jeg å svi av 8000-10000 ekstra på 2 ekstra Mtron Pro, og et rocket raid 3510. Men jeg er ikke helt sikker, vil sjekke om ioDrive blir tilgjengelig i norge første kvartal neste år først.

 

Hadde vært fint om du hadde gjentatt testen med 1000MB lengde. Det er den andre kolonna mellom "5" og "D:Hard Disk [NTFS]"

Det hadde også vært kult å sett screenshots til sammenlikning når kontroller cache er av.

EDIT: Husk å sjekke at pagefile er deaktivert i vista, og at den ikke har "aktiver avansert skriveytelse" under profiler (da prøver vista å cache i RAMen, og prøver å pre-fetche filer, og det er dårlig kombo med hardware raid med egen cache).

 

Da har jeg testet med vista 64. Pagefile er av. Hvor deaktiverer jeg avansert skriveytelse?

 

post-71402-1228844528_thumb.jpg

post-71402-1228844520_thumb.jpg

post-71402-1228844514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Da er første testene gjort.

PGA. at jeg ikke finner nøkkelen til vista 64 så har jeg gjort testene i xp 32.

 

Windows booter på ca 8 sec.

Jeg spiller lord of the rings online og det spillet er ganske tungt å lodade, tilogmed med mine raptor disker. Men nå starter det på 10-13 sec, noe som er utrolig bra.

Tror ikke jeg kommer til å ha noen vanlige disker lenger i min arbeids pc....

 

post-71402-1228765694_thumb.jpg

 

Har noen problemer med Hk/raid kortet.

Restart av pc går greit. Men slår jeg av den, og så restarter den, finner ikke bios raid kortet lenger. Jeg må ta ut strømmen fra pcen, da vises kortet igjen.

Skal maile asus og highpoint om dette.

 

Slike resultater liker jeg :D

 

Endelig noen som skjønner at det er tingen med diskytelse også :thumbup:

Lenke til kommentar

Avansert skriveytelse deaktiverer du slik:

Datamaskin, høyreklikk->egenskaper på disken, fanen Maskinvare, merk riktig array på raid-kontrolleren og trykk egenskaper, endre instillinger, fanen Policyer.

Der haker du vekk "aktiver skriverbufring" og "aktiver avansert ytelse" hvis det går an, fordi vista sin skrivebufring kan lage krøll med raidkontrolleren din, og SSD diskene dine kan muligens takle mer skriving enn vista klarer å buffre (er ikke sikker på om du har nok ytelse til at det har noe å si... Men ved 7-8 Mtron pro er det en flaskehals).

(EDIT: forandret her, ikke huk av optimaliser for rask fjerning. Bare kryss vekk det jeg har skrevet over)

 

Ved å sammenlikne de diverse grafene du har postet ser det ut som om diskene dine klarer ca 400-450 les og 250-300 skriv, og du kan nok få mer skriv ut av de ved å fikse fjerne windows' skrivebufring som er beregnet for harddisker.

Ser også du som du har ca 120MB/s les og 15MB/s skriv ved 4KB random. Det blir ca 30.000 IOPS for lesing og nesten 4000 IOPS skriv.

Veldig hyggelige tall. Og hvis du regner for lengder under 100MB har du jo ekstreme hastigheter fra kontrollerns cache. Kan forestille meg at dette reduserer loadingstiden i spill med masse lesing fra disk med en betydelig del.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...